propada projekt

Stopirana izgradnja pruge Beograd - Budimpešta: Kinezi zapeli, a Orban potrošio novac

29.09.2023 u 09:51

Bionic
Reading

Izgradnja pruge Beograd - Budimpešta traje godinama, a Kinezi nisu uspjeli ugraditi sigurnosne uređaje i sustav ETCS za upravljanje vlakom

Kako piše mađarski Telex, a prenosi Nova.rs, Kinezi ne mogu završiti izgradnju, a za to postoje dva razloga - manjak novca i činjenica da ne mogu po europskim standardima izgraditi sustav osiguranja i kontrole vlakova. Kinezi su preuzeli izgradnju sustava osiguranja i kontrole vlakova, ključnog za investiciju – ali to jednostavno ne mogu napraviti prema europskim standardima.

Iako se u Kini koristi kontrola vlakova slična ETCS-u, riječ je o jednostavnijem sustavu u odnosu na onaj u Europi. Mreža pruga i osiguranje kineskih željezničkih stanica gotovo su potpuno isti za svaku kategoriju, pa se oprema proizvodi serijski.

S druge strane, u Europi je svaka stanica drugačija - kolosiječne veze i druga tehnička rješenja svugdje su različita. Iz tog razloga, prema europskim standardima, sva sigurnosna oprema je jedinstven, ručno izrađen proizvod koji mora biti dizajniran, licenciran i proizveden posebno za svaku stanicu.

Kineski inženjeri isto tako nemaju saznanja o tome kako bi barijera trebalo integrirati u sigurnosne uređaje. Drugi veliki problem je nedostatak novca. Ugovor o renoviranju i izgradnji potpisan je 2019. godine, i to za ukupno 2,2 milijarde eura.

Vučić, Orban i Nehammer u Budimpešti
  • Vučić, Orban i Nehammer u Budimpešti
  • Viktor Orban
  • Aleksandar Vučić
  • Aleksandar Vučić
  • Vučić, Orban i Nehammer u Budimpešti
    +4
Vučić, Orban i Nehammer u Budimpešti Izvor: Profimedia / Autor: ATTILA KISBENEDEK / AFP / Profimedia

U međuvremenu je došlo do inflacije od najmanje 35 - 40 posto, skočile su cijene repromaterijala i dijelova, zbog čega su izvođači već neko vreme u teškoj financijskoj situaciji.

Ako bi netko pak zamijenio Kineze, to bi generiralo nove troškove i odgodilo završetak projekta za još nekoliko godina. Jedna od opcija je da se odustane od izgradnje sustava kontrole vlakova u skladu sa standardima EU-a. U ovom slučaju vlakovi bi mogli ići samo 100 km/h, umjesto planiranih 160 km/h. Podrazumijevalo bi to i korištenje tehnologije 20. stoljeća, ali i mnogo više potrebne radne snage.