7. prosinca

Četiri vrsne umjetnice zajedno u ciklusu Lisinski da camera

29.11.2024 u 14:57

Bionic
Reading

Četiri vrsne umjetnice zajedno u ciklusu Lisinski da camera 'Osjećala sam da komorni ciklus jako nedostaje na zagrebačkoj glazbenoj sceni', kaže Martina Filjak, koja s Monikom Leskovar, Marijom Andrejaš i Dunjom Bontek 7. prosinca u Malu dvoranu Lisinski dolazi s glasovirskim kvartetima u g-molu Mozarta i Brahmsa

Kao klavirski kvartet, u novom komornom ciklusu Lisinski da camera nastupaju četiri naše vrhunske glazbenice – Dunja Bontek na violini, Marija Andrejaš na violi, Monika Leskovar na violončelu i Martina Filjak na glasoviru. Prvi od svoja tri koncerta ove sezone u tom ciklusu imat će 7. prosinca u Maloj dvorani. Izvest će Mozartov Glasovirski kvartet u g-molu br. 1 te istoimenu skladbu Johannesa Brahmsa. Koncert su nazvale 'Ganz recht; auf Mozarts Wohl!' Zašto, objašnjava Martina Filjak.

'Poznata je priča kako je jednom u Berlinu, nakon što je sam Brahms dirigirao svoju Akademsku uvertiru i dva klavirska koncerta, na večeri koja je uslijedila prekinuo zdravicu Josepha Joachima i sam održao slovo Mozartu u čast rekavši: Ganz Recht; auf Mozarts Wohl! (Točno tako; a sada, u Mozartovo zdravlje!). Brahms je izuzetno cijenio Mozarta, do te mjere da ga je držao nesumnjivo većim skladateljem od Beethovena. Kako nas četiri tražimo poveznicu između djela na svakom programu, ova se pokazala kao suptilan, a opet logičan most između dvojice, inače udaljenih skladatelja.'

Iako su različitih temperamenata, četiri umjetnice nadopunjavaju se i pronalaze sklad u različitosti svojih instrumenata i karaktera. 'Upravo to je ono što čini dobru komornu glazbu izvrsnom', dodala je naša pijanistica.

Na njihovu drugom koncertu, 1. veljače 2025., kvartetu će se pridružiti violinistica Katarina Kutnar, violist Aleksandar Milošev i čelist Branimir Pustički. Pod geslom Od kvarteta do seksteta, na rasporedu će ponovno biti Brahms, ali i Schumann.

Martina Filjak ističe da se Brahmsov Gudački sekstet u B-duru, koji će tom prigodom izvesti, vrlo rijetko, ako i uopće čuo na zagrebačkim pozornicama posljednjih godina, a jedno je od najljepših i najdirljivijih djela napisanih za gudački ansambl. Sama ideja komornog ciklusa u Lisinskom nju je oduševila.

'Osjećala sam da je to nešto što vrlo vjerojatno jako nedostaje na zagrebačkoj glazbenoj sceni', istaknula je.

I napokon, 5. travnja 2025. slijedi koncert Slavenska veza, koji će povezati Antonina Dvořáka i Doru Pejačević; njezina je stogodišnjica smrti 2023. godine dostojno obilježena u Lisinskom. Za Dunju, Mariju, Moniku i Martinu Lisinski je 'domaća' dvorana. Pijanistica ističe da se u pola stoljeća etablirala kao najveća i najvažnija hrvatska koncertna dvorana. Uostalom, za nju je svojedobno izabrala jedan glasovir Steinway, koji je sama nazvala Zvijer.

'Tražila sam instrument koji će moći ispuniti dvoranu, a opet biti dovoljno suptilan da pijanist izrazi sve nijanse vlastitoga izraza', tumači.

Naša je umjetnica poručila kako proširivanjem ciklusa i djelovanja Lisinski slijedi svjetske trendove glazbenog programiranja, a publici otvara nove vidike domaće i svjetske glazbene scene.

Do susreta u subotu, 7. prosinca, na koncertu iz ciklusa Lisinski da camera!