FESTIVAL KAZALIŠTA LUTAKA

Vizualna raskoš ostarjele marionete za početak 42. PIF-a

30.08.2009 u 13:37

Bionic
Reading

U subotu je otvoren 42. PIF, posvećen kraljici lutkarstva - marioneti - a gledatelji su prvoga dana imali prilike vidjeti predstave 'Varijete' i 'Bajka o caru Saltanu', čija najveća vrijednost je vizualna raskoš, dok se problemi kriju u zastarjeloj animaciji lutaka, odnosno loše ispričanoj priči

PIF, međunarodni festival kazališta lutaka, u subotu je 42. put Zagrepčanima i gostima otvorio vrata u svijet lutkarstva. Festival koji već desetljećima u Zagreb dovodi najbolje svjetske lutkare i tu izuzetnu izvedbenu umjetnost predstavlja u njenom punom sjaju, sljedećih sedam dana predstavit će gledateljima scensku moć i raskoš kraljice lutaka – marionete. Ovogodišnji festival posvećen je upravo lutki na koncu, gorkoj metafori društva i života, samim time duboko sjetnoj u virtuoznim pokretima.

Sam festival službeno je otvoren prigodnim govorima Josipa Forjana, ravnatelja Međunarodnog centra za usluge u kulturi (MCUK) koji je organizator festivala, te dogradonačelnice Grada Zagreba Jelene Pavičić Vukičević i zamjenika ministra kulture Srećka Šestanakoji su uglas otvorili festival.


'Varijete', Stalno pokrajinsko kazalište Venezia Giulia, Trst, Italija

Vittorio Podrecca

Nakon riječi formalnosti uslijedile su marionete. Autor predstave 'Varijete' Stalnog pokrajinskog kazališta Venezia Giulia iz Trsta je slavni Vittorio Podrecca, a nastala je prije više desetljeća, kad je svojom raskoši žarila i palila svjetskim pozornicama. Danas je zanimljiva prvenstveno kao svjedok minulih vremena i školski primjer razvojnog puta marioneta. Predstava se sastoji od niza kratkih varijetetskih prizora u kojima lutke na koncu pokazuju snagu (snagator na žici), glazbenu virtualnost (pijanist, violinist, cijeli niz orkestara) i plesnu ritmičnost (balerina i razni plesači).

Problem je u tome što njihova snaga i ritmičnost padaju u rukama ne pretjerano virtuoznih animatora, a i zbog osobina lutaka (noge im nisu dovoljno pokretljive). Također, jedan od osnovnih postulata u animaciji lutaka - manje je više - nikako ne vrijedi kod Podreccinih lutaka, koje konstantno njišu bokovima, a nogama (i glavama!) plešu zrakom. U toj raskoši scenske akcije gubi se uvjerljivost pokreta te sve djeluje pretjerano. Ali kad marionete na tren zastanu, pred gledateljem se ukaže ono što lutkarstvo čini tako neodoljivim – lutka s dušom čovjeka.

'Bajka o caru Saltanu', Dječje kazalište Branka Mihaljevića u Osijeku

'Bajka o caru Saltanu'

Ovogodišnji PIF započeo je i prije službenog otvaranja i 'Varijetea'. Prvo je tradicionalni Pifko uz bučni ritam Zlih bubnjara prošetao centrom grada. Nakon toga u Mimari je otvorena izložba 'Život na koncu', da bi poslijepodne u Zagrebačkom kazalištu lutaka Dječje kazalište Branka Mihaljevića iz Osijeka neslužbeno otvorilo PIF predstavom 'Bajka o caru Saltanu'. Vizualno vrlo privlačna predstava, nastala po Puškinovoj priči i u režiji Ljudmile Fedorove, zapela je u pogledu dramaturgije i pripovijedanja. Opterećena suviškom radnje i teksta, predstava se sadržajno vrlo teško prati. Riječ je, ukratko, o caru Saltanu, izgubljenom sinu, obiteljskoj ljubavi na daljinu i prepredenim dvorjanicima.

Puno bolji dio predstave je onaj izvedbeni. Animatori-glumci vrlo dobro animiraju ručne i stolne lutke i lutke sjene, a scena, u kojoj je čak i more jedna velika plahta-marioneta, vrlo je funkcionalna i pokretna te vizualno raskošna. Sve u svemu – predstava koju se puno bolje i lakše prati očima nego ušima.

Drugi dan PIF-a pripada hrvatskim lutkarima. Tako će Gradsko kazalište lutaka Split u Zagrebačkom kazalištu mladih izvesti predstavu za djecu od tri do deset godina 'Mala vila', a Riječani će u Komediji odigrati predstavu 'Lončiću, kuhaj' za one od četiri godina nadalje.