Local Lab

Zajedničkim snagama i razmjenom iskustava do boljeg statusa nezavisnog filma u Hrvatskoj

11.08.2020 u 10:08

Bionic
Reading

Na Tvrđavi Barone održan prvi Local Lab u sklopu projekta Connecting Cinemas in Rural Areas

Kao uvod u filmsku Srijedu po svijetu na Tvrđavi Barone u Šibeniku, održan je prvi u nizu lokalnih radnih sastanaka u sklopu EU projekta Connecting Cinemas in Rural Areas. Kroz narednih 18 mjeseci partneri u projektu će kroz 4 kina, 3 kulturna centra, 3 sveučilišta i 3 festivala raditi na povezivanju europske publike razvojem zajedničkih programa i jačanju svojih kapaciteta, te organizacijom kulturnih događanja i simultanih kino projekcija koje će pružiti posve novo iskustvo gledanja filmova istovremeno povezujući publiku iz različitih europskih regija. Na sastanku je, uz stručni tim Tvrđave kulture, sudjelovalo desetak partnera i suradnika iz filmskog svijeta koji već dulji niz godina rade na razvoju nezavisne filmske produkcije i kinematografije na lokalnoj i nacionalnoj razini. Uz predstavljanje aktivnosti i ciljeva projekta, na sastanku su se razmijenila iskustva u kreiranju kino programa i razvoju publike.

DKE - Ureda MEDIA Hrvatske izuzetno uspješno uvezuje nacionalne partnere u projekte iz programa Kreativna Europa i privlači značajna EU sredstva u Hrvatsku. Martina Petrović, voditeljica hrvatskog Ureda MEDIA, koja je Tvrđavi kulture i predložila partnerstvo na ovom europskom projektu, istaknula je kako je ovo idealna prilika da se povežu dionici iz različitih europskih zemalja, ali i mogućnost za dodatnu promociju hrvatske kinematografije izvan granica zemlje. Koordinatorica programa Motovun Film Festivala Inja Korać predstavila je na sastanku još jedan europski projekt financiran iz istog programa, kao nastavak već postojećeg projekta Motovun putuje te izrazila spremnost na suradnju i potrebu da se zajedničkim snagama radi na jačanju medijske kulture u Hrvatskoj.

Andrej Fritz, voditelj Kino Zone Zadar, podijelio je iskustvo s nedavno pokrenutim art kinom i izazovima u kreiranju cjelogodišnjeg umjetničkog programa. To je novi izazov koji očekuje Tvrđavu kulture u Kući umjetnosti Arsen čijim će otvaranjem Šibenik dobiti sjecište različitih vrsta umjetnosti, s posebnim naglaskom na filmsku kao prirodan nastavak kinoprikazivačkog programa Tvrđave kulture. Pokazalo se da su zadarski uvjeti vrlo slični onima u Šibeniku, gdje se filmovi prikazuju u prostoru koji nije prvenstveno kinodvorana naglasivši da bez obzira na to, kao i Šibenik, i Zadar bilježi dobar odaziv publike na neovisne produkcije. Direktorica filmskog programa Subversive Film Festivala i voditeljica Dokukina KIC Dina Pokrajac dotakla se problematike oblikovanja programa dokumentarnih filmova, manjka distributera za takvu vrstu filmova i skupoće prikazivačkih prava. Programski voditelj mlade udruge Filmski centar mladih Šibenik Igor Jelinović izrazio je interes za suradnju u lokalnom šibenskom kontekstu, budućoj Kući umjetnosti Arsen, jer udruga educira upravo mladu publiku o produkciji filmova i medijskoj kulturi.

Raspravljalo se i o utjecaju pandemije koronavirusa koja je izazvala velike probleme za multipleks dvorane diljem svijeta i komercijalne svjetske produkcije, a Jurica Pavičić, filmski kritičar i selektor Motovun Film Festivala, upravo u tome vidi priliku za povratak publike pred filmska platna manjih dvorana i odgoj novih generacija koje nemaju naviku odlaska u nekomercijalna kina. Dugogodišnje iskustvo u borbi s upravo tim izazovom podijelio je i Alen Munitić, direktor Festivala mediteranskog filma Split i voditelj projekta Kino Mediteran koji je vratio filmske projekcije u manja dalmatinska mjesta nakon niza godina nepostojanja i kinodvorana i filmskih programa. Naglasio je da su publiku privukli faktorom nostalgije, a zadržali kvalitetnim filmskim programom. Važnost faktora nostalgije istaknula je i filmska kritičarka Jelena Pašić sugerirajući da se budući filmski program Kuće umjetnosti Arsen simbolički poveže s naslijeđem imena Kino Odeon kako bi se vratilo stare i privuklo nove generacije gledatelja u isti prostor.

Stalni rast posjetitelja filmskog programa Srijedom po svijetu tijekom 5 godina postojanja potvrđuje da je kvaliteta bitan čimbenik u uspješnosti programa. Gorana Barišić Bačelić, ravnateljica Tvrđave kulture, iz iskustva u šestogodišnjem radu na projektu Kluba prijatelja šibenskih tvrđava čiji je filmski program važan segment, naglasila je potrebu istraživanja publike kulturnih programa kako bi se što uspješnije kreirali sadržaji koji odgovaraju potrebama lokalne sredine.

Nakon radnog sastanka, pred stotinjak posjetitelja na Tvrđavi Barone u sedmoj ovogodišnjoj Srijedi po svijetu prikazan je francuski film iz programa Motovun film festivala Zaposlene djevojke Frédérica Fonteyne i Anne Paulicevich koji su publici predstavili Jurica Pavičić i Jelena Svirčić, vanjska suradnica i koordinatorica filmskog programa Tvrđave kulture te voditeljica odnosa s javnošću Restarta i Dokukina KIC.

U projektu Connecting Cinemas, uz vodećeg partnera, njemačkog kino-kulturnog centra Neue Kammerspiele iz Kleinmachnowa, u projektu, uz Tvrđavu kulture Šibenik, sudjeluju još: Public Art Lab (Njemačka), Amza Pellea Cinema (Rumunjska), Cinema Star, (Grčka), M2C Institute for Applied Media Technology and Culture at the City University of Applied Sciences (Njemačka), Amsterdam University of Applied Sciences (Nizozemska) i KEA European Affairs Brussels (Belgija).

Projekt je financiran od strane Europske komisije iz prioriteta Europa spremna za digitalno doba, a provodi se u okviru poziva Cinemas as Innovation Hubs for Local Communities. Ukupan proračun projekta je 611.455,00 eura, od čega se iznos od 72.440,00 eura odnosi na proračun Tvrđave kulture Šibenik.