Tomo Savić-Gecan, hrvatski umjetnik prisutniji na inozemnoj nego na domaćoj likovnoj sceni, predstavlja izbor iz svog stvaralaštva nastalog od 1994. do danas, na "Retrospektivi 2020", koja se otvara u srijedu, 11. ožujka, u Muzeju suvremene umjetnosti u Zagrebu (MSU).
Jedan od radikalnijih umjetnika srednje generacije, koji proteklih dvadesetak godina djeluje u Nizozemskoj i izlaže u nizu europskih gradova, u svom se radu fokusira na fenomen praznine, nadovezujući se na prakse neoavangardne i konceptualne umjetnosti.
Na prvoj većoj samostalnoj izložbi u Hrvatskoj taj se fenomen doslovno prezentira u bjelini zidova za tu prigodu preuređenog, mjestimice pregrađenog Prostora za povremene izložbe MSU-a, s natpisom i objašnjenjem o radovima 'bez naziva', koji su se dogodili ili se upravo događaju negdje drugdje.
Kustosica izložbe Radmila Iva Janković kaže da to nije retrospektiva u tradicionalnom, klasičnom smislu riječi kada se izlažu radovi iz fundusa ili posuđeni iz drugih muzeja, pa će se posjetitelj, čim uđe u prostor, zapitati kako je moguće da je to retrospektiva.
'Riječ je o projektima koji su svi odreda site-specific i uvijek se događaju na određenom mjestu, no ujedno i tranzitivni, izmješteni sami po sebi, događaju se na drugom mjestu, s drugim ljudima i institucijama', objasnila je na konferenciji za novinare.
'Tomo polazi od praznine, no bilo bi pogrešno reći da je ta praznina uistinu prazna, čitav je njegov rad uvijek veliki intelektualni izazov', naglasila je.
Janković kaže kako on prostor koristi kao svoj materijal u kojemu slobodno postavlja elemente, ostavljajući svakome pravo na vlastito viđenje, što je vrlo bitan aspekt njegovog rada.
Iako sam rad ostaje nevidljiv on se istodobno percipira i stvara, posjetitelj je uključen jer svojom prisutnošću provocira njegovo postojanje, kao i kustos koji ga nastoji protumačiti posjetitelju.
Retrospektiva donosi rad nastao u vodećem svjetskom laboratoriju za fiziku čestica CERN u Ženevi, gdje je 2017. Savić-Gecan boravio na rezidenciji kao dobitnik Nagrade ACCELERATE Hrvatska.
Snježana Pintarić, ravnateljica MSU-a, kaže da je ta izložba obrat u pristupu prema publici i promišljanju suvremene umjetnosti, s obzirom na svoju performativnost, jer uključuje naš doživljaj prostora i posjetitelje stavlja u drugačiju situaciju nego na uobičajenim izložbama.
"Umjetnik je puno više prisutan u najuglednijim inozemnim muzejima i galerijama, zadnjih dvadesetak godina djeluje u Nizozemskoj, no imao je niz zapaženih nastupa i drugdje, predstavljajući svoje vrlo neobične i začudne projekte", napomenula je.
Pintarić kaže kako kritičari često govore da njegove izložbe obiluju prazninom, nepostojanjem, izostankom nečega, no zapravo su prepune nevidljivih i čudnih veza koje u nekom trenutku ispadnu vrlo logične i često se referiraju na muzeje i na situaciju muzejskih institucija.
Tomo Savić-Gecan (Zagreb, 1967.) dosad je imao niz izložbi u Hrvatskoj i inozemstvu, u Kunsthalle Basel, PS1 (New York), Kunsthalle Fridericianum (Kassel), De Appel (Amsterdam), Apexart (New York), Witte de With (Rotterdam), Jeu de Paume (Pariz), Kunsthalle Bergen i drugdje, a sudjelovao i na velikim međunarodnim manifestacijama, među kojima su Manifesta, Venecijanski bijenale i Taipei Biennale.
Njegova izložba u MSU će biti otvorena do 19. travnja.