MOReNA ŠIMATIĆ

Rekordan broj turista, pad cijena goriva, novi uvjeti rada... Vozači, ovo je vaša godina!

Morena Šimatić
Morena Šimatić
Više o autoru

Bionic
Reading

Predsjednici i glavni izvršni direktori (CEO) najvećih, najmoćnijih i najpropulzivnijih hrvatskih kompanija na tportalu pišu o svojim poslovima, poteškoćama, prilikama i promašajima, ali i o svim temama koje smatraju bitnima. Generalna menadžerica Ubera u Hrvatskoj Morena Šimatić osvrnula se na nadolazeću ljetnu turističku sezonu, otvaranje dodatnih opcija zarade za partnere vozače Ubera, ali i na najavljene izmjene Zakona o radu, koje će od iduće godine regulirati rad putem digitalnih platformi

'Ima li posla?' Uberovim partnerima vozačima putnici najčešće postave spomenuto pitanje. Za vrijeme nedavnog posjeta Splitu i sama sam upitala vozača ima li posla, ali ne da popunim tišinu tijekom vožnje, već me uistinu zanimao odgovor. Naime svi relevantni domaći izvori ističu da je buking bolji nego lani te da Hrvatsku ove godine čeka odlična sezona, čak i bolja nego rekordne 2019. Kako je Uber jedna od omiljenih opcija prijevoza turista, partneri vozači imaju direktni uvid u to kakvo je stanje na terenu.

U Splitu, odgovorio mi je vozač, posla stvarno ima i još će ga više biti. S njim će se složiti brojni turistički stručnjaci. Ovog ljeta u gradu pod Marjanom očekuje se velik povratak prekooceanskih gostiju jer kruzing kompanije ponovno prodaju pune kapacitete brodova, što zbog epidemioloških mjera u posljednje tri godine nije bio slučaj. U gradu se opet mogu vidjeti organizirane turističke grupe kao znak oporavka posebne i široke skupine posjetitelja, najčešće iz istočne Azije. Osim Splita, pojačanu potražnju za Uberom primjećujemo u avionskim destinacijama, poput Dubrovnika, Zadra i Šibenika, ali i u Rijeci, Kvarneru te Istri, tradicionalno destinacijama do kojih se dolazi automobilom. U konačnici, najava za odličnu sezonu su i same brojke iz predsezone - puno su bolje nego lani, baš kao i u cijeloj zemlji, jer prema podacima sustava eVisitor, ove godine Hrvatska bilježi 25 posto više turista i 16 posto više noćenja nego u istom razdoblju 2022. godine.

Sve ove brojke odlična su najava za sve aktualne i buduće partnere vozače Ubera jer nam je lanjska turistička sezona donijela 40 posto bolje rezultate nego pretpandemijske 2019., čime je Uber ponovno potvrdio svoju ulogu u turističkom proizvodu kao jedna od omiljenih opcija prijevoza turista, smanjujući gužve u obalnim gradovima i omogućujući vozačima zaradu. Uspjeh na obali nastavljen je i u Zagrebu, u kojem su vozači partneri ponovno bili aktivni kao i 2019., uz normaliziranu potražnju lokalnih i međunarodnih korisnika.

Naime svi se i dalje sjećamo da su u vrijeme pandemije mnogi vozači bili prisiljeni pronaći nove poslove zbog pada potražnje za uslugama prijevoza diljem Hrvatske. Cijele prošle godine naš je glavni cilj bio vratiti vozače te osigurati vrhunsku uslugu korisnicima koji su se ponovno počeli kretati po gradovima. Uveli smo različite poticaje za vozače da bi se vratili i ponovno počeli ostvarivati prihode. Pridonijeli smo i sigurnosti vozača i korisnika kroz osiguravanje higijenskih potrepština te smo naporno radili na pružanju učinkovite virtualne podrške. Što se tiče potražnje za našim uslugama, ona se danas vratila na pretpandemijske razine, što znači da su se ljudi u našim gradovima ponovno 'probudili i pokrenuli'.

Stoga se možemo slobodno nadati još boljim rezultatima za 2023., i to ne samo zbog većeg priljeva turista, nego i zbog aktualne situacije s gorivom, jer su danas dizel i benzin 0,50 centi, odnosno 0,52 centa jeftiniji nego u svibnju prošle godine.

Spomenuti pad cijena goriva, kao i optimistične najave za nadolazeću ljetnu sezonu, svakako će ohrabriti buduće vozače da se pridruže Uberu i ostvare kompetitivnu zaradu. Iako trenutno na platformi imamo više od 10.000 vozača, potražnja je i dalje velika, neovisno radi li se o Zagrebu, Rijeci ili splitskom području.

Osim domaćih putnika, tu je jako puno stranaca koji u pravilu odabiru Uberovu aplikaciju. Ona, naime, ima međunarodni ugled i uživa povjerenje milijuna ljudi diljem svijeta koji je svakodnevno koriste i sretni su što je mogu koristiti tijekom svojih godišnjih odmora u ljetnim mjesecima. Štoviše, Uber su u Hrvatskoj dosad koristili ljudi iz 186 država, što je izniman broj, pogotovo uzimajući u obzir to da ih u cijelom svijetu postoji 195. Prema tome, ovog ljeta možemo se nadati i rušenju velikog rekorda iz 12. srpnja 2019., kad je preko Ubera odvoženo više od 35.000 vožnji - u samo jednom danu!

Sve partnere vozače pritom je ove godine dočekala i dobra vijest vezana uz izmjene Zakona o radu, točnije dijela vezanog uz rad preko digitalnih radnih platformi, a koje na snagu stupaju 1. siječnja 2024. godine. Izmijenjeni zakon prihvaća da postoje radnici s ugovorom o radu s platformom ili agregatorom te samozaposlene osobe, a potonji imaju pravo zadržati mogućnost stvaranja fleksibilnog radnog rasporeda. Na taj se način zadržava priroda gig ekonomije, odnosno povremeni način rada honorarnih platformskih radnika, kojih u Europskoj uniji ima oko pet milijuna.

To je posebno važno i našim partnerima vozačima. Kroz razgovor s njima znamo da oni cijene slobodu i fleksibilnost koje im pruža naša platforma, pogotovo kada je riječ o radnom vremenu i odabiru mjesta obavljanja posla. To je vjerojatno i najvažnija prednost rada preko Ubera. Zato nam je cilj nastaviti osiguravati resurse koji će vozačima pomoći da prilagode posao svojim potrebama i rasporedu te im istovremeno pružiti priliku za ostvarivanje prihoda i potrebnu zaštitu.

Zakon će regulirati rad agregatora, a oni neće moći sklapati ugovor o poslovnoj suradnji s digitalnim radnim platformama ako prethodno nisu upisani u upisnik koje vodi Ministarstvo rada. Zahvaljujući upisniku i aplikaciji koja se trenutno razvija, pratit će se i bilježiti stvarno radno vrijeme kao još jedan oblik zaštite radnika.

Ove izmjene Zakona o radu dolaze baš u vrijeme u kojem se ista problematika regulira na razini Europske unije. Europski dužnosnici, ali i vladajući u ostalim državama, mogu se svakako ugledati na hrvatsku regulativu jer je Vlada zadržala pravo radnika na fleksibilno radno vrijeme, što je izuzetno važno brojnim ljudima koji honorarno rade putem digitalne platforme.

I Međunarodna organizacija rada navodi to da digitalne platforme potiču produktivnost, poslovnu fleksibilnost i otvaraju radna mjesta za marginalizirane grupe u društvu. Stoga bi pooštrenje uvjeta rada na digitalnim platformama dovelo do diskriminacije velike skupine radnika, što se nikako ne savjetuje, posebice u vrijeme u kojem Europska unija teži digitalizaciji gospodarstva i društva općenito.

Na taj način Hrvatska još jednom, nakon uspješne reforme taksi prometa 2018. godine, daje pozitivan primjer ostatku Europe kako zakonski regulirati nove oblike gospodarske aktivnosti i rada uvjetovane digitalizacijom. Prisjetimo se svih dobrobiti za hrvatske građane i strane turiste usvojenih zahvaljujući ulasku digitalnih platforma u industriju, kao što su veći broj opcija mobilnosti i bolje cijene. Isto se može dogoditi i sada - liberalizacijom tržišta rada putem digitalnih platformi.

Sadržaj, stavovi i mišljenja izneseni u komentarima objavljenima na tportalu pripadaju autoru i ne predstavljaju nužno stavove uredništva tportala.