Nakon što je ministar kulture Jasen Mesić odbio potvrditi imenovanje Duška Mucala za intendanta Hrvatskog narodnog kazališta u Splitu, iz samog kazališta u Zagreb gotovo svakodnevno odlaze protestna pisma. Prošlog tjedna ministra 'je oprala' ravnateljica Baleta Almira Osmanović, a danas su joj se pridružili ravnatelji Drame i Glazbenog programa Ante Čedo Martinić i Ivica Čikeš
'Pustite nas da radimo svoj posao!' zamolio je Čikeš, poručivši Mesiću da je njegovo obrazloženje za odbijanje Mucala 'formalno, površno i politikantsko'. Čikeš smatra da ministar ovu materiju uopće ne poznaje, pa s njime ne želi ni ulaziti u veće polemike.
Martinić se, pak, osvrnuo na Mesićeve primjedbe na četverogodišnji repertoar HNK Split i ustvrdio da 'nema tog programa koji se ne bi omalovažio ako za to postoje drugi ciljevi'. U splitskom kazalištu s Mucalom je, tvrdi, konačno zavladala pozitivna atmosfera i zdravi timski rad.
Pisma prenosimo u cijelosti:
Štovani gosp. ministre kulture Republike Hrvatske,
kao vršitelj dužnosti ravnatelja opere HNK Split i nacionalni operni prvak, nemoguće mi je ne osvrnuti se na razloge nepotvrđivanja Duška Mucala za intendanta, vezanog uz četverogodišnji glazbeni program HNK Split. Naime kao autor istog, koristio sam se višegodišnjim pjevačkim iskustvom a i sudjelovanjem u mnogim opernim produkcijama u svim hrvatskim i podosta europskih opernih kuća, te se savjetovao s nizom istaknutih opernih umjetnika, primjerice maestrom Ivom Lipanovićem, maestrom Nikšom Barezom, režiserom Ozrenom Prohićem, itd. U Vašoj rečenici ("nedostatak suvremenih djela svjetske i domaće operne literature") vidljivo je da materiju koju kritizirate poznajete slabo, površno, ili uopće ne poznajete, pa mi u ovom trenutku ne pada na pamet da s Vama o tome polemiziram. Jer ako pažljivo analizirate tekuću opernu sezonu, kao i program naredne četiri, shvatit ćete da je operni program moderan, suvremen, i u skladu sa svjetskom i europskom opernom tradicijom. Moram naglasiti da smo u samo jednoj opernoj sezoni uspjeli ostvariti koprodukciju s dva hrvatska nacionalna kazališta, HNK Zagreb (Nikola Šubić Zrinjski) i HNK Rijeka (Gioconda), što je po mom mišljenju jako važno jer upravo suradnjom hrvatskih opernih kuća, možemo ostvariti vrlo visoke kriterije samih opernih izvedbi. Što se tiče koncertnog programa, treba znati da grad Split nema koncertnu dvoranu, pa smo samim tim hendikepirani u izvedbi velikih koncertnih dijela, u kojima učestvuje kompletan operni ansambl, no unatoč tome i u tom smislu smo napravili veliki pomak. Moj je zaključak da je Vaše objašnjenje formalno, površno i politikansko, pa bih bio slobodan zamoliti Vas da nas pustite da radimo svoj posao.
Ivica Čikeš, nacionalni operni prvak, v. d. ravnatelja Opere HNK Split
Poštovani ministre,
s uvažavanjem sam proučio primjedbe koje su stavljene na predloženi četverogodišnji dramski program repertoara HNK Split, u kojem sam i sam kao v.d. ravnatelja Drame sudjelovao. Vaše je mišljenje da intendantov program pokazuje nepoznavanje suvremene drame i događanja u hrvatskom kazalištu jer u cijelom programu nema ni jedne praizvedbe. Tu se kao temeljna činjenica provlači neistina o apsolutnoj hermetičnosti predviđenog programa, a mi smo već u ovoj sezoni imali dvije praizvedbe, jednu svjetsku, a drugu hrvatsku.
Podsjetio bih vas, štovani ministre, da je HNK Split osnivač i organizator Marulićevih dana, najveće smotre domaćeg dramskog stvaralaštva. Također, vaše ministarstvo financira i organizira javno čitanje nagrađenih, a neobjavljenih drama tako da imamo uvid u recentno domaće stvaralaštvo. Naravno da u sklopu predstavljenog programa koji je dan Vama na uvid uvijek ima prostora za uprizorenje i djela u kojima prepoznajemo kulturni i scenski potencijal.
Osim toga, budući da u Splitu, nažalost, imamo samo jedan dramski teatar za odrasle, a pozornicu dijelimo i s Operom i Baletom, te stoga manju mogućnost naslova (premijera) nego da smo samo dramski teatar. Nastojimo, dakle, s tri do četiri naslova, zbog financijskih i tehničkih (ne)mogućnosti, zadovoljiti širu publiku. Pritom treba svakako imati u vidu da smo nacionalna kuća, a to za mene osobno znači njegovanje prvenstveno domaćih i stranih klasika. Dakle, s obzirom na kulturnu mapu grada Splita, u kojem su još samo dva kazališta (Gradsko kazalište lutaka i Kazalište mladih), nacionalna kuća ima jasne i specificirane zadatke. To netko može ignorirati namećući osobne preference kao jedini kriterij, no onda je to diletantizam o kojem je bespredmetno raspravljati.
Nemogućnost igranja većeg broja naslova nadoknađujemo zanimljivim gostovanjima drugih kazališta i kazališnih grupa, onoliko koliko nam to financije omogućavaju. Dakle, možete uočiti da, pored vlastitog repertoara, HNK Split splitskoj kulturnoj javnosti ne uskraćuje uvid u široku lepezu dramskog stvaralaštva, kako domaćeg, tako i inozemnog.
Analizirajući ostatak obrazloženja odbijanja imenovanja za intendanta gospodina Duška Mucala, čini mi se da netko uporno traži i najmanje pogreške kako bi poentirao u smislu nekog nepostojećeg rasula u kazalištu baš sad kad je u kući konačno zavladala pozitivna atmosfera i zdravi timski rad. Konačno, želio bih završiti ovo obraćanje s mišlju kako je svko elaboriranje zapravo suvišno jer nema tog programa koji netko treći ne bi omalovažio ako mu je pravi cilj zapravo neki drugi. Pozornica prizemnih političkih okršaja očito i to trpi zajedno s nama u HNK Split.
Ante Čedo Martinić, v. d. ravnatelja Drame HNK Split