Veliko natjecanje kratkometražnog filma ovogodišnjeg, 30. Svjetskog festivala animiranog filma – Animafesta Zagreb, koji će se održati od 28. rujna do 3. listopada, donosi 40 filmova, odabranih između njih 861 prijavljenih.
Filmove iz 27 zemalja izabrala je selekcijska komisija u sastavu Daniel Šuljić, Iva Kraljević i Božidar Trkulja, a uz zemlje s tradicijom u animaciji, Kanadu, Francusku, SAD, Japan, Južnu Koreju, Poljsku, Mađarsku ili Češku, prijavile su se one koje se nešto rjeđe pojavljuju, primjerice Kolumbija i Grčka.
Organizatori kažu kako je među odabranima koji se natječu za Grand Prix i oskarovsku kvalifikaciju mnoštvo zvjezdanih imena različitih generacija, poput Andreasa Hykadea ('Altötting') i Piotra Dumałe ('Posljednja večera'), Theodorea Usheva ('Fizika tuge') i Atsushija Wade ('Moja tjelovježba').
Pluralizam žanrova, motiva, tema i tehnika
'Prisutna je žanrovska, tematska i motivska raznolikost koja obuhvaća obiteljske i partnerske odnose, ekologiju, videoigre, vjeru, tjelesnost, humor, ovisnost, distopije, medije u eksperimentalnom filmu i animirani dokumentarizam na teme migracija, psihopatologije i osobne povijesti', najavili su.
Veliko natjecanje obilježit će i pluralizam tehnika, s različitim varijantama stop-animacije (među kojima su naročito upečatljive glinamacije u 'Običnom tipu' Shoko Hare i 'Portretu Suzanne' Izabele Plucinske te upotreba crne žice u 'Sponama' Dine Velikovskaje), crno-bijelim crtežima (kineska 'Šestica' Xu Ana i Xi Chena te 'The Closing Door' Lucije Mrzljak) i raskošnim slikama koje prizivaju likovne tradicije u rasponu od enkaustike ('Fizika tuge'), preko avangardnog geometrizma, grafizma i razigranih boja Kandinskog ('Genius loci', Adrien Mérigeau), do kiparstva, drvoreza i renesanse ('Posljednja večera').
Kako se ističe, tu su i spektakularni vizuali nastali uz pomoć računala, poput onih u 'Operi' Ericka Oha, 'Nasilnoj jednakosti' Antonisa Doussiasa, 'Blještavim svjetlima' Charbyja Ibrahima i 'Kako nestati' grupe austrijskih autora.
Zanatsko i likovno umijeće tih radova predstavit će se na izložbi 'Behind the Scenes 2' u prostorima ULUPUH-a.
Organizatori kažu da vizualno spektakularni filmovi, koji se bez obzira na osobne afinitete prema animacijskim tehnikama, nikako ne bi smjeli propustiti su 'Fizika tuge', 'Genius loci', 'Život izmiče' Shunsakua Hayashija, 'Opera' i 'Blještava svjetla', a njima treba pridodati i izrazom nešto sustegnutije, ali snažne i relevantne filmove Hykadea i Dumałe.
Ushev i Hykade se natječu s osobnim pričama
U svome najnovijem filmu, pobjedniku Annecyja 'Fizika tuge', Theodore Ushev scenaristički se vraća prozi bugarskog pisca Georgija Gospodinova, donoseći svoj najosobniji uradak kojemu reminiscira i o vlastitim sjećanjima uz fantastičnu upotrebu enkaustike, drevne tehnike slikanja voskom kojom je tijekom osam godina načinio više od 15 000 slika.
'Ushev u ovome, istovremeno epskom i intimnom, filmu obujmljuje osobne povijesti i prostranstva kroz polifoniju uspomena prošaranu brojnim poetskim motivima', napominje se. Glas u filmu posudio je i Donald Sutherland, dok je većinu naracije posredovao njegov sin Rossif.
Andreas Hykade, autor spotova Gigija D'Agostina, u 'Altöttingu' se također bavi osobnom poviješću i donosi intimnu priču o vjeri i njezinu gubitku, strasti i smrti, sazrijevanju i gubitku iluzija te 'bezvremenski film o izgubljenoj nevinosti kojemu je svoj doprinos tijekom pet godina dugog procesa rada u vidu tehnike gravure dala i zvijezda portugalske animacije Regina Pessoa'.
'Posljednja večera' Piotra Dumałe suvremeni je pogled na slavnu biblijsku priču i ikoničku sliku jednog od svevremenskih klasika među Animafestovim pobjednicima (Franz Kafka). Zbog tehnike gipsanih ploča Dumału mnogi smatraju 'kiparom' među animatorima, no njegovi se filmovi često bave vrlo suvremenim ljudskim stanjem.
U kratkometražnoj konkurenciji i četiri hrvatska filma
Iz produkcije Kreativnog sindikata dolazi 'Arka' Natka Stipaničeva – začudna i osuvremenjena varijanta biblijske priče smještena na prekooceanskom kruzeru kao aktualnoj distopijskoj alegoriji kasnokapitalističkog društva u kojoj civilizacija polazi na posljednje putovanje u noć 'dok orkestar i dalje svira'.
Pored Velikog natjecanja kratkometražnog filma Animafesta 2020 Arka je uvrštena i u natjecateljski program najvećeg svjetskog festivala animacije u Annecyju.
Hrvatsko-srpska koprodukcija 'Umorstvo u katedrali' Matije Pisačića i Tvrtka Rašpolića naslanja se na queer detektivsku zbirku Mime Simić (uz scenaristički doprinos Jasne Žmak) koja je i sama persiflaža priče 'Pustolovine Glorije Scott' iz serijala o Sherlocku Holmesu. Ilustrator je Boban Savić.
Zbirka i film naslovnu junakinju pretvaraju u šašavog ženskog Sherlocka podivljale dedukcije koji ljubuje s 'Watsonom' po imenu Mary, a iako je priča smještena u London na prijelazu stoljeća, film iz produkcije Kinematograf na parodijski se, humoran i prštavo referencijalan način bavi mnogim ključnim temama današnjice, od rodnih pitanja i sustavima kontrole (politika, religija, mediji) do uloge popularne kulture u (re)produkciji stereotipa.
Film je također odabran za službeni programa Annecyja, a moglo bi se uskoro razviti i u animiranu seriju.
Autorica najboljeg hrvatskog filma proteklog Animafesta Lucija Mrzljak ove godine sudjeluje s glazbenim videospotom 'The Closing Door' za istoimenu pjesmu irskog kantautora, oskarovca i dobitnika Grammyja Glena Hansarda, koji vodi gledatelje na putovanje ispunjeno asocijacijama i fluidnom animacijom.
U Velikom natjecanju nastavlja se i queer filmska serija estonsko-hrvatske autorice Chintis Lundgren, ovoga puta s fokusom na pustolovine seksi vuka Toomasa koji je svojedobno ljubovao i s nagrađivanim 'Manivaldom'.
'I sam Toomas ispod doline divljih vukova vidio je svijeta – prikazan je u Annecyju 2019, nagrađen na nizu festivala i prepoznat od publike koja cijeni ovu humorno-metaforičku modernu basnu o seksualnom oslobađanju i obiteljskim odnosima započetu 2015. godine', dodaje se.
Više od 300 filmova na nekoliko zagrebačkih lokacija
Jubilarno izdanje Animafesta održat će se u Kinu SC, Teatru &TD i Kinoteci te na brojnim drugim gradskim lokacijama.
Filmski program okuplja više od 300 filmova, a uz prestižna natjecanja tu su i panoramski program, fokus na kinematografiju Mađarske, s posebnim osvrtom na redateljice nove generacije, program Majstori animacije s retrospektivama Georgesa Schwizgebela, Pavla Štaltera i hrvatskih klasika iz 1972.
Proslavit će se i 60. godišnjica ASIFA-e i festivala u Annecyju, s izborom nagrađenih filmova iz njegove bogate povijesti te 'ponoćnim' programom WTF koji promiče različitost.
Tu je i Animafest PRO sa znanstvenim skupom Animafest Scanner VII i masterclassovima, trostruki izložbeni program te bogat program za djecu i mlade, kao i Animafest u Vašem kvartu.
Zbog epidemioloških mjera i zaštite mlade publike, Animafest ove godine osigurava online praćenje Natjecanja filmova za djecu u školama i vrtićima.