martina puljić

Kao državna tvrtka, stalno se borimo sa stereotipom da smo lošiji. Evo kako to mijenjamo

Martina Puljić
Martina Puljić
Više o autoru

Bionic
Reading

Predsjednici te glavni izvršni direktori (CEO) najvećih, najmoćnijih i najpropulzivnijih hrvatskih kompanija na tportalu pišu o svojim poslovima, poteškoćama, prilikama i promašajima, ali i o svim temama koje smatraju bitnima. Predsjednica Uprave Pletera, Martina Puljić, govori o zaposlenicima kao najvažnijem resursu tvrke. U tvrtci koja je u državnom vlasništvu i izazovnom HoReCa kanalu borba protiv stereotipa da je državno 'lošije' posebno je teška

Od ulaska na tržište rada, kontinuirano sam potvrđivala svoje uvjerenje da su upravo zaposlenici najvrjedniji resurs svake tvrtke.

Iz godine u godinu mijenja se sve ono što zaposlenika čini zadovoljnim u radnom okruženju, a sukladno tome, mijenjaju se i očekivanja poslodavca. Kako bismo postigli balans u obostranom zadovoljstvu, nužno je osluškivati, propitkivati, postavljati i pratiti trendove. Važno je i ne strahovati od promjena, pa čak i mijenjati se iz temelja - ako je to ono što je potrebno da bismo našli nove načine na koje odnos poslodavac - zaposlenik dovesti na višu razinu. Upravo su to prioriteti i temelj za uspostavu organizacijske kulture i kvalitete usluge kojoj težimo.

Agenda na razgovorima za posao se promijenila

Donedavno su razgovori za posao izgledali tako da je poslodavac potencijalnog kandidata propitkivao o iskustvu, vještinama i znanjima, a istovremeno je otvoreno komunicirao o onom što očekuje od njega ako dođe do toga da zasnuju radni odnos. Potencijalni zaposlenik bio je u položaju da sluša i odgovara na pitanja. Danas je drugačije – sada se na takvim vrstama sastanaka vode dijalozi u kojima su podjednako zastupljeni interesi poslodavca i zahtjevi potencijalnog zaposlenika. Kako predstavnik tvrtke propitkuje i traži potkrepljivanje životopisa dokazima o relevantnom znanju i iskustvu, tako i zaposlenik danas postavlja vrlo jasna pitanja na osnovi kojih procjenjuje je li to radno mjesto ono koje će rezultirati njegovim zadovoljstvom radnim okruženjem i omogućiti mu zdravu ravnotežu između privatnog i poslovnog života te jesu li vrijednosti tvrtke u skladu s njegovima.

Često čitam analize u kojima se zaključuje da su promjenu paradigme donijeli pripadnici generacije Z, njihov iznimno mali interes za dugoročnim vezivanjem za jednu tvrtku i drugačije vrijednosti te da se kao poslodavci moramo prilagoditi njima. Iako vjerujem i iz iskustva znam da je snažna potreba za promjenom u ovom segmentu došla s mlađim generacijama, nikako se ne bih složila da samo prema mlađim generacijama trebamo mijenjati pristup. Smatram da ga sad, više no ikad, moramo prilagoditi svim skupinama ljudi i okruženju u kojemu se nalazimo. Individualni pristup i izbjegavanje statusa quo ono je što već danas čini jednu tvrtku poželjnijom od druge i to je ono što sve više traže novi zaposlenici prilikom odabira posla, ali i oni postojeći, svjesni da je to ono što će mnoge od njih činiti sretnijima i nerijetko formirati zajednice koje dobro funkcioniraju.

Nove tehnologije kojima silno težimo i dostupnost informacija otvorili su nam širok spektar mogućnosti za optimizaciju poslovanja. Također, dostupnost informacija zaposlenicima i jednostavnija usporedba istog radnog mjesta u različitim tvrtkama daju nam svojevrstan vjetar u leđa da budemo konkurentniji i transparentniji u borbi za kvalitetnim kadrom. Pored svih tzv. pomodnih praksi koje tvrtke uvode kako bi privukle i zadržale zaposlenike, transparentnost i konkurentnost ono su što će uvijek jednu tvrtku činiti poželjnijom od druge.

Glavni pokazatelj dobrog uzajamnog odnosa jest osjećaj da se u svakom trenutku možemo osloniti na stručnost svog kadra dok zaposlenici osjećaju stabilnost i sigurnost u svom radnom okruženju te vide da se cijeni njihov svakodnevni angažman u tvrtki. Kojoj god generaciji pripadali, kakve god zahtjeve imali, smatram da je upravo to lajtmotiv dobrog odnosa poslodavca sa svakim zaposlenikom. Vjerujem da smo u Pleteru vrlo blizu ostvarenja tog, za nas iznimno važnog, cilja. Cilja koji vodi prema kulturi kakvu u Pleteru želimo dosegnuti.

Stereotip da je državno uvijek lošije

Iako nas u Pleteru, kao svojevrsnoj HoReCa tvrtki specifičnoj po tome što se nalazi u državnom vlasništvu, smatraju tvrtkom koja slijedi staromodne principe, naš cjelokupni tim iznimno se trudi promijeniti takvo mišljenje i pokazati da rušimo predrasude s kojima nas nerijetko povezuju. Boreći se za svaki zarađen euro, budući da nismo na državnom proračunu, svakodnevno zastupamo drugačiji, otvoreniji odnos prema zaposlenicima, što rezultira uzajamnim poštovanjem u kombinaciji sa stabilnošću, što je iznimno izazovno postići u našem sektoru. Imajući na umu to da unutar naše djelatnosti posluju hoteli i restorani koji crpe radnu snagu nerijetko isključivo u sezoni, trudimo se osigurati stabilnost radnog mjesta čitavu godinu i isticati je kao komparativnu prednost.

Kao tvrtka u državnom vlasništvu, godinama nosimo teret stereotipa da je državno uvijek lošije. Želimo to promijeniti – ali ne floskulama, nego zadovoljnim zaposlenicima te kvalitetnom i pouzdanom uslugom. Zato je kvalitetan pristup zaposlenicima, transparentno praćenje razvoja, sustav nagrađivanja, povećanja plaća i dodataka paket koji dajemo kao svoj ulog u naše zaposlenike. Primjerice, kako bismo spriječili odljev radne snage, u tekućoj godini povećali smo neto primanja zaposlenika s najnižim plaćama za 18 posto, a kod ugostiteljskog osoblja taj postotak bio je i veći. Izvrstan primjer su neto plaće kuhara jer su u 2022. godini porasle za prosječno 35 posto.

Društvo je u 2022. godini isplatilo regres, a tijekom prosinca i dar za djecu i božićnicu. Nagrade za ostvarene poslovne rezultate isplaćujemo posljednjih nekoliko godina, a od ove godine i naknadu za topli obrok. Unutar Pletera surađujemo s pet socijalnih partnera, s kojima pronalazimo rješenja za bolje uvjete naših zaposlenika. Njegujemo odnos sa zaposlenicima i na osobnijoj razini, pa ne propuštamo svakom pojedinačno čestitati rođendan i, primjerice, rođenje djeteta. Uz to, posebno značenje pridajemo socijalnoj osviještenosti, pa pomažemo našim zaposlenicima u teškim životnim situacijama. Pleter je kvalitetan i pouzdan poslodavac, a sve navedene aktivnosti u cilju su našeg što boljeg pozicioniranja na tržištu rada.

Uz materijalna ulaganja u kadar i rad na odnosu sa zaposlenicima, zbog svoje pozicije na tržištu i stereotipa koje se trudimo mijenjati, svjesni smo da mnogo više moramo ulagati u kvalitetu usluge, ali i u sve segmente poslovanja. To postižemo ulaganjem u educiranje i motiviranje postojećeg kadra te dovodeći nove ljude koji su postali majstori zanata u raznim vrhunskim restoranima i hotelskim lancima. Želimo to njihovo iskustvo dovesti u Pleter, na tome temeljiti budući uspjeh te im dati brojne mogućnosti da se razvijaju kod nas. Ne bojimo se vjerovati im i dati im slobodu da implementiraju načine rada na koje možda dosad nismo naviknuli. Na taj način pokazujemo svoju spremnost da rastemo i razvijamo se, ali i otvorenost prema novom i drugačijem.

Nije me kočila činjenica da sam žena

Smatram da smo pravi primjer tvrtke koja ruši stereotipe kroz uključenost i rodnu ravnopravnost. Vjerujem da je kombinacija mog iskustva i profesionalnog pristupa poslu s činjenicom da sam žena i načinom vođenja koje se, uz znanja, temelji na tzv. soft vještinama poput empatije, razumijevanja, slušanja, olakotna okolnost za promjenu paradigme. Osobno moram izraziti čast i privilegiju da su naši partneri, iako u većem broju muškarci, prije svega kolege od kojih puno učim te su mi potpora i ravnopravni suradnici. Svjesna da postoje i loša iskustva po pitanju odnosa nadređenih i podređenih, neovisno o spolu pojedinca, stoga držim da primarno moramo raditi na osvještavanju o tom problemu, a potom na njegovu eliminiranju i stvaranju poticajnog radnog okruženja u kojemu se svi, i žene i muškarci, osjećaju ravnopravno.

Kao osoba na čelnoj poziciji tvrtke, svjesna sam i vlastite odgovornosti na putu prema tome da u našem okruženju takvih situacija bude što manje. Sigurna sam da su pozitivni pokazatelji u tom dijelu također ono što će se sve više propitkivati kad se uspjeh pojedine tvrtke i zadovoljstvo njezinih zaposlenika budu detaljno analizirali i vjerujem da će i taj ispit Pleter uspješno položiti.

Sadržaj, stavovi i mišljenja izneseni u komentarima objavljenima na tportalu pripadaju autoru i ne predstavljaju nužno stavove uredništva tportala.