Godine 2019. bilo je i drugih filmova vrijednih pozornosti, ali ovdje su izdvojeni oni koje smo stigli pogledati i o njima pisati, poredani po osobnoj procjeni autorice. Naslovi filmova ujedno su i linkovi prema tekstovima izvornih osvrta.
režija: Craig Brewer, scenarij: Scott Alexander i Larry Karaszewski, glavne uloge: Eddie Murphy, Da'Vine Joy Randolph, Keegan-Michael Key, Craig Robinson, Titus Burgess, Wesley Snipes
Biografski film o Rudyju Rayu Mooreu, vodviljskom zabavljaču koji je sedamdesetih godina, u silnom nastojanju da ostvari zapaženiju zabavljačku karijeru, stvorio lik Dolemitea, koji je poslije dominirao serijom parodijskih blaxploitation filmova - veliki je povratak Eddieja Murphyja, a i jedan od veselijih, zanimljivijih i duhovitijih filmova godine.
9. Mi
scenarij i režija: Jordan Peele, glavne uloge: Lupita Nyong'o, Winston Duke, Elisabeth Moss
Stara predrasuda o tome da su hororci trash i žanr u kojemu nema ničega osim jeftinih šokova odavno je trebala biti upokojena, ali ipak, filmski establishment ga je počeo ozbiljno doživljavati tek odnedavno. Jedan od razloga svakako su i filmovi Jordana Peelea, u kojima elementi strave i užasa uvijek imaju i snažnu socijalnu simboliku. Dok nam je u svojem prvijencu, Bježi! pričao o rasizmu, ovogodišnji 'Mi' brutalna je priča o socijalnim razlikama u američkom društvu. Film pred kraj pomalo gubi fokus i odlazi u začudnu priču o nevjerojatnoj zavjeri, ali je svejedno izvrstan i efektan te predviđa da ćemo se još nagledati Peeleovih ambicioznih i dobrih hororaca.
8. Nož u leđa
scenarij i režija: Rian Johnson, uloge: Daniel Craig, Ana de Armas, Jamie Lee Curtis, Don Johnson, Chris Evans, Toni Collette, Christopher Plummer
Jedan od najzabavnijih filmova godine, krimić 'Nož u leđa', uvelike snimljen po uzoru na legendarne detektivske zagonetke Agathe Christie, još je jedan od filmova s ovog popisa koji su se, osim klasičnim whodunnitom i njegovim humoriziranjem, pozabavili i društvenim nejednakostima. Društvene nejednakosti, nepravda, nezadovoljstvo potlačenih i opasnosti koje vrebaju zbog tog nezadovoljstva nimalo su tanka i primjetna nit koja se proteže kroz mnoge ovogodišnje filmove, bili oni hororci kao gore spomenuti 'Mi', zabavno-komični krimići kao 'Nož u leđa' ili stripovske drame kao što je 'Joker'. No 'Nož u leđa' od svih će vam među njima donijeti najviše razonode i najraskošniju glumačku ekipu koja se, vidljivo je u svakom kadru ovoga zgodnog filma, sjajno zabavljala dok ga je snimala.
scenarij i režija: Quentin Tarantino, uloge: Leonardo DiCaprio, Brad Pitt, Margot Robbie, Emille Hirsch
Tarantinov posljednji film prekrasno je snimljena posveta Los Angelesu s kraja šezdesetih, bajka u kojoj autor sanjari o drugačijem - stravično nasilnom, ali po njemu pravednijem završetku zlatnog doba Hollywooda i film u kojem su Leonardo DiCaprio i Brad Pitt ostvarili možda ponajbolje uloge u karijeri. Kao i svaki Tarantinov film, i ovaj je za sobom povukao finu količinu kontroverzi, možda ponajviše onu u kojoj se raspravljalo je li ovo film koji roni nostalgične suze za macho tipovima starog kova ili ih pak izvrgava poruzi, no poznavajući Tarantina, vrlo je vjerojatno da je učinio oboje. Kako god bilo, film je svakako zavrijedio svu pozornost koju je privukao i ne biste smjeli pustiti da prođe ova godina a da ga ne pogledate jer je to već sada dio opće filmske naobrazbe.
scenarij i režija: Predrag Ličina, uloge: Krešimir Mikić, Hristina Popović, Tihana Lazović
Možda nije savršen, možda je autor Predrag Ličina u njega nabacao previše alegorija, metafora, aluzija, simbola i inih značenja pa se gledatelj nakon prvih dvadeset minuta već i prestaje truditi da shvati koliko bi koja fora trebala imati slojeva, ali ovo je film koji uspijeva u nečemu u čemu rijetko koji domaći (a bogami i strani) film u posljednje vrijeme uspijeva - nasmijat će vas naglas! Alegorijska priča o Hrvatskoj koju u bliskoj budućnosti zadesi zombi-apokalipsa na koju su, vidi vraga, imuni Srbi - možda nije nešto što bi požnjelo univerzalni uspjeh i izvan regiona, ali ovdje i ove godine bilo je smiješno i zabavno i odgovorno tvrdim da ste mnogo izgubili ako ste propustili ovaj film.
5. Suvenir
scenarij i režija: Joanna Hogg, uloge: Honor Swinton Byrne, Tom Burke, Tilda Swinton
Djelomično autobiografska priča Joanne Hogg, u kojoj se govori o tegobnoj mladenačkoj vezi studentice filmske režije s visokofunkcionalnim narkomanom zanimljiva je priča o odrastanju i osvještavanju mlade žene kroz problematičnu i tešku ljubavnu vezu koja na prilično živopisan način govori o tome kako se nevolja, jad i nesreća prelijevaju i preko klasnih granica. Glavna junakinja ovoga filma, naime, bogata je i privilegirana mlada žena koja početkom osamdesetih živi u jednom od ljepših i otmjenijih dijelova Londona, do kojeg dopiru tek odjeci svih društvenih nemira, terorističkih napada i ostalih turbulencija britanskog društva toga vremena. Njezina osobna priča, međutim, nešto je što svi možemo prepoznati - odrastanje i sazrijevanje kroz nevolju, kroz problematičnu ljubav, kroz stjecanje iskustva u beskrajnoj naivnosti. Njezina je ljubavna priča zapravo pravi suvenir - iako se naslov odnosi na jednu umjetničku sliku - koji će ova mlada žena ponijeti kroz cijeli život i, eto, 2019. godine nam donijeti izvrstan film.
režija: Dana Budisavljević, scenarij: Dana Budisavljević, Jelena Paljan, uloge: Alma Prica, Igor Samobor, Mirjana Karanović, Vilim Matula, Areta Ćurković, Ermin Bravo
Beskrajno važan, potresan i upečatljiv dokumentarno-igrani film ove je godine na Pulskom filmskom festivalu pobrao glavnu i još nekoliko važnih nagrada te gromoglasan i dugotrajan aplauz publike, i to, dakako, nije bilo slučajno. Priča o Austrijanki koja je tijekom Drugog svjetskog rata organizirala spašavanje progonjene djece srpske nacionalnosti i tako zadužila čitave generacije već je i sama po sebi trijumf ljudskosti, a u ovom divnom filmu, čiji je igrani dio namjerno podigran da bi bio suptilniji, a dokumentarni dio nosi golem emotivni naboj svjedočenja danas ostarjele djece koju je spasila Diana Budisavljević - ta nam se priča približava ravno do srca, ravno do onog dijela mozga u kojem razmišljamo bismo li i mi u teškim vremenima reagirali na pravi način. Definitivno najbolji domaći film godine, a vjerojatno i jedan od najvažnijih suvremenih hrvatskih filmova uopće.
scenarij i režija: Noah Baumbach, uloge: Scarlett Johansson, Adam Driver, Laura Dern, Alan Alda
Iako mu zamjeraju da se bavi privilegiranom klasom, razmaženim 'umjetnicima' napuhanog ega koji nemaju stvarnih problema u životu i slične stvari koje bi se mogle prigovoriti apsolutno svakom filmu Woodyja Allena ili bilo kojem filmu koji se bavi ljudima iz zapadnog svijeta - Noah Baumbach ove je godine snimio izvrstan i neobično uvjerljiv film o jednom sasvim običnom razvodu. Film, naime, ne govori ni o kakvom superdramatičnom razvodu, ni o čemu strašnom što se dogodilo između supružnika, već samo o vrlo običnoj situaciji u kojoj jedno ili oboje više ne žele biti u braku pa to onda neminovno dovodi do drame čak i kada dramu nitko ne želi. Odlično režiran i ispričan, film je ipak najjači u glumačkom segmentu, gdje su Scarlett Johansson i Adam Driver zadivili svojom emotivnom angažiranošću, ali i nevjerojatnom preciznošću izvedbe.
scenarij i režija: Ari Aster, uloge: Florence Pugh, Jack Reynor, William Jackson Harper, Vilhelm Blomgren, Will Poulter
Još jedan hororac na ovome popisu izvrstan je, ali i strahovito uznemirujući film Arija Astera, koji nas je još prošle godine zadivio svojim filmom 'Naslijeđeno zlo' i dokazujući da se sve više ozbiljnih, ambicioznih autora hvata ovoga nekada omalovažavanog žanra. 'Festival straha' jeziva je priča o bizarnoj proslavi ljetnog solsticija u jednom zabačenom švedskom selu, na koju stiže grupica američkih studenata na čelu s parom koji je upravo u procesu bolnog i kompliciranog prekida. Užas koji se u ovom filmu, za razliku od brojnih drugih hororaca, odvija pod blistavim suncem, uz cvjetno šarenilo, frenetičan ples i radost - zadire duboko u naše brojne strahove i nelagode, kako one intimne i povezane s ljubavnim vezama, tako i one kulturalne i povezane s poznatim nam i nepoznatim običajima. Sjajan film o kojem će se sigurno još dugo govoriti ne samo neformalno, nego i u filmskim školama.
1. Parazit
režija: Bong Joon-ho, scenarij: Bong Joon-ho i Han Jin-won, uloge: Song Kang-ho, Lee Sun-kyun, Cho Yeo-jeong, Choi Woo-shik, Park So-dam
Prema riječima Alejandra Gonzáleza Iñárritua, koji je ove godine predsjedao žirijem filmskog festivala u Cannesu, kada su članovi tog žirija prvi put pogledali 'Parazita', sve je bilo gotovo. Znali su da - osim ako se ne dogodi neko čudo - imaju pobjednika. Oni koji poznaju djelo južnokorejskog redatelja Bong Joon-hoa to nije nimalo začudilo jer dotični već za pojasom ima nekoliko sjajnih filmova, kao što su 'Sjećanja na ubojstvo', 'The Host', pa i američki 'Snowpiercer', no čak i oni koji su znali njegov dotadašnji opus, ostali su očarani 'Parazitom'. Ta predivna crnohumorna triler-drama toliko plastično, dirljivo, duhovito, a na kraju i potresno pokazuje duboku ranu koju na svakog čovjeka ostavlja socijalna nepravda da vas teško može ostaviti ravnodušnima, a usput je još i toliko sjajno ispričana i režirana da je mnoge dobre poznavatelje filmske umjetnosti ostavila razjapljenih usta. Ovaj film o siromašnoj seulskoj obitelji čije intelektualne sposobnosti i životna snalažljivost daleko premašuju nepovoljan društveni položaj u kojem žive uskoro stiže i u naša kina. Od srca vam preporučujem da ga NIKAKO ne propustite jer ovo doista jest ponajbolji film 2019. godine.