novi vrući trend

Što je tokenizacija? Kako je Dinamo postao klub čiji su navijači postali vlasnicima fan tokena

02.10.2021 u 12:22

Bionic
Reading

Netom prije pobjede protiv belgijskog Genka od 3:0 čime je klub iz Maksimira ostvario značajnu pobjedu na putu u famozno europsko proljeće, vijest o tome da je Dinamo za ekvivalent od dva eura po primjerku u samo šest minuta preko platforme Socios rasprodao 300 tisuća fan tokena ostala je relativno nezamijećena.

No, za razvoj digitalne ekonomije ovih prostora ova informacija itekako je važna. Što je to Fan Token, odnosno što su to točno kupili ulagači, odnosno fanovi, u prvoj takvoj emisiji?

- Cijeli fan token temeljen je na blockchain tehnologiji. Radi se o tome da morate kupiti kriptovalutu "chilse" i onda putem "chilsa" kupujete i fan token", rekao je direktor marketinga GNK Dinamo Tomislav Rukavina.

Zapravo, funkcija fan tokena je pokazati naklonost nekom klubu ili organizaciji, pa se zato kolokvijalno i naziva fan token.

Partnerstvo s platformom Socios.com već su ranije ostvarili nogometni giganti poput Barcelone, Juventusa, AC Milana, Manchester Cityja, Intera, Arsenala i brojnih drugih, ukupno 45 sportskih organizacija diljem svijeta.

Aplikaciju Socios koristi preko 1.2 milijuna sportskih fanova na globalnoj razini. No, zašto je to važno i što će novopečeni vlasnici digitalnih tokena Dinama dobiti?

  • +39
Genk - Dinamo, 2. kolo Europske lige, 2021/22. Izvor: Pixsell / Autor: Marko Prpic/PIXSELL

Prema najavama iz maksimirskog kluba, glasovanjem će moći sudjelovati u odabiru izgleda trećeg dresa, izabrati svoj najljepši gol i odabrati svog favorita u pitanju: po kojoj klupskoj legendi će se nazvati jedan od pomoćnih terena.

U slučaju Dinama koji se emisijom fan tokena pridružio brojim sportskim klubovima, osobe koje su kupile njegove tokene zapravo su kupile ulog čija vrijednost može rasti, padati, ili je njome moguće trgovati poput dionice, uloga ili valute.

Drugim riječima, navijači su kupili ulog kladeći se da će njegova vrijednost rasti na principu koji je dobro poznat kolekcionarima ulaznica, igara ili sličica, gdje njegova vrijednost ovisi o nizu faktora poput ograničenosti, dostupnosti ili popularnosti.

Fan tokeni danas, prvenstveno za fizičke osobe koje se bave ulaganjem predstavljaju dodatni izbor opcija. Ulazak kriptovaluta u svijet sporta u prvi plan stigao je nedavno, prilikom transfera Lionela Messija u PSG.

Primjerice, 4. kolovoza, kada se počelo pričati da bi Messi mogao prijeći u redove Parižana vrijednost PSG-ovog tokena iznosila je 22,5 eura, a samo pet dana poslije, kada je transfer potvrđen, vrijednost je skočila na 50 eura. Na današnji dan iznosi oko 26,5 eura.

U Dinamu ističu da će svaki pojedinačni navijač moći kupiti maksimalno 75 tokena, ali da klubu cilj nije trgovina kriptovalutama već povezivanje s navijačima.

Što će navijači s tokenima napraviti, ostaje za vidjeti no u svakom slučaju, svjedočimo stvaranju alternativnog modela ulaganja u poslovanje klubova i organizacija čime oni kroz porast vrijednosti dobivaju kapital u zamjenu za povjerenje mikro ulagača.