Njima je pisanje talent i zanat, nažalost prerijetko i posao od kojeg žive. No pisci su ti koji znaju što znači pronalaženje naslova i pisanje prve rečenice romana. Pitali smo ih što misle o novome sloganu kojim je Hrvatska turistička zajednica odlučila promovirati Hrvatsku i turizam i za to je spremna platiti 2 i pol milijuna kuna
Autorica romana ‘Hakirana Kiti’ Andrea Pisac, koja već neko vrijeme vodi i svoj turistički blog o Zagrebu i na engleskom jeziku strancima približava svoj grad, razmišljajući o sloganu HTZ-a prihvaća da se u gotovo tri milijuna kuna krije složeniji projekt no što je sam slogan.
‘Kad se radi o sloganu, tri riječi su mnogo više od riječi. HTZ je tragao za ‘krovnim komunikacijskim konceptom i idejom’. Tko god je gledao popularnu seriju ‘Mad Men’ o njujorškim kopirajterima u 50-ima, zna da je osnovna svrha slogana pobuditi emotivnu asocijaciju. Ako je Hrvatska proizvod, onda slogan nije tu da govori o njenoj uporabnoj vrijednosti, već simboličkoj. Drugim riječima, o vrsti ljudi kojima je emocija proizvedena sloganom važna, koji tragaju za takvim iskustvom, koji žele takav lifestyle. Slogan za Žuju ‘najbolji prijatelji uvijek imaju nadimke’ izvrsno obavlja taj posao (to govori osoba koja ne voli pivo!)’ pojašnjava Andrea Pisac te kaže da cilj nikada nije ljudima nešto nametnuti, već da djelo, u ovom slučaju slogan, preuzmu, adaptiraju, s njim se sažive na ovaj ili onaj način.
‘U tom smislu, gramatička konstrukcija ‘full of…’ idealna je za derivacije, a posebno za one posprdnog tipa ‘full of shit’ – pa to svakako jest veliki propust autora’, kaže Pisac.
‘Kao autor znam da sve riječi ne vrijede isto. Prva rečenica romana nema istu težinu kao rečenica usred stranice, usred poglavlja. Smisliti dobar naslov jedan je od težih zadataka. Mnogim autorima pomažu urednici. I slično kao HTZ, stvaramo inačice i preispitujemo emocionalne reakcije potencijalnih čitatelja. Međutim, osmišljavanje naslova nikada nije bilo potpomognuto posebnim projektnim budžetom. To je naprosto dio autorskog posla, kao što bi i slogan trebao biti dio posla HTZ-a’, smatra spisateljica i nudi svoju adaptaciju HTZ-ova slogana: ‘Tri riječi, tri milijuna kuna: san svakog hrvatskog autora.’
Autor nedavno nagrađenog romana ‘Brdo’ i radijski urednik i voditelj Ivica Prtenjača svojedobno je, radeći u Profilu, bio jedan od najvještijih promotora književnosti i kulture. Smatra da je cifra za slogan bacanje novca u ruke multinacionalnoj kompaniji i zamjera što se ignorira sila kreativnih ljudi u Hrvatskoj koji nisu zaposlenici marketinških agencija.
‘Slogan ‘Hrvatska, puna života’ prije svega JE neistinit i netočan jer Hrvatska pati od demografskog pada zadnjih 20 godina i sve je manje života. S druge strane, svjedoci smo da ljudi koje plaćamo iz proračuna nisu odgovorni i ne vraćaju taj novac u naše ljude i tvrtke. Sjećam se Milanovićeva govora o samopoštovanju kad je postao premijer. Bio je to sjajan govor koji je pogodio bit problema, međutim, na terenu je drugačije jer tog samopoštovanja - nemamo. Plaćamo gotovo tri milijuna kuna za tri riječi od kojih je jedna - Hrvatska - neupitna’, rekao je Prtenjača i zaključio: 'Ukratko, to je lomača od tri milijuna kuna, a na njoj nek’ se grije kome treba’.