Trenutak kad je Kanađanin u zabavnoj TV emisiji, koja na pozornicu i pred ekrane privlači djecu, umjesto kičice izvadio svoju kiticu predstavlja prijelaz iz obiteljske zabave u pornografiju. Ne, pornografizacija društva i medija nije tema od jučer, ali granica što dijeli javno i privatno stalno se pomiče pa je bilo samo pitanje časa kad će se striper – koga bi bilo neugodno gledati i na raskalašenoj djevojačkoj večeri – popeti na pozornicu nakon 13-godišnjakinje anđeoskoga glasa
Najšokantniju sliku 19. stoljeća naslikao je 1866. Gustave Courbet za otomanskog diplomata u Parizu, pašu Halila Šerifa. On ju je držao iza zastora, otkrivajući je samo prijateljima. A kad bi se zastor razgrnuo, vidjela bi se žena raširenih nogu, izbliza, neodjevena, ali zakrivena lica… Ovih dana, na temelju korespondencije Alexandrea Dumasa Sina i George Sand, konačno je otkriven identitet modela – za vaginalnu Mona Lisu pozirala je ljubavnica Halila Šerifa, pariška plesačica Constance Queniaux.
Nekad su se, eto, muškarci uzbuđivali nad platnima što prikazuju erogene zone. Zahvaljujući 'Supertalentu', ovog tjedna upoznali smo muškarca koji se uzbuđuje pred praznom slikom. Njemu ne treba prikaz golih ljudi, dosta je bjelina platna napeta na okvir da mu se uzdigne… E, da, što mu se uzdigne?
Njemu se uzdigne kist!
Dok se ostali slikari, barem tako kruže priče, seksaju s modelima, ovaj se seksa s platnom. Hvala 'Supertalentu' da nas je upoznao s tim umjetničkim fenomenom.
U drugoj epizodi tog showa bila je nastupila 13-godišnja Elena Brnić. Kako pišu mediji, ona je 'svojim anđeoskim glasom oduševila žiri, a Maji i Martini izmamila suze na oči' te se plasirala u finale. Njene su susjede i školske kolegice navijale za nju, roditelji i rođaci su bili sretni, ona je plakala od oduševljenja. 'Elena, kakvo iznenađenje! Prekrasna si’, kazala joj je Maja Šuput iz žirija.
A tada su zamolili Elenu da napusti pozornicu jer, hm, dolazi striček koji je gol ispod kombinezona i onda će on, znaš, curice, izvaditi svoj kist… i mahat' će njime…
Likovni odgoj poprimit će sasvim drugo značenje.
Elena i svi mi upoznali smo Kanađanina Brenta Raya Frasera koji spolovilo namaže bojom i onda njime portretira prisutne, a sve je popraćeno kretnjama profesionalnog stripera. Fraser ima tijelo bildera, a kaže da ga je razvio jer su mu se rugali u mladosti.
Ne čudi me.
Brent Ray Fraser bio je oduvijek čudno dijete. Nije se pikulao staklenim kuglicama, nego kuglicama koje mu je majka priroda podarila u maloj kožnoj vrećici između nogu; pecao je u jezercu tako da je flaks svezao oko pimpeka, a kad su se igrali skrivača, uvijek se sakrio iza svojeg luleka, zbog čega su ga lako pronalazili.
U školi su se nevolje nastavile. Umjesto olovkom, sve je zadaće pisao pimpačem.
'Mali, mi učimo krasopis, a ne kurcopis', opominjali su ga, ali uzalud.
Kurcopisom u visoku kulturu
Na kemiji je pišonju koristio umjesto lakmusa, na fizici je dokazao da čuna također provodi struju, a na geografiji je sve kontinente pokazivao na svojem glaviću. Ipak, poštovanje je stekao na tjelesnom jer nitko nije mogao nadmašiti njegov volej, as, forhend, bekend i bananu… znate već čime. O skoku s motkom da i ne govorimo.
Nekako je završio školu, ali bi ga potjerali sa svakog posla. U restoranima brze hrane gurao je spolovilo u fritezu, u banci mu je zapelo u sefu, a u kafićima je njime miješao koktele, pa ih nitko nije htio piti.
I tako je jednog dana Brent Ray Fraser, tužan i osamljen, dolutao u muzej. Leonardo da Curci otkrio mu je nezemaljsko svjetlo renesanse, maniristički Karavaggio osvojio ga je emocionalnošću, barokni portreti Anthonisa van Dicka oborili su ga s nogu, plakao je pred kitama suncokreta Vincenta van Drka, oduševile su ga apstrakcije Vasilija Kitovskog, funkcionalizam Le Kurcisiera, plava faza Pimpecassa, štrcaji boje Jacksona Pollacka, autsajdersko slikarstvo Fride Kahzzo i florealni oblici Friedensreicha Hundertschwanza.
Odlučio je postati slikar.
Takva umjetnost nije bez rizika. Jednom mu je prepucij alergijski reagirao na akrilne boje tako da je zadobio neugodnu nijansu pruskoplave s preljevima jesenskog okera. Zabrinut za svoj alat, slikar se otputio liječniku koji mu je oprezno pokušao objasniti što se zapravo s određenim dijelom tijela čini i kako mu je prava funkcija umetanje u tamne i skrovite predjele.
'Glupo', odgovorio je slikar, 'zašto bih bojio u mraku, gdje to nitko neće vidjeti?'
Konačno se javio producentima 'Supertalenta' i oni su bili oduševljeni. Vole visoku kulturu. Tako im se prije točno godinu dana javila djevojka s baroknom perikom, što sjedi uz bijeli klavir, i odmah su pali na nju. Bila je to, sjećate se, Sarah Seifert, čiji je spoj Mozarta i twerkanja skupio otada na YouTubeu impozantnih 13,5 milijuna pregleda. Ljudi vole ludosti i vole pričati o njima, a skandal je dobar za publicitet.
Ali nije uvijek dobar za želudac gledatelja.
Trenutak kad je Kanađanin na ekranu Nove TV – u zabavnoj emisiji koja privlači na pozornicu i pred ekrane 13-godišnjakinje – kad je, dakle, izvadio umjesto kičice svoju kiticu, predstavlja prijelaz iz obiteljske zabave u pornografiju. Pornografizacija društva i medija nije tema od jučer, u nju se ubrajaju reality showovi poput 'Big Brothera', u kojima stanari spolno opće pred kamerama, zatim trač rubrike koje sve detaljnije izvješćuju o seksualnom životu poznatih i nepoznatih, a i estradne zvijezde poznate i po hitovima i po pornofilmovima. Granica što dijeli javno i privatno stalno se pomiče pa je bilo samo pitanje časa kad će se striper – koga bi bilo neugodno gledati i na raskalašenoj djevojačkoj večeri – popeti na pozornicu nakon 13-godišnjakinje anđeoskog glasa.
U 'Supertalentu' je, ponajprije, stradao dobar ukus jer je nabildani striper oličenje američkog kiča. Stradao je i zaštitnički osjećaj prema djevojčicama koje se na ovaj način televizijski pripremaju da sutra pred njima pimpač izvuče profesor, susjed ili šef. Stradala je umjetnost jer je lice odraz duše i zbilja je ponižavajuće ono najdragocjenije što čovjek ima – njegov obraz – prikazivati spermom, mokraćom ili izmetom. Ali stradao je, na kraju, i novinarski kredibilitet te televizije.
Tko će izdržati to iščekivanje?
Kako će gledatelj, dok mu se još s ekrana cijedi boja i sperma kanadskog drkoslika, moći ozbiljno pogledati, recimo, 'Dnevnik' ili 'Provjereno'? Dok aseptičkim maramicama brišemo daljinski upravljač i prskamo televizor alkoholnom otopinom, ondje se neki novinari trude prenijeti točne i važne informacije. A kad se njihovi reporteri budu javljali s mjesta događaja i dramatičnim glasom govorili o tko zna kakvim sudbonosnim događajima, ja ću se uvijek pitati nisu li možda goli do pasa – i to s donje strane, koju kamera ne zahvaća – i da je sve to opet neka sprdnja producenata koji vole egzibicionizam.
Fraser je prošao u sljedeći krug natjecanja pa ćemo ga opet vidjeti u Zagrebu. Uveselit će nas novim uspješnim likovnim kurpozicijama, pardon kompozicijama. Iako djeluje mladoliko, mlad nije, ima već 39 godina, što znači da će uskoro njegovo reprezentativno djelo moći visjeti u Strossmayerovoj Galeriji starih majstora.
A što nas čeka u 'Supertalentu' u listopadu 2019.? Goli dirigent koji će svojim štapićem ravnati dječjim zborom? Goli kuhar koji će baki i unucima pokazati kako samo jednom rukom priprema punjene paprike? Goli vođa izviđačkog odreda koji će pčelicama na veseljku demonstrirati vezivanje 27 različitih čvorova?
Tko će izdržati to iščekivanje.