MISTERIOZNI DIZAJNER

'Cristóbal Balenciaga' je predivna oda 'Majstoru': Ovo je serija koju moraju pogledati svi zaljubljenici u modu

29.01.2024 u 08:51

Bionic
Reading

Španjolac Cristóbal Balenciaga bio je poznat kao najzahtjevniji dizajner svoje generacije, no to nije spriječilo poznatu kostimografkinju Binu Daigeler da replicira neke od njegovih najpoznatijih kreacija za željno iščekivanu seriju o njegovoj karijeri, a koja je stigla na streaming servis Disney+

'Nisam oklijevala ni trenutka. Pomislila sam samo - vau, to je nevjerojatan projekt i velika odgovornost koju sam spremna prihvatiti. Po prirodi sam perfekcionistica, baš kao i Cristóbal, a i sama sam krojačica koja dolazi iz svijeta visoke mode', uoči premijere serije izjavila je nagrađivana kostimografkinja Bina Daigeler.

Balenciaga je bio jedna od najgenijalnijih i najutjecajnijih figura u modi. Čuvena Coco Chanel prozvala ga je 'couturierom u pravom smislu te riječi', dok su ostali 'samo modni dizajneri'. Kao što Disneyjeva serija savršeno potvrđuje, oduvijek je bio umjetnik na čelu onoga što dizajn može biti, ali, s obzirom na današnje kampanje brenda bazirane na sado mazo plišanim medvjedićama, kožnim vrećama za smeće i ručnicima u službi suknje, vrlo vjerojatno ne bi krio iznenađenost onim što njegovo ime danas predstavlja u svijetu mode.

Balenciaga SS24
  • Balenciaga SS24
  • Balenciaga SS24
  • Balenciaga SS24
  • Balenciaga SS24
  • Balenciaga SS24
    +3
Balenciaga SS24 Izvor: Profimedia / Autor: Emma McIntyre / Getty images / Profimedia

Španjolski modni virtuoz u seriji vodi razgovor s novinarkom Prudence Glynn (Gemma Whelan) referirajući se na godine koje je proveo u Parizu, od kojih je nekoliko bilo pod nacističkom okupacijom. U tim teškim vremenima, morao je odlučiti za što se vrijedi boriti i ima li za njegovu umjetničku formu uopće mjesta u tako dalekosežnoj bijedi. No usprkos gubicima s kojima se suočio na osobnoj i globalnoj razini, svoj rad i stvaranje svijeta ljepšim mjestom sa svakim komadom odjeće, u konačnici, smatra vrijednim pothvatom.

Upravo odjeća ima središnju ulogu u seriji, što je posve očekivano, uzimajući u obzir njegovo opsesivno proučavanje konstrukcije svakog odjevnog predmeta i detalja koji su bili gotovo neprimjetni - svima osim njemu.

Serija završava u 60-ima - vremenima kada je odijevao kraljevsku obitelj, a njegovi dizajni bili najinovativniji. Ipak, pritisak da prijeđe u prêt-a-porter vode bio je toliko veliki da je modnu kuću s vlastitim imenom, u konačnici, odlučio zatvoriti. Kroz desetljeća provedena u Parizu, Balenciaga je volio i gubio, ali je ostao odan svojoj umjetnosti u tolikoj mjeri da mu je bilo lakše procesuirati smrt voljene osobe nego rastuću popularnost poliestera.

TV serija 'Cristóbal Balenciaga'
  • TV serija 'Cristóbal Balenciaga'
  • TV serija 'Cristóbal Balenciaga'
  • TV serija 'Cristóbal Balenciaga'
  • TV serija 'Cristóbal Balenciaga'
  • TV serija 'Cristóbal Balenciaga'
    +30
Serija 'Cristóbal Balenciaga' Izvor: Promo fotografije / Autor: Disney+

Budući da se Balenciaga rijetko pojavljivao u javnosti i tijekom bogate karijere dao svega nekoliko intervjua, jedino što je opširno dokumentirano njegov je dizajnerski rad.

Što se tiče istraživanja za stvaranje serije, kostimografkinja Bina Daigeler i njezin asistent, Pepo Ruiz Dorado, mogli su računati na pomoć modne kuće Balenciaga, koja se danas nalazi u vlasništvu luksuzne francuske grupe Kering, kao i Miren Arzalluz, bivše voditeljice Zaklade Cristóbal Balenciaga sa sjedištem u španjolskoj Getariji.

'Neke haljine imali smo priliku vidjeti uživo, no na većini replika radili smo na temelju prikupljenih fotografija i knjiga', kazala je njemačka kostimografkinja koja se od 80-ih trajno nastanila u Španjolskoj.

'Proces istraživanja je iznimno važan jer kada gledate sve te fotografije i proučavate ih, istovremeno educirate svoje oko, što vam pomaže da viđeno pretočite u vlastiti rad', dodala je.

Tim modne kuće Balenciaga s njima je podijelilo skice, fotografije i videozapise iz arhiva, omogućivši im pristup dizajnerovu salonu visoke mode smještenom na pariškoj adresi 10 Avenue George V.

Balenciagin salon ponovno je oživljen 2021. godine kada je Gruzijac Demna Gvasalia, sadašnji kreativni direktor brenda, predstavio prvu haute couture kolekciju nakon 53 godine, u potpuno restauriranoj verziji izvornog prostora.

Cristóbal Balenciaga Izvor: Društvene mreže / Autor: Disney+

Stručnjaci iz te modne kuće također su proučili scenarij serije s redateljima Aitorom Arregijem, Jonom Garañom i Joseom Mari Goenagom, koji - kao i sam Balenciaga - dolaze iz Baskije, područja koje se proteže na granici između Francuske i Španjolske uz Biskajski zaljev.

Španjolski glumac Alberto San Juan morao je naučiti i francuski i baskijski, ali i različite tehnike šivanja, kako bi na malim ekranima što bolje utjelovio čuvenog dizajnera.

Uoči premijere serije vodstvo modne kuće istaknulo je kako želi 'potaknuti točnost i osigurati uvjerljiv narativ koji odražava putovanje Cristóbala Balenciage. Međutim priča ostaje izmišljena i slobodna interpretacija Disneyja. Balenciaga kao brend nije odgovoran za točnost, vremenski okvir ni umjetničke odabire tima serije'.

Budući da Balenciagina osobnost ostaje misterij i za najveće modne sladokusce, mnogi će uživati u prizorima koji dočaravaju njegove odnose sa suvremenicima, među kojima su Gabrielle Coco Chanel, Christian Dior i prije svega Hubert de Givenchy, koji ga je smatrao mentorom.

Disneyjeva serija prvenstveno pokušava rasvijetliti višeslojnu osobnost dizajnera koji nikada nije prisustvovao probama niti se naklonio uzvanicima na kraju revija, svojom misterioznošću inspiriravši dizajnerske umove od Belgijca Martina Margiele do Francuza Hedija Slimanea.

'Bio je ispred svog vremena u marketinškim i komunikacijskim strategijama, umjetničkoj i poslovnoj kontroli te identitetu svojih modnih dizajna. Bio je prvi modni kreativni direktor, a njegov život i rad imaju nevjerojatno suvremeno i relevantno značenje', riječi su Sofíje Fábregas, potpredsjednice španjolskog dijela produkcije platforme Disney+.

Prethodno radeći na produkcijama kao što su 'Sve o mojoj majci' i 'Volver' Pedra Almodóvara, kao i za međunarodne filmove i televizijske serije kao što su 'Narcos', 'Snowden', 'Mulan' i 'Tár', s Cate Blanchett u glavnoj ulozi, Daigeler je imala svako pravo uhvatiti se u koštac s tako golemim pothvatom, no odijevanje glumačke postave serije, kako sama ističe, bilo je jako složeno.

'Puno sam naučila u radu na seriji, primjerice kako stvoriti modnu reviju i pronaći pravi model za svaku od stvorenih haljina, što je bio jako zanimljiv proces', izjavila je u intervjuu za WWD, izdvojivši Nine d'Urso, kćer francuske ikone stila Inès de la Fressange, koja u seriji utjelovljuje Colette, manekenku koja je dugo godina surađivala s Balenciagom.

'Bila je jednostavno fantastična. Ima pravi stav i imidž za ovu seriju', priznala je.

Daigeler je nadgledala većinu segmenata modnih revija u serijalu, a koji su uključivali i revije Diora i Chanela. 'Obje kuće su nam pomogle u stvaranju serije', priznala je, istovremeno otkrivši da je Diorov slavni sako Bar reproducirao Atelier Caraco, specijalizirana radionica iz Pariza.

U međuvremenu je Chanel radio s Daigeler na kreiranju izgleda francuske glumice Anouk Grinberg, koja u seriji utjelovljuje čuvenu Coco, posuđujući arhivske komade od draguljarnica Goossens i Desrues, dok su specijalizirane radionice Maison Michel, Massaro i Lemarié izrađivale šešire, cipele i cvijeće od tkanina.

'Pokušali smo biti autentični i odati počast ovim nevjerojatnim dizajnerima i njihovim kućama', objasnila je.

Za potrebe serije Daigeler je također morala pokazati odjevne predmete u različitim fazama izrade, a koji istovremeno pružaju uvid u to zašto je bilo toliko teško reproducirati složene arhitektonske kreacije.

Balenciagu, kojeg je Dior opisao kao 'gospodara svih dizajnera', klijenti, modni kritičari i njegovi vršnjaci cijenili su zbog njegove tehničke virtuoznosti i konstantnog isticanja ženske siluete kroz revolucionarne dizajne kao što su cocoon kaput i vrećasta haljina.

'Nije nas mučio samo proces stvaranja ispravnih oblika njegovih silueta, već i nabava tkanine, jer današnje nisu ni približne težine kao u njegovo doba. Vuna je danas puno mekša i nije kruta kao 40-ih i 50-ih godina. U izradi kreacija također je koristio puno teške svile, a mi smo imali sreće što smo mogli pronaći gazar, po uzoru na poznatu tkaninu koju je koristio, što nam je zaista puno pomoglo', otkriva Deigeler.

Među izvanrednim kostimima važno je istaknuti vjenčanicu od bijelog satena i nerca, a koju je španjolska aristokratkinja Fabiola de Mora y Aragón nosila na vjenčanju s belgijskim kraljem Baudouinom 1960. godine. Daigeler ju je, međutim, oklijevala opisati kao Balenciagin magnum opus.

'Ne mogu sa sigurnošću reći koja je kreacija njegovo remek-djelo. Ponekad je stvarao prave skulpture i nikada nije slijedio mainstream. Imao je apsolutno svoj stil i tijekom karijere kontinuirano je napredovao, a upravo to smatram njegovim remek-djelom', zaključila je.