JEDRENJE ZA IZDRŽLJIVE

Golden Globe Race: najsamotnija regata na svijetu kreće 4. rujna

01.09.2022 u 08:04

Bionic
Reading

Izrazito retro orijentirana jedriličarska utrka Golden Globe Race, koja kreće 4. rujna iz Les Sables-d’Olonnea u Francuskoj, uvijek privlači svjetske jedriličare. Već 'retro' opaska upućuje da ta utrka nije namijenjena profesionalnim jedriličarima u basnoslovno skupim futurističkim jedrilicama od karbonskih vlakana, s cijelom vojskom pratećih ekipa i sponzorskim milijunima

Naime, u slučaju Golden Globe Racea radi se o najusamljenijoj utrci u bilo kojem sportu, jer natjecatelj sam jedri šest do deset mjeseci. Dakle, samo jedriličar, njegov brod i ocean, bez čuda moderne tehnologije, zbog čega se GGR drži antitezom današnjim multimilijunskim utrkama oko svijeta.

Ovogodišnja utrka ima ista pravila i tehnologiju kao i izvorna Sunday Times Golden Globe Race, održana 1968/1969. Radilo se o toliko ekstremnoj solo plovidbi da je od devet jedriličara koji su krenuli sa starta jedan spašen nakon što mu je brod potonuo, jedan je počinio samoubojstvo, a jedan odlučio umjesto nastavka trke otploviti za Tahiti. Čak pet ih je odustalo, pa je samo Robin Knox-Johnston završio utrku i tako pobijedio. To je Sir Robina, kako ga sada zovu, učinilo prvom osobom koja je završila solo kružno putovanje bez stajanja, upravljajući svojim samo 9,75 metara dugim ketchom Suhaili (jedrilica s dva jarbola čiji je glavni jarbol viši od drugog).

Don McIntyre, bivši prekooceanski jedriličar, obnovio je utrku 2018., na njezinu 50. obljetnicu. Tada je startalo 18 natjecatelja, a na cilju ih se pojavilo tek pet. Jedan od njih, Istvan Kopar, koji se natjecao na brodu Puffin (startao je 1. srpnja 2018. i završio na četvrtom mjestu 21. ožujka 2019), ovako se prisjeća utrke:

'Bio je to ogroman pothvat, ali još veći na kopnu negoli na oceanima. Moj je brod bio star 30 godina. Kupio sam ga, a onda je na blokovima stajao 10 godina. Obnova je trajala tri godine i u nju je utrošeno 2500 sati rada'.

Isto tako, finski natjecatelj Tapio Lehtinen, čija je jedrilica Asteria izvorno izgrađena 1965, kaže da je za vrijeme utrke stalno pri ruci imao kutiju s alatom. Nakon što je stigao do Tasmanije, otprilike na pola rute, Lehtinen je na dnu broda otkrio koru vitičara (vrsta člankonožaca u srodstvu s rakovima i jastozima) debelu između 5 i 12 centimetara, što je pomoglo objasniti zašto su ga nadmašili konkurenti. Kad je skočio u ocean kako bi ostrugao koru, ogroman morski pas počeo je plivati ​​oko broda. Lehtinen je zato mogao očistiti tek mali dio trupa radeći iz unutrašnjosti broda. Utrku je završio daleko posljednji - peti.

Dio privlačnosti Golden Globe Racea počiva i na tome što su natjecatelji ograničeni na serijske jedrilice od 32 do 36 stopa (oko 9,75 do 11 metara), dizajnirane prije 1988. i što moraju rabiti tehnologiju iz 1960-ih. To znači da mogu zaboraviti na GPS, a umjesto toga osloniti se na sekstant, papirnate karte i nebesku navigaciju. Natjecatelji također moraju sa sobom ponijeti svu svježu vodu i hranu koja će im trebati za vrijeme putovanja. Čak je i zabava na brodu retro stila - kasete za užitak slušanja glazbe te 35-milimetarske i Super 8 filmske kamere za snimanje plovidbe.

K tome, pomorci mjesecima ne vide ljudsko biće. Drijemaju svakih nekoliko sati, jednim okom stalno promatrajući plovne putove, izbjegavajući velike teretne brodove. Sve u svemu, riječ je o neprekidnom i često napornome poslu, kojeg se najviše primaju stariji natjecatelji s iskustvom oceanskog jedrenja. Primjerice, Lehtinen (64) je 1981. sudjelovao u utrci oko svijeta Whitbread, kao i mnogim drugim, dok je Kopar (69) započeo svoju prvu solo plovidbu oko svijeta 1990, tada mu je trebalo godinu dana. Recimo i to da je osvajač Golden Globea 2018, Jean-Luc van den Heede, tada imao 74 godine.

Ipak, ovogodišnje izdanje utrke uključuje i mlađe natjecatelje, pa i žene, s prekooceanskim jedriličarima poput 27-godišnjeg Elliotta Smitha iz Jacksonville Beacha na Floridi, Kanađanke Gaurav Shinde (35) i Kirsten Neuschäfer (39) iz Južne Afrike. Kao favorit slovi Damien Guillou (39), ponajviše zahvaljujući svojoj prekooceanskoj natjecateljskoj karijeri i sponzorstvu grupacije PRB. Unatoč reputaciji čovjeka koji se uspješno bori protiv mora, posebno u segmentu koji zahtijeva mjesecima dugo samostalno jedrenje u ozloglašenom Južnom oceanu, Lehtinen uživa u laganom tempu utrke.

'Bio sam sâm mjesecima, ali nikad se nisam osjećao usamljeno. Čitao sam knjige i slušao kazetu za kazetom klasične glazbe. Bilo je predivno', kaže.

Ove godine Lehtinen je, nakon iskustva utrke 2018, odlučio smanjiti težinu svoje Asterije za kakvih 450 kilograma, i to smanjenjem vode i goriva. Trenirao je za ovogodišnju utrku, ali kaže da ona i nije toliko fizički zahtjevna kao Ocean Race i Vendée Globe.

'Ne morate biti Tarzan. Ključno je pripremiti se koliko god možete kako ne biste ozlijedili sebe ili oštetili brod. Taj brod jedino je što jamči vaše preživljavanje', kaže Tapio.

Golden Globe Race Izvor: Golden Globe Race / Autor: Promo

Za nadolazeću utrku prvotno se prijavilo 38 jedriličara, ali posljednja vijest kaže da je prolog okupio flotu od 22 broda, koji su predstavljali 12 nacija. Ugostio ih je Puerto Deportivo de Gijon, luka i inače vješta u pružanju dobrodošlice nautičarima iz cijeloga svijeta. Pred natjecateljima je u prvoj polovici kolovoza bio naporan tjedan završnih priprema brodova, pohađanja sigurnosnih brifinga, postavljanja satelitskog praćenja i komunikacijskih sustava specifičnih za Golden Globe. Ove sustave organizatori su provjerili zajedno sa sudionicima na moru koji su plovili do Les Sables d’Olonnea, gdje će utrka startati.

Skiperi su u prologu isplovili u nedjelju 14. kolovoza, utrkujući se u SITraN Challengeu, utrci od 280 milja do Les Sables d’Olonnea, prijestolnice avanture i doma GGR-a, te stigli na vrijeme za otvaranje Race Villagea 20. kolovoza. To je ostavilo samo dva tjedna za posljednje pripreme prije početka najdužeg i najusamljenijeg sportskog događaja na planetu.

U svakom slučaju, bit će uzbudljivo, a tijek utrke, koja starta u nedjelju 4. rujna, možete pratiti na goldengloberace.com.