džuboks

Ljubavno pismo mlađima nama: Kako smo otkinuli na Japandroids, bend koji više ne postoji

27.09.2024 u 17:38

Bionic
Reading

Džuboksov retrovizor donosi priču o bendu Japandroids, dvojcu koji je 2012. godine posjetio Zagreb i održao koncert koji se danas smatra kultnim

Klišej: povjetarac kasnog ljeta nježno me miluje u zalazak sunca. Godina je 2012., napunio sam 23, nalazim se na parkiralištu ljubljanskog Kina Šiška, gdje bi uskoro trebao početi koncert kanadskog dvojca Japandroids. Trgnem tekilu iz čašice servirane u gepeku auta, nakon čega ublažim udarac tanko narezanom kriškom naranče. Uskoro je pokraj mene Brian King, pjevač i gitarist Japandroidsa, i pohvali bend Pavement, čije je ime ispisano na mojoj novoj plavoj majici. Trgne i on tekilu i pita odakle smo. Na spomen Hrvatske raspriča se o Dubrovniku i upita što radim ovdje, ta svirat će prekosutra u Zagrebu.

Sa mnom su Tomzi, trijezni vozač, Vatro, arhitekt ove ekspedicije, Gogo, bakljonoša rokenrola, i Hana, djevojka u koju ću se nesretno zaljubiti te večeri. Naime Vatro zbog tko zna koje komplikacije ne može doći na zagrebački koncert pa se javio dežurnim luđacima kojima taj jedan nastup u Purgeraju nije dovoljan. Pobogu, njihov album 'Celebration Rock' vrtio se pojačan do daske čitavog ljeta u našim slušalicama i otišli bismo i mnogo dalje. Tih osam pjesama bilo je baš ono što smo čekali, zov rokenrol sirene u eri chillwavea. Pozdravljamo Briana, ulazimo u kino i praznimo džepove na štandu s merchom.

Koncert počinje, tekilu mijenja pivo, Gogo i ja skidamo majice, propisno smo pijani, urlamo svaki refren. Duboko iz svoje pijane tintare vadim uzvik 'DINAMO!' i ponavljam ga između pjesama, valjda da bih objasnio Slovencima odakle sam, kao da su pitali. Ubrzo sklapamo pakt: kad krene 'The House That Heaven Built', skočit ćemo na pozornicu i pridružiti se Brianu i bubnjaru Davidu Prowseu u slavlju. Međutim u ključnom trenutku to činim samo ja, držim se visoko iznad prisutnih čitavu minutu i iz Brianovih usta dobivam etiketu crazy. Jesam, priznajem. Ako ste dovoljno vješti, naći ćete snimku na YouTubeu, nije jednom poslužila kao argument da sam svojevremeno bio true.

Sudbina i alkohol

Čemu ovaj silazak niz memory lane? Prije desetak dana pojavila se vijest da će nakon 15 godina Japandroids objesiti gitaru i bubanj o klin. Oproštajne turneje neće biti, što smo vidjeli - vidjeli smo. Dobit ćemo tek album nazvan 'Fate & Alcohol', povodom kojeg je kritičar Ian Cohen napisao iznimno detaljan i topao tekst na portalu Stereogum. U njemu King i Prowse, koji su danas u četrdesetima, sasvim otvoreno pričaju o dudes rocku i alkoholu, stvarima po kojima su poznati, te otkrivaju zašto više neće svirati. Meni je to konačna potvrda svršetka mladosti i ulaska u srednje godine. No bili smo jednom najbolji!

Japandroids u Močvari 2018. Izvor: Društvene mreže

Prije 12 godina Japandroids, bend divno retardiranog imena, razgalio je svakoga od dvjestotinjak ljudi koji su se mogli natiskati u Purgeraj, klub odvratnog imena. Ni prije ni poslije u Zagrebu nisam vidio takvu sinergiju mladog i starog, ujedinjenog u slavlju rocka. U znojni pogo među nas klince tada su uskočili i već zreli ljudi, novinari poput dvojice Aleksandara - Dragaša i Holige, kao i moj sadašnji urednik Bojan Stilin. Istina, došli su Japandroids u Zagreb i šest godina kasnije, ali tada nisam dozvolio nostalgiji da prevlada pa na koncert u Močvaru nisam otišao. Oba događaja omogućio nam je Mate Škugor, neimar koncertne organizacije, koji se nakon duge stanke pomalo vraća onome što radi najbolje. Hvala, Mate!

Tko su bili Japandroids?

Japandroids su bili (ili će još kratko vrijeme biti) kanadski rock sastav iz Vancouvera, a činili su ga Brian King (gitara, vokal) i David Prowse (bubnjevi, vokal).

Osnovan 2006. godine, bend je postao poznat nakon izdavanja debitantskog albuma 'Post-Nothing' (2009.). Njihov drugi album, 'Celebration Rock' (2012.), objavljen je uz ogromno odobravanje kritike -Rolling Stone ga je nazvao jednim od 10 najkul ljetnih albuma svih vremena, a Spin je ovaj dvojac proglasio bendom godine. Između 2009. i 2013. održali su oko 500 koncerata u 44 zemlje.

Glazba Japandroidsa opisana je kao miks klasičnog rocka i punka, s jedne strane Brucea Springsteena i Toma Pettyja, a s druge The Replacements i Hüsker Dü.

Je li sve bila - iluzija?

U ovom si času ne mogu pomoći, želim ispisati ljubavno pismo ovom eksplozivnom dvojcu, možda i vratiti dug društvu koji onaj izgubljeni klinac od 23 godine tada nije uspio, dati nam – kako bi King rekao - mlađe nas. S tim sam ciljem poslao poruke na tri adrese umirovljenih glazbenih kritičara: Gorana Pavlova, Vatroslava Miloša i Jurja Vrdoljaka. Naravno, sva su se trojica istog časa odazvala i poslala mi svoja smatranja. Otvorit ćemo s Pavlovom, ipak je on bio i u Ljubljani i u Zagrebu tog kasnog ljeta. Pitao sam ga kako mu s odmakom od 12 godina djeluje taj koncert u Purgeraju i gdje su Japandroids, nakon svih ovih godina, u panteonu rokenrola, odnosno je li sve to bila iluzija.

Izvor: Društvene mreže

'Bilo je i ostalo najbolje i najlegendarnije! Sjećanje je, pogotovo ako se sjećamo srcem, uvijek varljiva kategorija i nepouzdano mjerilo jer nema nikakvog načina provjere eventualnim repriznim doživljavanjem, ali je u slučaju Japandroidsa - i to ne samo tad u Purgeraju, nego i dva dana prije u Ljubljani, kao i šest godina poslije u Močvari - odmak još manje moguć. Zašto bih se uopće i poželio odmaknuti? To rokersko slavlje uz vatromet otpuštenih emocija smatram jednim od ključnih barem muzičkih momenata svog života i baš mi se dosad nikad nije dogodilo da iole posumnjam u epohalnost tog koncerta ili da ga zaboravim spomenuti u ikakvom nostalgičnom razgovoru o najljepšim svirkama koje sam imao sreće doživjeti', otvorio je svoje kratko izlaganje Pavlov.

Japandroids u Lisabonu 2018. Izvor: EPA / Autor: JOSE SENA GOULAO

'U Zagrebu je u ovih 12 godina naovamo bilo mali milijun koncerata, među njima i baš masa sjajnih, koje su vodeći bendovi trenutka odsvirali na krilima legitimnih kandidata za album godine, ali se takvoj vrsti komunalnog raspašoja u nakrcanom rokerskom klubiću nitko nije približio u potpunosti osim Future Islands u Močvari. Ali oni nemaju gitare! Recimo, Sheer Mag, Hop Along i The Men ipak su bili naišli na manje navijačku reakciju publike, Deafheaven i Entrance na nju realno i ne računaju, a Chuck Prophet i Two Cow Garage bili su već redoviti zagrebački gosti pa je, logično, izostalo potpuno uzbuđenje', završio je odgovor na prvo pitanje Pavlov.

Upitan gdje u panteonu rokenrola pripadaju Japandroids, Pavlov je bio rezolutan: 'Baš u sam vrh. Prije i na sam vrh tog panteona nego izvan njega, koliko god ga sužavali. Samo su dva kriterija po kojima Japandroids nisu u tom društvu. Prvi je čisto objektivan, računovodstveni saldo tržišnih brojki prodaje albuma, streamanja pjesama i zarade s turneja, dakle nešto toliko dosadno i beživotno da je kompletna antiteza svemu onome od čega su Brian i David kao bend sastavljeni i čime su nas kroz svoju karijeru obilato, nesebično i darežljivo častili. Drugi je čisto subjektivan, preferiranje drugih pristupa i žanrova muzike, i tu onda nemamo o čemu raspravljati.'

Izvor: Društvene mreže

'Prema svemu ostalom svakako su jedan od najboljih i najljepših rokenrol bendova koje smo ikad imali, nažalost u perfektu. Naravno, 2024. ne mogu mi značiti koliko i što su mi značili 2012., ali to ne znači da je protok vremena uspio dati, kao, pravu sliku. On to nikad i ne uspije. Češće je zamuti ili okameni, oduzme joj od izvornosti i strasti, a baš je to pogonsko gorivo Japandroidsa. Dakle to nipošto nije bila iluzija ili barem ne onakva kakvu vrijedi raskrinkati', zaključio je Pavlov.

Noć u kojoj smo svi prilazili najbliže jedni drugima

'Taj koncert Japandroidsa bio je za mene vrhunac mladenačkog života u Zagrebu, onako zbijen u taj uski i znojni podij Purgeraja nakon cjelodnevnog 'zagrijavanja' po gradu i na Ribnjaku. U taj klub sam i počeo izlaziti kad sam došao studirati u Zagreb, grad čija alternativna scena vječno traži legitimitet i gdje bi svaki alternativni koncert trebao težiti unaprijed postati 'nezaboravan', 'kultni' i onaj o kojem će se pričati decenijama i kroz njega graditi nekakve grandiozne sociološke supkulturne nazovi presjeke', odgovorio mi je Vrdoljak u miksu nostalgije i sarkazma.

'Japandroids su i sami takav bend: dvije budaletine koje smatraju da su dio nekakve moderne punk'n'roll legende jer su naprosto pogađali plitke, a nama bitne teme, koje su nas te 2012. okupirale: o pijanim noćima, pijanim ljubavima, pijanim budalaštinama. Jasno da takve teme ne bi trebale vječno inspirirati, pa je možda i ovaj njihov četvrti najavljeni album 'Fate & Alcohol' otužno prekoračenje sad već davnije iskrenog adolescentskog sentimenta, a koji ih je i doveo do nastupa u 'nekom tamo' Zagrebu. Ali u Purgeraju je, na nekoj striktno osobnoj mi razini, adolescentski sentiment dosegao vrhunac: bila je to noć, što bi Stublić rekao, u kojoj smo svi mi prilazili najbliže jedni drugima - od Ribnjaka do stejdža - i bili zajedno. Ili, što bi sami Japandroids rekli, bila je to jedna od noći (i jutra) vina i ruža, gdje su njihovi singlovi bili praktički dokumentaristička zvučna kulisa te predivne mi životne epohe', zaključio je Vrdoljak.

Dođi da ostarimo zajedno

Za kraj mikrofon prepuštam Milošu: 'Osnovne postavke žanrovskih konvencija diktiraju da, kada se na pozornicu popnu dva tipa u crnim majicama i uskim trapericama, stvar mora funkcionirati sirovo, eksplozivno, a istovremeno distancirano, gotovo metadonski blazirano. S Japandroids nešto je ipak odstupalo: kroz distorzije praskala je melankolija, autodestruktivni senzibilitet iz škole Paula Westerberga i Alexa Chiltona i, budimo iskreni, pomalo adolescentska poetika izgaranja na rubu noći. Sve to, samo bez mačističke poze.'

'Čitajući Stereogumovu eulogiju bendu, nisam mogao prestati razmišljati o tome da smo pomalo ostarjeli zajedno, iako se u zadnje vrijeme i nismo baš često susretali. Nakon aftera dođe otrježnjenje praćeno dugotrajnim mamurlukom, za koji baš i nema lijeka. Svijet ti se izokrene nekoliko puta, nađeš se na početku ničega i ne da ti se sve ispočetka. Što se mene tiče - nismo plesali samo jedno ljeto, to nikako, ali to jedno ljeto plesali smo kao da sutra ne postoji', zaključio je Miloš.