covid i logistika

Kriza na vidiku: Zašto ni najveći brodovi na svijetu ne mogu riješiti globalnu nestašicu roba

16.09.2021 u 21:18

Bionic
Reading

Vlasnik južnoafričke tvrtke za najam vozila u svojoj floti ima i 300 bicikla koji zbog velike potražnje trebaju stalno servisiranje te mu posao ovisi o stalnom priljevu rezervnih dijelova poput guma, lanaca i pedala. No ovih dana tvrtka se našla u velikom problemu

Dobavljač koji im je redovito slao nove pošiljke guma rekao je da će se sve nove isporuke dijelova čekati od deset do 12 mjeseci, čime će iz flote ispasti velik broj bicikala.

Pandemija covida-19 usmjerila je ljude ka bicikliranju dok su se dobavljači dijelova, ali i bicikala, našli pod velikim pritiskom da zadovolje potražnju diljem svijeta.

Poduzetnici sada imaju velike probleme u nabavi jer kad i pronađu robu koju trebaju, ili je moraju dugo čekati ili uopće ne znaju kad će ona stići na odredište. Tako je spomenuti južnoafrički poduzetnik dio bicikala već donirao jer nema dovoljno dijelova da ih u potpunosti popravi i stavi na cestu.

Lanjski i ovogodišnji lockdowni zbog širenja virusa doveli su do oštrog pada narudžbi iz Kine i SAD-a, a otvaranjem gospodarstava i ukidanjem mjera ovog proljeća potražnja se oporavila munjevitom brzinom. To je dovelo do toga da u ovom trenutku stotine kontejnerskih brodova čekaju na utovar u pretrpanim lukama u Kini i Sjedinjenim Američkim Državama.

Dodatno, u SAD-u i Europi kronično nedostaje vozača kamiona, što znači da kad roba i stigne na stari ili novi kontinent, treba dugo čekati da se u lukama ukrca u kamione i krene prema logističkim centrima i krajnjem korisniku. Stoga ne trebaju čuditi priče da pojedini kontejneri u ciljnoj luci provedu mjesec dana ili više prije nego što ih netko ukrca u kamion.

Ever Given
  • Ever Given
  • Ever Given
  • Ever Given
  • Ever Given
  • Ever Given
    +3
Oslobođen Ever Given u Sueskom kanalu Izvor: EPA / Autor: Mohamed Hossam

Snažno je skočila i cijena prijevoza kontejnera. Prevesti jedan kontejner od Azije od Europe danas košta oko 17.500 dolara ili deset puta više nego lani, a brodari naplaćuju i dodatne premije kao garanciju da će roba stići na vrijeme, primjerice u nekoliko tjedana.

Izvoznici su uz brodare također ušli u rat cijenama te logističkim tvrtkama plaćaju više za svaki dostupan brodski kontejner - sve u svemu, logističke lance zahvatila je 'savršena oluja' i velike promjene na tržištu ne očekuju se dok luke ne počnu automatizirati procese i uvoditi nove tehnologije, poput one u švedskom Göteborgu, koja je uvela brže carinjenje i skeniranje cijelog kontejnera, čime on prema kupcu kreće 30 posto brže.

Naručivanje većih brodova ne dolazi u obzir jer su prema sadašnjoj regulativi postojeće flote na granici legalnosti zbog previsokih emisija stakleničkih plinova.