Američki kontejnerski uvoz porastao je u ožujku za 11 posto na godišnjoj razini, nastavivši ovogodišnji trend visokog mjesečnog rasta, ali više carine koje uvodi američki predsjednik Donald Trump pogoršavaju izglede za ostatak godine, tvrde čelnici iz sektora trgovine
U trećem ovogodišnjem mjesecu američki uvoz putem morskih luka iznosio je nešto manje od 2,4 milijuna kontejnera standardne veličine, što je treći najviši rezultat dosad ostvaren u ožujku, u četvrtak su izjavili iz kompanije za tehnološke usluge u opskrbnim lancima Descartes.
Gotovo trećina ukupnog obujma uvoza u ožujku došla je iz Kine. Taj je obujam porastao za 9,4 posto na godišnjoj razini jer su uvoznici skraćivanjem rokova narudžbe u nastojanjima da izbjegnu carine potaknuli gotovo rekordni mjesečni rast.
No trgovina s Kinom, najvećim američkim pomorskim trgovinskim partnerom, ipak slabi. Obujam uvoza iz Kine u odnosu na veljaču pao je u ožujku za 12,6 posto, nakon što je Trumpova vlada u veljači na kineski uvoz uvela carine od 10 posto, dodavši u ožujku još jedan namet od 10 posto.
"Globalni opskrbni lanci suočavaju se sa značajnim promjenama, osobito zbog promjenjivosti sve opsežnijih američkih carina i carinskih protumjera ključnih trgovinskih partnera”; izjavio je Jackson Wood, direktor odjela industrijske strategije kompanije Descartes.
Predsjednik Trump u srijedu je potpirio strahovanja o širenju trgovinskog sukoba povećavanjem nameta za najvećeg svjetskog izvoznika sa 104 na 125 posto, u odgovor na kineske carinske protumjere. Istovremeno je Trump uveo 90-dnevni moratorij na recipročne carine više od 10 posto koje je ranije bio uveo drugim zemljama.
Prije tih promjena američka udruga maloprodajnih poduzeća NFR i konzultantska kompanija Hackett Associates predvidjele su da će obujam tereta uvezenog u kontejnerima pasti za najmanje 20 posto na godišnjoj razini u drugoj polovini 2025. Odbili su naknadno izmijeniti prognozu.
Gene Seroka, izvršni direktor najprometnije američke morske luke ključne za uvoz iz Kine, pridružio se mnogobrojnim direktorima koji upozoravaju da bi američki trgovinski rat mogao zatomiti uvoz.
„Iako je u luci u Los Angelesu posljednjih mjeseci obujam tereta snažno porastao zahvaljujući nastojanjima izvoznika da izbjegnu predstojeće carine, u drugoj polovini godine taj bi obujam mogao pasti za 10 ili više posto u odnosu na 2024”, izjavio je Seroka.
Brojne američke kompanije, od maloprodajnog lanca Walmarta do automobilskog diva Forda, oslanjaju se na Kinu i druge ključne izvoznika kako bi im police u trgovinama bile pune, a tvornice opskrbljene autodijelovima.
Investitori i prognostičari uvoz smatraju mjerilom američkog gospodarskog stanja. Neke su velike banke upozorile da Trumpov dalekosežni trgovinski rat izlaže SAD većem riziku od recesije. Carine mogu potpiriti inflaciju, koja pak može dovesti do smanjenja potrošnje kućanstava i poduzeća na kojoj se temelji rast.
„Kontinuirani trgovinski rat utjecat će na svjetsko gospodarstvo”, istaknuo je direktor luke u Long Beachu Mario Cordero.