Qendra Multimedia iz Prištine na scenu dolazi s izvedbom 'Handke Projekt', dok Beogradsko dramsko pozorište gostuje s predstavom 'Idiot'
Prva je predstava, ističu iz Zagrebačkog kazališta mladih, za one osjetljive na fašizam i ljudsku nesreću. Gdje za jednog umjetnika prestaje sloboda govora, a počinje potreba za političkim osvještavanjem? To je jedno od važnih pitanja koje se postavlja u novoj produkciji kosovske kazališne kuće Qendra Multimedia iz Prištine u suradnji s Mittelfest & Teatro della Pergola (Italija), Theater Dortmund (Njemačka), Narodnim pozorištem Sarajevo & Međunarodnim festivalom scene MESS (Bosna i Herzegovina).
"Handke Projekt" (autor: Jeton Neziraj, režija Blerta Neziraj, dramaturginja Biljana Srbljanović, umjetnička ravnateljica Alida Bremer) otvara osjetljivu temu za publiku postjugoslavenskih prostora izvan Srbije, odakle se ovo pitanje i postavlja ne bi li se preispitala uloga književnika i intelektualaca u sada već davno minulim ratovima. Tema je osjetljiva i u Srbiji, ali osjetljiva je i u Austriji, Nemačkoj ili Švedskoj, svugdje iz drugačijih razloga. "Handke Pojekt" kontroverzu uzima kao početnu točku za istraživanje - kako procjenjujemo umjetnost kada prelazi granice osnovne pristojnosti, humanizma ili etike.
Austrijski pisac Peter Handke u centru je ovog kazališnog komada, sa zapletom koji kreće činjenicom da je 2019. od Švedske akademije, odlikovan Nobelovom medaljom za književnost. Tada je osjetljiva tema Handkeove uloge u opravdavanju Miloševićeviih ratnih projekata isplivala na površinu, dovodeći u pitanje odluku Švedske akademije. Iz Europe su je branili autonomnošću književne fikcije, iz bivših jugoslavenskih republika osporavali su nagradu tvrdnjama kako je nemoguće abolirati odgovornost pisca za ono što piše i govori u uvjetima velikih ratnih katastrofa i velikih ljudskih žrtava.
Za stvaranje ove produkcije, Qendra je okupila paneuropski ansambl pisaca, izvođača i kreativaca s Kosova, Italije, Njemačke, Hrvatske, Srbije i drugih, od kojih svaki donosi svoju jedinstvenu perspektivu u djelo.
Glume: Arben Bajraktaraj (FR), Ejla Bavčić (BiH), Adrian Morina (KS), Klaus Martini (IT), Verona Koxha (RKS) i Anja Drljević (MNE).
Što se tiče "Idiota", čiju režiju potpisuje Ivica Buljan, autor dramatizacije Vladimir Tabašević izjavio je sljedeće: "Suvremenost koju živimo vapi za knezom Miškinom naših dana. Kakva bi sudbina danas snašla tu naivnu, iskrenu dobričinu? Koje visoke krugove bi zgražavao svojom nepromišljenom srdačnošću? Njegova idealna dobrota, samo je okrutnost za njegovo društveno i emotivno biće. Dostojevski je s ironijskim otklonom svoj najljepši književni lik nazvao idiotom, a danas je takva ironijska distanca nemoguća: idealno dobar čovjek današnjeg svijeta, zaista jest idiot, maloumnik vrijedan sažaljenja. Netko tko bi bio prezren zbog toga što se usudio pred svima upražnjavati vrline koje društvo zapostavlja, a koje, to isto društvo, deklarativno zastupa i uzdiže. Doslovan i dosljedan, knez Miškin je idiot zbog toga što ne može nego biti iskren, dobar i blag. Koga od nas nije snašla ta nezgodna okolnost da strada baš zbog onog najboljeg u sebi? Zbog najboljeg u nama, najviše se moramo opravdavati. Možda su ipak vremena idiotska."
Glume: Mirjana Karanović, Vesna Čipčić, Milutin Milošević, Luka Grbić, Jana Milosavljević, Nikola Mijatović, Iva Ilinčić, Milan Zarić, Tamara Aleksić, Bojana Stojković, Aleksandar Jovanović, Ivan Zablaćanski, Nikola Malbaša i Milan Kolak.