Bjeloruski lutkari oduševili su svojim savršenim animiranjem lutaka i pogođenom emocijom predstave, a talijanski majstor predstavio nam je tradicionalnu marionetu sicilijanku u njezinu punom sjaju
'Salierijev mjesec', Lutkarsko kazalište Brest, Bjelorusija
U trenu kad komad mrtvog materijala koji predstavlja lutku oživi na sceni, on postaje metafora života. U tom trenutku lutkarsko kazalište postaje čista scenska poezija.
Jasno, lutka nije uvijek nužno pogođena metafora. Nekada bude predoslovna ili preapstraktna, a ponekad ostaje tek mrtvi materijal. Tada poetičnosti lutkarstva nestaje. Ali kada se pokret lutkara stopi s riječju, emocijom i atmosferom i pretoči u pokret lutke, pred nama se otvara svijet poezije. Upravo to dogodilo se u utorak na predstavi 'Salierijev mjesec' Lutkarskog kazališta Brest iz Bjelorusije. Malene lutke, animirane štapom i žicama, s prvim su pokretom na sceni oživjele i, u najčišćoj metafori života (jer su neopterećene njime), ispričale nam priču o geniju i zločinu te zavisti koja dovodi do ubojstva.
Temeljena na Puškinovoj tragediji, predstava govori o Mozartovu učitelju Antoniju Salieriju kojega razdire bolesna zavist prema vlastitom učeniku te odluči da ga otruje 'kako bi svijet spasio od njegova genija'. Možda su neke metafore u predstavi predoslovne, poput lutke koja predstavlja Mozartovu glazbu, ali atmosfera predstave, savršena animacija bez ijednog suvišnog pokreta ili prenaglašene geste, usklađenost lutkara (svaku lutkicu animiraju dva lutkara), pred gledateljem istinski oživljuju ne samo likove, već i njihove emocije, dvojbe, boli i patnje.
'Ruggiero od Bijelog Orla', Udruga Figli d'arte Cuticchio, Palermo, Italija
Majstor sicilijanke, velike marionete upravljane drvenim štapom i žicom, Mimmo Cuticchio, na PIF-u je predstavio sicilijansko lutkarsko kazalište izuzetno bogate tradicije, u kojemu prvi lutkar animira glavne lutke i izgovara cijeli tekst, mijenjajući ritam, glas i emociju govora, dok mu je drugi sparing partner u tišini, a treći dolazi kao asistent.
Ruggiero od Bijelog Orla' vrti se oko ljubavi i viteškog ponosa, koji oko sebe šire smrt. U zagrebačkoj izvedbi predstave Cuticchio je bitno izmijenio svoj standardni nastup, otkrivši se na sceni. Glavni razlog izlaska iz mraka je da bi svojim naglašenim gestama pojasnio gledateljima događaje na sceni te ublažio jezičnu barijeru (predstava bogata tekstom je na talijanskom). Koliko je to bilo dobro za razumijevanje sadržaja, toliko je njegova gluma odvlačila pažnju od lutaka, oduzimajući im dio životnosti. Ipak, veliki majstor odlično je vodio predstavu i animirao lutke začudnom energijom (gospodin je u zrelim godinama) koja je tek na trenutke padala. Odličnog partnera na sceni imao je u drugom lutkaru Fulviu Verni.
U srijedu PIF seli u Varaždin na predstavu 'Vrak Mrak i Seljo Beljo', Dječje i lutkarske scene HNK u Varaždinu.