Nevjerojatna količina gluposti zapljusnula je hrvatsku javnost u slučaju zabrane folk koncerta u Puli, zatim i u Osijeku. Kad je razgrnemo, ostaje nam tek zanimljiva činjenica da će prvi put o glazbenim preferencijama hrvatskih građana odlučivati – hrvatsko pravosuđe
Prošla su tek dva mjeseca, a svi kao da su zaboravili na to: 19. prosinca 2022., na dan hrvatskog ponosa i slave, dok smo na Trgu uz rock gerontologiju dočekivali nogometaše ovjenčane svjetskom broncom, u Dugom Selu, gradu – da, gradu – u neposrednoj okolici Zagreba, održan je rasprodani koncert Ane Bekute, Duška Kuliša i Harisa Džinovića. Troje legendi folk glazbe nastupilo je pred punom sportskom dvoranom u Dugom Selu, gradu koji se, baš kao i njemački Düsseldorf, možda zove selom, ali u njemu živi 20 tisuća ljudi, a prema nedavnoj reportaži Jutarnjeg lista, urbano stanovništvo cijelog zagrebačkog prstena otima se za rijetke kvadrate u okolici glavnog grada koje možete naći po donekle normalnim cijenama.
Zazivali smo tada da se skrati procedura i reprezentaciju izravno uputi na doček u Dugo Selo uz srpske, bosanske i hrvatske – da, i hrvatske – folkere kako bi se izbjeglo farbanje javnosti velikom rock prevarom na Trgu i očekivano posljedično sramoćenje u ugostiteljskom objektu Epic Brozo, a toga se sigurno sjećate, ključne su riječi: alkohol, Čavoglave, za dom. Ni u najluđim snovima nam nije padalo na pamet da bi gradonačelnik Dugog Sela, nezavisni Nenad Panian koji je u tu fotelju zasjeo 2017., tada iz redova nominalno liberalnog HNS-a, zabranio korištenje sportske dvorane za tu terevenku.
No kako to obično biva, ono što vam u Hrvatskoj jednog dana ni u najluđim snovima ne pada na pamet, sutradan se dogodi. Za preokret se ovoga puta pobrinuo gradonačelnik Pule, nezavisni i nominalno liberalni Filip Zoričić, koji je, zabrinut za krhku teksturu urbanog tkiva grada, zabranio koncert folk doajena u šezdesetima - Ane Bekute, Duška Kuliša, Dragana Kojića Kebe i 18-godišnje 'kraljice bakšiša' Zorane Mićanović - u tamošnjoj sportskoj dvorani kojom upravlja grad. Kad je organizator koncerta odlučio preseliti događaj u Osijek, i tamo ga je dočekala rampa, ovoga puta u režiji predstavnika nominalno progresivne, da ne kažemo liberalne struje HDZ-a, osječkog gradonačelnika Ivana Radića.
Teško je pobrojiti razine na kojima je sve u ovoj priči krivo, a teško je odabrati i najveću glupost. Je li to ideja da relativno mladi ljudi koji upravljaju lokalnim sredinama, a izdaju se za liberale, zabranjuju bilo kakav koncert? Je li to spoznaja da ideja o zabrani potječe iz Pule, grada smatranog najprogresivnijim i najinkluzivnijim u Hrvatskoj, a čiji gradonačelnik pravda zabranu upravo zaštitom 'srednjoeuropskih vrijednosti'? Je li to činjenica da među zabranjenim folkerima nema nijednog koji je ikada huškao na bilo što, a kolateralna žrtva upravo je hrvatski pjevač Duško Kuliš, rodom iz Splita, baš kao i njegov zabranjivač Zoričić. Ili je to možda saznanje da su baš svi u ovoj priči polupali lončiće govoreći o 'cajkama' i 'turbofolku', a da ni ne razumiju značenje tih pojmova, dok im na javnim prostorima, uz obilate dotacije iz gradskih proračuna, ordiniraju domaći cajkaroši, estetski ništa manje prihvatljivi od turbofolkera iz susjedstva?
Postoje i politička čitanja ovog autogola lokalnih čelnika: govori se o ideji PR agencije koja bi trebala pozicionirati određene gradonačelnike, pa čak i navodnom prvom koraku u udruživanju liberalne osovine uoči nadolazećih izbora. No teško je vjerovati da je netko nekome mogao podvaliti ideju o zabrani folk koncerta 2023. kad se ta glazba kroz trap potpuno stopila s mainstream popom, a 'istočni grijeh' postao tolika opskurnost da se čak više ne javljaju ni oni naoštreni branitelji koji bi zabranjivali Bajagu. Uostalom, koji bi političar sebi pucao u nogu i tjerao od sebe biračko tijelo koje nakon ukidanja Schengena veselo hodočasti, recimo, na koncert Cece u sklopu karnevala u susjednom Ptuju, a da im ne igra ulogu čak ni to što je riječ o supruzi ratnog zločinca?
Na kraju, kad se razgrnu svi slojevi gluposti u ovom slučaju, ostaje nam zanimljiva činjenica da će, kako se sad čini, o tome je li neka vrsta glazbe ili izvođač javno dobro ili šund prvi put u povijesti ove države odlučivati – pravosuđe. Naime organizator nesuđenog koncerta u Puli odlučio je tužiti gradonačelnika zbog štete pretrpljene zabranom, a navodi se i mogućnost da priča ipak završi preokretom – sudskim dopuštenjem koncerta na mjestu na kojem je planiran. Ako se to dogodi, hrvatsko pravosuđe ima priliku doživjeti malo iskupljenje za sve turbofolk presude koje je donijelo u svojoj bogatoj karijeri, od oslobađanja ubojica u prometu do puštanja međunarodnih kriminalaca da pobjegnu iz države na mala vrata. A gradonačelnici Pule i Osijeka, posebno tvrdoglavi Zoričić, morali bi iz svega ovoga naučiti nešto o liberalizmu, toleranciji i otvorenosti. Ako ni od koga, onda barem od Dugog Sela.