KULTURA NA PERIFERIJI

Umjetnici oživljavaju napušteni kompleks Ilova

16.10.2012 u 15:57

Bionic
Reading

U predjelu Dujmovača na periferiji Splita od 13. listopada pa do 'zastare' traje nova umjetnička akcija Udruge za kulturu i vizualne umjetnosti OUR. U sklopu akcije, OUR je ušao u napušteni i zapušteni prostor negdašnjeg poslovno-proizvodno-skladišnog kompleksa Ilova. Logičan je to nastavak prošlogodišnjeg projekta 'oživljavanja' prodavaonice i branda Jugoplastika

Kao i tijekom navedene akcije prošle godine u galeriji u Marmontovoj ulici u centru Splita, i u ovoj na periferiji grada članovi udruge subverzivnog imena OUR postavljaju slična pitanja, primjerice kako se snašao radnički entitet u preobraženom hrvatskom društvu, kakve su šire posljedice takve preobrazbe i što se zapravo urušava zajedno s oronulim proizvodnim građevinama minulog vremena?

Predjel Dujmovača, nazvan po crkvici sv. Dujma iz 17. stoljeća na Solinskoj cesti je povijesno kompleksno mjesto koje je radikalno preobraženo u periodu nakon Drugoga svjetskog rata, kada u većoj mjeri poprima industrijsko obilježje. Tijekom vremena građeni su kako proizvodni pogoni tako i oni poslovno-skladišnog tipa (Prerada, Jadrantrans, Ilova, Koteks).

Prema riječima autora, članova OUR-a Alemke Đivoje, Dalibora Prančevića i Robertine Tomić lajtmotiv ove akcije predstavljen je tekstom preuzetim iz recentnog romana Michela Houellebecqa 'Karta i teritorij' koji ljudski entitet zapravo lansira u orbitu 'proizvoda'.

'I mi isto, mi smo isto proizvodi. Kulturni proizvodi. I isto će nas snaći zastara. Taj sustav funkcionira identično - sve do toga da obično nema vidljivog tehničkog ili funkcionalnog poboljšanja, ostaje samo zahtjev za novim u čistom stanju', tvrdi Houllebecq. Citat je apliciran i na zidu jedne od prostorija pogona koji je zatrpan smećem i potpuno ogoljen.

Zgrada Ilove je potpuno zapuštena, ali i ogoljena, mjesecima tamo operiraju sakupljači sekundarnog otpada koji sustavno skidaju metal i sve što se još može odnijeti i utržiti s inače vrlo solidnog proizvodno-skladišnog objekta i izgled kompleksa u cjelini je dramatičan.

Ono što dodatno podcrtava simboliku tog kompleksa je pravni vakuum, nigdje nije pravno definirano tko je vlasnik, tek su autori došli do informacije da bi nakon kaotičnog stečaja vlasnik možda mogao biti Pik Sljeme. Dakle u pitanju je tipični slijed u hrvatskoj tranziciji, propast, otkazi, stečaj, kaos i raspad te na kraju pravni vakuum.

Umjetnička i likovna intervencija u tom kaosu izgleda nadrealno i OUR oponentski kompleksu nastoji pridružiti vrijednost kulturnim djelovanjem. Ono se vrši aktivnom participacijom u napuštenu prostoru odnosno evidentiranjem i valorizacijom iskaza street-arta koji su prisutni na vanjskim zidovima građevine, odnosno u unutrašnjosti njene druge etaže.

Akcija je nastavak djelovanja Udruge za kulturu i vizualne umjetnosti OUR i izvan likovnog i kulturnog prostora i definitivno se radi o ekonomsko-političkoj provokaciji, preispitivanju sada već globalnog pitanja statusa radničkog entiteta u suvremenom društvu.

Članovi OUR-a naglašavaju da u sadašnjem političkom okviru u Hrvatskoj, a to naravno važi i za čitavu Europu, nema adekvatnog odgovora na to pitanje. Dio razgovora o toj temi sa zainteresiranim sugrađanima su jučer članovi OUR-a vodili na lokaciji, a zanimljiv je bio susret sakupljača sekundarnog otpada s akcijom, susret nadrealnog i hiperrealnog u realnom vremenu.