BEZ SNIŽAVANJA

Velika analiza Porezne pokazala: Niži PDV nije spustio cijene

23.05.2023 u 13:33

Bionic
Reading

Nakon što je u proljeće lani proširena primjena snižene stope poreza na dodanu vrijednost (PDV), Porezna uprava utvrdila je da porezni obveznici na dan 1. travnja 2022. nisu snizili cijene svojih proizvoda u visini snižene stope PDV-a, nego su to iskoristili za povećanje marže ili troškova poslovanja, a već krajem tog mjeseca došlo je do daljnjeg povećanja cijena, navodi se u njihovoj analizi objavljenoj u utorak

Iz Porezne uprave (PU) podsjećaju da je u sklopu paketa mjera za ublažavanje rasta cijena energenata u proljeće 2022. godine izmijenjen Zakon o PDV-u.

Tako je od 1. travnja te godine proširena primjena snižene stope tog poreza i to od pet posto na dječju hranu, jestiva ulja i masti, maslac i margarin, isporuku živih životinja, isporuku svježeg ili rashlađenog mesa i jestivih klaoničkih proizvoda, isporuku svježih ili rashlađenih kobasica i sličnih proizvoda od mesa, isporuku žive ribe te svježe ili rashlađene ribe, rakova, mekušaca i ostalih vodenih beskralježnjaka, isporuku svježeg ili rashlađenog povrća, korijena i gomolja, isporuku svježeg i suhog voća i orašastih plodova, isporuku svježih jaja peradi (u ljusci), sadnice i sjemenje, gnojiva i pesticide, hranu za životinje, ulaznice za koncerte, sportska i kulturna događanja te od 13 posto na prirodni plin i grijanje iz toplinskih stanica, ogrjevno drvo, pelet, briket i sječku te menstrualne potrepštine.

Kako navode iz PU, procjenjuje se da je to smanjilo prihod državnog proračuna s osnove PDV-a od 2,1 milijardi kuna godišnje tj. 279 milijuna eura. Ministarstvo financija, podsjećaju, preuzelo je tada obvezu da u roku od dvije godine od dana stupanja na snagu tih izmjena provede naknadnu procjenu učinka propisa.

Krajem siječnja ove godine stoga je PU zatražila od 33.939 poduzetnika da izvijeste od tome kako su postupili prilikom određivanja cijena kod određenih proizvoda kojima je snižena stopa PDV-a.

Podatke je dostavilo njih 29.940, a njihovom analizom PU je utvrdila da porezni obveznici nisu snizili cijene u visini sniženog PDV-a na dan 1. travnja 2022. u odnosu na ranije razdoblje, nego su sniženje stope PDV-a iskoristili za povećanje marže ili troškova poslovanja. Konkretno, od ukupnog broja poduzetnika koji su dostavili podatke, njih 27.757 izjasnilo se da ne prodaju proizvode kojima je snižena stopa PDV-a.

Inflacija, troškovi - ilustracija
  • Inflacija, troškovi - ilustracija
  • Inflacija, troškovi - ilustracija
  • Inflacija, troškovi - ilustracija
  • Inflacija, troškovi - ilustracija
  • Inflacija, troškovi - ilustracija
    +9
Ilustracija Izvor: Pixsell / Autor: Kristina Stedul Fabac/PIXSELL

Od preostalih, 33,21 posto poduzetnika odnosno njih 725 izjasnilo se da su snizili prodajne cijene u iznosu sniženog PDV-a, 34,04 posto ili njih 743 da su zadržali postojeće prodajne cijene i 32,75 posto poduzetnika tj. njih 715 izjasnilo se da su utvrđivali pojedine cijene ovisno o pojedinim proizvodima. Kako pokazuje analiza, oni poduzetnici koji su snizili cijene 1. travnja u odnosu na 31. ožujka 2022., nisu cijene snizili u postotku sniženog PDV-a.

Naime, navode iz PU, cijene proizvoda za koje je stopa PDV-a bila snižena s 13 na 5 posto trebale su biti niže oko 7 posto, dok je kod menstrualnih potrepština za koje je stopa PDV-a bila snižena s 25 na 13 posto cijena trebala biti niža oko 10 posto. Iz analize koju je objavila PU, vidljivo je da su primjerice cijene mensturalnih potrepština na dan 1. travnja lani smanjene za 9,04 posto, dok su primjerice žive ribe snižene za 6,47 posto, svježeg ili rashlađenog povrća 6,82 posto, svježih ili raslađenih kobasica 2,49 posto itd.

Dodatno, iz PU napominju da je analiza pokazala da osim što su cijene na dan 1. travnja 2022. uglavnom zadržane ili uvećane, da je već dana 30. travnja 2022. godine došlo do daljnjeg povećanja cijena za te skupine proizvoda. Stoga iz provedene analize na temelju naknadne procjene učinka zaključuju kako je razvidno da se širenjem primjene snižene stope ne mogu osigurati željeni efekti sniženja cijena za obuhvaćene proizvode.