TV KRITIKA ZRINKE PAVLIĆ

HTV-ova emisija 'turizam.hrt' - odmak od uobičajenih turističkih televizijskih pamfleta ili ne?

Zrinka Pavlić
  • 05.08.2017 u 13:20

  • Bionic
    Reading

    Godinama su HTV-ove emisije o turizmu izgledale kao reklamni katalog turističke ponude u Republici Hrvatskoj, i to onaj snimljen tamo negdje 1979. U novije vrijeme te su emisije malo 'preštrikane', no jesu li se doista odmakle od vjekovnog koncepta iz kojeg je nastajao TV sadržaj koji se nikome ne da gledati?

    Više od dvadeset, možda čak i trideset godina, o turističkim emisijama HTV-a nije se moglo reći ama baš ništa pozitivno. Osim što su bile užasno dosadne, osim što se u njima opis turističke ponude u Republici Hrvatskoj svodio na nerealna preseravanja s nekoliko ekskluzivnih rariteta i osim što nitko normalan ne bi ostao na kanalu na kojem se nabrajaju brojke o 'zauzetim krevetima' i 'smještajnim kapacitetima' - sve se to desetljećima uopće nije mijenjalo. Baš kao i namještaj u nekim priobalnim hotelima, a za koji biste se mogli zakleti da ste ga vidjeli u 'Exportdrvu' 1973., stil prikaza hrvatskih turističkih mjesta također je potjecao negdje iz tog doba. Samo su još nedostajali suncobrani na kojima piše TRAUBISODA!

    Taj stil, u kojem je jedino bilo važno zgođušnu voditeljicu poslati na more da se uslika pred pučinom - i to po mogućnosti na nekoj terasi koja je jako fensi zato što je povješala plahte na čelične okvire - donekle se promijenio s uvođenjem emisije 'Turistička klasa', u kojoj je sad već umirovljeni Đuro Tomljenović znao postaviti i pokoje neugodno pitanje povezano s turizmom. Znalo mu se, iako je bio domoljubni promotor turizma od formata, omaknuti čak i da spomene sve ono što se smatra nelojalnim blaćenjem domovine PRED LJUDIMA, odnosno, sve one gadarije koje hrvatski turizam često čine preskupom hotelskom sobom sa začepljenim zahodom. 

    No 'Turistička klasa' s vremenom je postala emisija koja se emitira tijekom cijele godine na četvrtom programu HRT-a (dakle, tamo gdje je ne može pogledati previše onih isti LJUDI pred kojima se ne smije kritizirati najvažnija domovinska gospodarska grana), a HTV je ove godine uveo sezonsku varijantu - ljetnu emisiju 'turizam.hrt'. Emisija je to koja svojim nazivom valjda nastoji sugerirati da je hipermoderna jer vidi nas, zovemo se KO NA INTERNETU, boktemazo, a koju naizmjenično uređuju i vode Senka Mošnja i Ivica Đuzel.

    Je li se ta ljetna turistička HRT-ova emisija, dakle, odmaknula od prikaza hrvatskog turizma koji nalikuje biltenu turističke zajednice? Paaaaa... djelomično jest. U odnosu na dosadan niz prizora turistkinja koje na plažama sunčaju tange i borovih grana iza kojih se u daljini nazire jedrilica na horizontu, koncept je malo preštrikan i sada se Đuzel/Mošnja naizgled bave i ozbiljnim problemima, a ne samo promocijom toga kako je u Hrvatskoj najljepše. Evo, na primjer, sinoć su u emisiji govorili o koncesijama na plažama, što je, kako i sami rekoše, vruća tema čak i na ovim vrućinama.

    No, kao što rekoh, oni se naizgled bave i ozbiljnim problemima. Progovorili su, dakle, o tim koncesijama na plažama, spomenuli su udruge civilnog društva koje protiv toga prosvjeduju, snimili nekoliko turista koji negoduju zbog ležaljki i suncobrana uz naplatu, ali to je uglavnom bilo to s te strane. Ostatak priloga bio je uglavnom posvećen izjavama turističkih djelatnika, voditelja turističkih zajednica i koncesionara, koji su objašnjavali zašto je to s koncesijama baš super. Ustvari, nisu baš ni objašnjavali. Samo su govorili o tome kako zbog toga postižu sjajne rezultate. 

    I to je ono u čemu se vidi da HTV zapravo nije promijenio svoju filozofiju turističkih emisija. Jasno je meni da u zemlji u kojoj je turizam jedna od rijetkih gospodarskih grana koja nam svima drži glavu iznad vode - turistička emisija neće biti surovi dokumentarac o svim ponorima i propastima turističkih djelatnosti na teritoriju RH. Čak mi je i donekle jasno da takva emisija barem djelomično promovira turističku ponudu. No prilog o koncesijama plaža baš je lijepo pokazao kako se HTV uglavnom trudi objasniti kako su nova pravila i odnos vladajućih struktura prema turizmu zapravo BAŠ SUPER i opravdani. Da, da, spomenut će oni da postoje i udruge te pojedinci koji su protiv toga, ali neće im baš dati šanse da objasne zbog čega, a još će i izjave onih koji su protiv koncesioniranih plaža začiniti snimkama brutalnih gužvi u muljevitom moru, kao da žele reći: 'Evo vam vašeg socijalnog turizma'. 

    Možda se varam. Možda je to samo slučajno tako ispalo. No i dalje čekam sezonsku, ljetnu TV emisiju o turizmu u kojoj će se doista realno ili barem polemički govoriti o izazovima s kojima se susreće ta branša, u kojoj se neće samo opravdavati ono što odlučuju i prakticiraju službene institucije i u kojoj će se situacija sagledati iz perspektive turista, da to nije samo na razini: 'Dolazimo ovamo već TRISTO PEDESET GODINA end ic bjutiful, pipl ar rili najs'.

    Do tada, 'turizam.hrt' je samo malo površinski promijenio stil i umjesto zgođušne voditeljice povremeno ubacio Ivicu Đuzela. A ne znam koliko je to doista poboljšanje.