CEO BLOG: Goran Kalanj

Kriza u IT sektoru: Kako osigurati stabilnost u nestabilnim vremenima

Goran Kalanj
Goran Kalanj
Više o autoru

Bionic
Reading

Predsjednici te glavni izvršni direktori (CEO) najvećih, najmoćnijih i najpropulzivnijih hrvatskih kompanija na tportalu pišu o svojim poslovima, poteškoćama, prilikama i promašajima, ali i o svim temama koje smatraju bitnima. Goran Kalanj, osnivač i direktor tvrtke Serengeti, piše o krizi u IT industriji, koji su joj uzroci i kako osigurati stabilnost u nepredvidivim vremenima

Sasvim je prirodno da se ekonomski ciklusi izmjenjuju. U posljednjih nekoliko godina svjedočili smo postcovid krizi, periodima ekspanzije tržišta te velikoj potražnji, nakon čega je, očekivano, uslijedila faza smanjenja ekonomske aktivnosti. Danas pak opet svjedočimo krizi u IT industriji.

Dva su ključna faktora koja su uzrokovala tu krizu: smanjenje potražnje za IT uslugama te sve veća primjena umjetne inteligencije (AI) u razvoju softvera. Predviđanja da će AI izbrisati neke poslove obistinila su nam se pred očima, a software development tu nije prošao neokrznuto.

Ranije su tvrtke morale ulagati značajne resurse u razvoj softverskih rješenja, no danas pomoću AI tehnologija mogu postići kvalitetne rezultate uz manji broj visokokvalificiranih inženjera.

Ovakav pomak posljedično vodi do smanjenja potrebe za tradicionalnim IT uslugama te mijenja tržišnu dinamiku.

IT servisne tvrtke suočavaju se s nizom problema upravo zbog izazovnog okruženja u kojem se nalaze, a one koje su uspjele osigurati stabilnost prije nego što su se počeli javljati problemi sada su bolje pripremljene za suočavanje s krizom. Također, tvrtke koje su u vremenu velike potražnje bile fokusirane na stabilnost danas se nalaze u boljoj poziciji jer su poduzele ključne korake koji su im omogućili dugoročnu održivost.

Strategije za osiguranje stabilnosti

Jedan od ključnih faktora uspjeha je diversifikacija klijenata po industrijama i regijama. Ovom strategijom smanjujemo rizik u slučaju tržišnih oscilacija jer diversifikacija smanjuje ovisnost o jednom tržištu ili sektoru.

Kada je poslovanje usmjereno na širu bazu klijenata, manje je vjerojatno da će smanjenje potražnje u jednom sektoru ugroziti cijeli poslovni model. Na isti način diversifikacija inženjerskih resursa na različitim lokacijama može osigurati da tvrtka ostane agilna i spremna na promjene u poslovnom okruženju čak i ako se neka tržišta suoče s ekonomskim problemima.

Osim širenja baze klijenata, važno je uvođenje učinkovitih poslovnih procesa. Postavljanje jasnih i transparentnih procedura za praćenje povrata uloženih sredstava ključno je za osiguranje toga da svaki projekt ima jasno definiranu vrijednost za klijenta, a time i povrat za firmu. U kriznim vremenima, kad je svakodnevno poslovanje pod povećanim stresom, učinkovitost poslovnih procesa postaje ključna jer omogućuje da se resursi bolje koriste te da se smanji potreba za dodatnim ulaganjima.

Nadalje, tvrtke koje su već ranije izgradile dugoročne odnose sa stabilnim klijentima, onima koji imaju stalne i dugoročne potrebe, puno su manje podložne velikim promjenama u poslovnom okruženju. Takvi klijenti ne gledaju IT firmu kao kratkoročan servis, već kao partnera s kojim mogu ostvariti dugoročnu suradnju. Ovakvi odnosi omogućuju stabilne prihode, ali isto tako mogu omogućiti prednost u kriznim vremenima jer potrebe za IT uslugama tih klijenata ostaju konzistentne.

Uloga menadžmenta u kriznim vremenima

Nijedna od ranije spomenutih strategija ne može biti uspješna bez kvalitetnog menadžmenta koji će znati donijeti prave odluke u kriznim vremenima. Menadžeri koji se suočavaju s krizom moraju balansirati između poslovnih ciljeva te interesa zaposlenika i, naravno, klijenata. To znači da će ponekad biti nužno donositi i nepopularne odluke, ali važno je da one ne ugroze dugoročne odnose s ključnim partnerima i povjerenje unutar tima.

Izuzetno je bitna prezentacija nepopularnih odluka, ne samo zaposlenicima, već i klijentima. Tu je izuzetno bitna transparentnost, no isto tako i tajming. Transparentna prezentacija razloga donesenih odluka i očekivanih ishoda pomaže smanjiti nesigurnost i strah među zaposlenicima, a tajming je važan jer na taj način održavamo odnos povjerenja sa zaposlenicima. Dakle odluke donesene uz dovoljno informacija i promišljanja, prenesene na transparentan način i pravovremeno, uvijek će biti bolje prihvaćene, čak i ako nisu popularne.

Priprema je ključna

Postoji važna izreka koju bi svi trebali znati: 'Failing to prepare is preparing to fail.'

Svaki poduzetnik je svjestan toga da su krizna razdoblja neizbježna, no isto tako, da bi tvrtka preživjela i još k tome nastavila rasti, važna je adekvatna priprema prije nego što dođe do promjena na tržištu.

Tvrtke koje su već u fazi rasta uložile napore u diversifikaciju klijenata, unaprjeđenje procesa i izgradnju kvalitetnih dugoročnih odnosa sa stabilnim klijentima bolje će podnijeti krizu. U isto vrijeme menadžment koji ima jasnu viziju i sposoban je donositi teške, ali promišljene odluke, ključan je za dugoročan uspjeh te održivost tvrtke.

Kriza je test stabilnosti. Tvrtke koje su naučile balansirati sve ključne elemente poslovanja bit će u puno boljoj poziciji da bi izašle iz nje s većim iskustvom i jačim temeljem za budući rast.

Sadržaj, stavovi i mišljenja izneseni u komentarima objavljenima na tportalu pripadaju autoru i ne predstavljaju nužno stavove uredništva tportala.