ELEKTRIČNA EVOLUCIJA

BMW patentirao sustav tri-turbo

04.11.2011 u 13:55

Bionic
Reading

Ako je vjerovati neslužbenim informacijama koje su ovih dana osvanule na forumu F30post.com, BMW je patentirao sustav hibridnog turbopunjača koji za prednabijanje koristi elektromotor/generator

Već se mjesecima nagađa da Bavarci rade na sustavu u kojem bi turbopunjač i kompresor bili dopunjeni električnim sustavom koji bi u potpunosti anulirao nedostatke prva dva mehanizma. Naime, problem turbopunjača leži u njegovoj neiskoristivosti do trenutka kad tlak ispušnih plinova poraste dovoljno da zavrti lopatice, kompresor pak kontinuirano opterećuje radilicu motora i uzrokuje veću potrošnju goriva. Premda dva sustava odlično funkcioniraju zajedno svejedno nisu sposobna u potpunosti anulirati nastanak famozne turbo-rupe, a sada su, čini se, Bavarci na tragu rješenju.

BMW-ov tri-turbo sustav koristi turbinu i kompresor na zasebnim osovinama razdvojenim pomoću spojki, dok između njih konstantno radi elektromotor/generator. Pritiskom na papučicu gasa elektromotor isporučuje energiju kompresoru do trenutka kada porast tlaka ispušnog sustava dosegne dovoljno visoku razinu da zavrti

Patentna skica

turbopunjač, nakon čega dva sustava rade paralelno za maksimalnu učinkovitost.

No gdje je generator, pitate se? Turbopunjač nema rasteretni ventil protiv preopterećenja turbine, već istu u takvim situacijama koči elektromotor pretvarajući mehaničku energiju u električnu. Prikupljena energija sprema se u bateriju za kasniji rad.

Naravno, sve ovo odvija se pri izuzetnim rotacijskim brzinama, temperaturama i opterećenjima, pa ne sumnjamo da će elektronika iza čitavog sustava morati biti dovedena do savršenstva.

Koliko će ova tehnologija rezultirati snažnijim i štedljivijim motorima, ostaje nam vidjeti, a premijerno bismo je, navodno, trebali dočekati na novoj generaciji modela M3.