KADROVSKE SMJENE

Cunami otkaza u modnim kućama: Zaredale su se promjene na vrhu, a evo što se krije iza toga

05.10.2024 u 19:05

Bionic
Reading

Modni svijet nikad nije bio nestabilniji pa smo svjedoci brojnih kadrovskih promjena na vrhu luksuznih brendova, poput ovotjednog odlaska obožavanog Hedija Slimanea iz francuske modne kuće Céline, a Filippo Grazioli najavio je da će napustiti Missoni

Modne vode u posljednje vrijeme uzburkane su kao nikad dosad te se čini kao da nema kraja smjenama na vrhu.

Tijekom 2023. dogodila se najmanje 31 promjena na najvišoj razini u luksuznoj modi. Sabato de Sarno pridružio se Gucciju, a Jeremy Scott napustio je Moschino, Pharrell Williams pojačao je Louis Vuitton Men, a Bruno Sialelli otišao je iz Lanvina, Peter Do pridružio se brendu Helmut Lang, a Gabriela Hearst napustila je Chloé.

Pravi je potres izazvala i vijest da proslavljeni Hedi Slimane odlazi s mjesta kreativnog direktora brenda Céline nakon gotovo sedam godina provedenih na toj poziciji.

'Pod njegovim kreativnim i umjetničkim vodstvom Céline je doživjela izniman rast i etablirala se kao kultna francuska modna kuća', poručili su njegovi sad već bivši poslodavci.

Dizajnera koji je uživao kultni status u modnom svijetu i kojeg su pratili samo hvalospjevi zamijenit će Michael Rider, što je objavljeno samo nekoliko sati nakon vijesti o odlasku Slimanea.

Izvor: Profimedia / Autor: Francesca Babbi / ipa-agency.net / PA Images / Bertrand-Hillion Marie-Paola/ABACA / Abaca Press / Charly TRIBALLEAU / AFP / / Shutterstock Editorial / Profimedia / Promo

Rider je pak bivši kreativni direktor modne kuće Polo Ralph Lauren, a odstupio je sa svog mjesta još u svibnju i preselio se u Pariz, što je odmah potaknulo glasine da se priprema zauzeti Slimaneovo mjesto. Zanimljivo je da je desetljeće prije Rider radio kao direktor dizajna upravo u toj modnoj kući pod Phoebe Philo, tako da mu je ovaj novi posao na neki način povratak kući.

U još jednom ovogodišnjem dizajnerskom preokretu na vrhu, Filippo Grazioli napustio je Missoni prije nekoliko dana. Pridružio se tom brendu 2022. i njegova posljednja revija za proljeće 2025. održana je sredinom rujna u Milanu, a naslijedit će ga Alberto Caliri.

I poznata talijanska dizajnerica Alberta Ferretti objavila je krajem rujna da odlazi s mjesta kreativne direktorice brenda koji je osnovala prije 43 godine. Ferretti se, između ostalog, osvrnula na svoju legendarnu karijeru i nagovijestila novi smjer za modnu kuću.

'Da, vrijeme je da napravim mjesta za novo poglavlje za svoj brend, novu priču. Bio je to težak, kompliciran, ali vrlo promišljen izbor', poručila je Ferretti, dodajući da više neće nadzirati svakodnevne kreativne operacije, no tvrtka će i dalje nositi njezino ime.

U rujnu je i Glenn Martens otišao s mjesta kreativnog direktora Y/Projecta, što je označilo kraj njegove 11-godišnje ere. No ni druge modne kuće nisu imune na promjene.

Mnoge su prošle kroz turbulentne kadrovske smjene - tako je Peter Hawkings napustio brend Tom Ford, Matthew Williams otišao je iz Givenchyja koji je pak preuzela Sarah Burton, dok se Virginie Viard pozdravila sa Chanelom.

Chanel Haute Couture jesen/zima 2025.
  • Chanel Haute Couture jesen/zima 2025.
  • Chanel Haute Couture jesen/zima 2025.
  • Chanel Haute Couture jesen/zima 2025.
  • Chanel Haute Couture jesen/zima 2025.
  • Chanel Haute Couture jesen/zima 2025.
    +23
Chanel Haute Couture jesen/zima 2025. Izvor: Profimedia / Autor: x / Avalon / Profimedia

Smjena za smjenom

Kad je Hawkings najavljen kao Fordov nasljednik - nakon što je on napustio mjesto kreativnog direktora svoje istoimene etikete čim ju je prodao Estée Lauderu za nevjerojatnih 2,8 milijardi dolara 2022. - smatralo se da dobro odgovara brendu u koji dolazi.

Kao dizajnera koji je radio s Fordom više od dva desetljeća, Hawkingsa su modni insajderi smatrali pouzdanim i iskusnim izborom. Njegov je dizajn označen kao vrhunski i vrlo visoke kvalitete, a u rujnu prošle godine on je za Vogue rekao da se cijeli život pripremao za tu ulogu.

Na pretpremijeri kolekcije za proljeće 2025., koja je prvi put predstavljena u Londonu umjesto u izložbenom prostoru u Milanu, bile su izložene nove torbe s istaknutijim logom 'T'. Postojali su i planovi za uvođenje novih kozmetičkih proizvoda i kategorija, a čak je razvijen novi miris da bi se uskladio s nadolazećom modnom revijom u rujnu.

No zatim je ljetos stigla vijest koja je uzdrmala modni svijet - Hawkings je odlučio otići. Početkom rujna pronađena je zamjena: kolumbijski dizajner s pariškom adresom Haider Ackermann imenovan je kreativnim direktorom modne kuće Tom Ford te je odmah stupio na dužnost.

Hawkingsovo napuštanje brenda Tom Ford samo je jedan u nizu odlazaka svjetski poznatih dizajnera u posljednjih nekoliko mjeseci: mjesto kreativnog direktora u Chanelu - vjerojatno najpoželjnijeg i najistaknutijeg posla u modi - ostalo je upražnjeno nakon što je slavna Virginie Viard odstupila u lipnju, zaokružujući karijeru dugu gotovo tri desetljeća u toj luksuznoj francuskoj kući.

Matthew Williams je napustio Givenchy u prosincu 2023., nakon tri godine provedene na mjestu kreativnog direktora, a tek je početkom rujna ove godine objavljeno da ga je na to mjestu naslijedila Sarah Burton, bivša dugogodišnja dizajnerica Ačexandera McQueena. A tu je i Dries Van Noten - povukao se u mirovinu poslije svoje zadnje revije u lipnju, a zamjena u njegovom istoimenom brendu u vlasništvu Puiga tek treba biti imenovana.

Odlazak Ludovica De Saint Sernina iz Ann Demeulemeester dogodio se nakon što je pariški miljenik lansirao samo jednu kolekciju za brend. Prije toga su dizajnerski dvojac Serhat Işık i Benjamin A. Huseby poslije gotovo dvije godine rada otišli iz Trussardija, a Charles de Vilmorin iz Rochasa. Dizajner Rhude Rhuigi Villaseñor i Bally također su se razišli nakon nešto više od godinu dana suradnje, a zatim se i Daniel Fletcher prijateljski razišao s modnom kućom Fiorucci.

Lanvin, poslije samo godinu dana i kolekcija Brune Sialellija bez jasnog kreativnog smjera, od lipnja ima novog umjetničkog direktora Petera Coppinga, a Valentino nije gubio vrijeme zaposlivši bivšeg dizajnera Guccija, proslavljenog Alessandra Michelea, čim je njegov dugogodišnji kreativni direktor Pierpaolo Piccioli najavio da će odstupiti nakon više od 25 godina provedenih u tom brendu.

Ovakvi potresi na vrhu luksuznih modnih kuća bez presedana su u toj industriji.

Zbog čega se to događa?

U kontekstu 'hlađenja' luksuznog tržišta, sve veće ekonomske neizvjesnosti i brzih promjena preferencija potrošača, pritisak na tvrtke da ostvare profit je povećan, što je potaknulo i brojne promjene na vrhu poznatih modnih kuća te odlaske dizajnera, objašnjavaju ovu nesvakidašnju pojavu stručnjaci.

'Dok se brendovi pokušavaju snaći u tom okruženju, to može utjecati na zapošljavanje kreativnih direktora jer žele regrutirati zajednicu dizajnera', kaže Alice Bouleau, partnerica u Sterling Internationalu, boutique tvrtki za traženje izvršnih direktora specijaliziranih za luksuznu robu, piše The Financial Times. Dakako, dolazak novog kreativnog direktora može dovesti nove kupce, ali potrebno je vrijeme da se vide rezultati.

'Obično su potrebne najmanje tri sezone, otprilike godinu i pol, da se vizija novog dizajnera u potpunosti realizira, ali rukovoditelji žele vidjeti brži povrat uloženoga', rekla je Stephanie Jackson iz tvrtke za luksuznu modu SJR, čiji su klijenti uključivali Pradu i Hermès. 'Svi očekuju jasne rezultate od svojih ulaganja i vrijeme u kojem se ti dizajneri moraju dokazati sve je kraće', kaže ona.

Prema riječima Karen Harvey, osnivačice i izvršne direktorice istoimene konzultantske grupe, koja radi s vrhunskim luksuznim markama od 1990-ih, ovakva neizvjesnost u svijetu mode nije jako dugo viđena.

'Pad potrošnje na luksuznoj razini nešto je na što su tvrtke ili spremne ili će doživjeti neku vrstu trzaja te morati napraviti promjenu', dodaje.

Gucci, Tjedan mode u Milanu
  • Gucci, Tjedan mode u Milanu
  • Gucci, Tjedan mode u Milanu
  • Gucci, Tjedan mode u Milanu
  • Gucci, Tjedan mode u Milanu
  • Gucci, Tjedan mode u Milanu
    +5
Gucci, Tjedan mode u Milanu Izvor: Profimedia / Autor: IPA/ABACA / Abaca Press / Profimedia

Ogroman pritisak

Ne treba ni spominjati to da su pred novim kreativnim direktorima ogromna očekivanja.

Dizajneri, uključujući Virginie Viard i Mariju Graziju Chiuri, trenutačno kreativnu direktoricu u Dioru, bili su izloženi mnogim oštrim online kritikama, nerijetko amaterskima, unatoč velikim komercijalnim uspjesima.

U kući Chanel prodaja je primjerice porasla s 11,1 milijarde dolara u 2018., neposredno prije dolaska Viard, na 19,7 milijardi dolara u 2023. Dior se pak pohvalio prodajom od 86,2 milijarde eura u 2023., u odnosu na 39,5 milijardi eura u 2016., kada je Chiuri preuzela svoju poziciju.

Tu je još jedan problem vezan uz te kadrovske promjene, poput slučaja Toma Forda ili pokojnog Karla Lagerfelda u Chanelu, čije su jake osobnosti neraskidivo povezane s njihovim brendovima, a to će biti nevjerojatan izazov i u pronalaženju nasljednika za Van Notena.

Dior SS25
  • Dior SS25
  • Dior SS25
  • Dior SS25
  • Dior SS25
  • Dior SS25
    +8
Dior SS25 Izvor: Profimedia / Autor: Zabulon Laurent/ABACA/Shuttersto / Shutterstock Editorial / MeetEurope / Xinhua News / Profimedia

'Iako je prodaja važna, održavanje pozitivnog imidža je ključno, a popularnost dizajnera može značajno utjecati na reputaciju marke', objašnjava Jackson. Ona dio toga pripisuje globalizaciji i demokratizaciji mode.

Osim stvaranja moćnih modnih proizvoda, dizajneri sada moraju biti i poduzetnici koji mogu uravnotežiti kreativnost s komercijalnim uspjehom te djelovati kao ambasadori okrenuti javnosti. Ali glorifikacija samo pojedinca može biti problematična jer su dizajneri jednostavno dio veće jednadžbe za uspjeh koja uključuje i cijene, i prodaju, i komunikaciju i distribuciju.

Čini se da neki brendovi čekaju spasitelja koji će doći i promijeniti sve.

Cristina Baruzzi, partnerica u Sterling Internationalu, koja ima desetljeće iskustva rada u ljudskim resursima za Pradu i Valentino, vidi nedavna kretanja kao priliku za tvrtke da osvježe svoju strategiju i resetiraju poslovni model. 'Svi u luksuznom segmentu slijede isti put koncentriranja na mlađe generacije i pozicioniranja svog brenda, no piramida na vrhu je vrlo mala', dodala je.

Unatoč tim ogromnim očekivanjima od novih modnih snaga, ono što je u konačnici najvažnije to je da se kreiraju proizvodi koji imaju svoje kupce, što donosi profit.

Za promjene treba vremena

Emma Davidson, vlasnica i direktorica londonske tvrtke za zapošljavanje Denza, rekla je da nije iznenađena nedavnom epidemijom promjene dizajnera.

I ona je naglasila da je potrebno više od jedne ili dvije sezone prije nego što se imenovanje dizajnera proglasi (ne)uspješnim. 'Voljela bih da neki kreativni direktori dobiju priliku da ih modna industrija i kupci malo bolje upoznaju prije nego što budu prerano smijenjeni', dodala je, piše WWD.

Prada proljeće/ljeto 2025.
  • Prada proljeće/ljeto 2025.
  • Prada proljeće/ljeto 2025.
  • Prada proljeće/ljeto 2025.
  • Prada proljeće/ljeto 2025.
  • Prada proljeće/ljeto 2025.
    +20
Prada proljeće/ljeto 2025. Izvor: Profimedia / Autor: Zeppelin / Avalon / Profimedia

Ako se kolekcija ne prodaje, uprava mora analizirati zašto je to tako i napraviti prave promjene da bi to ispravila, istaknula je.

'Svi su dobili zadatak modernizirati modne kuće s dugom tradicijom, a istovremeno proširiti tržišnu relevantnost te obuhvatiti mlađe potrošače. Velik je izazov izložiti slavni brend novoj publici, a to se ne događa preko noći', objasnila je Melissa Moyland, potpredsjednica tvrtke Fashion Snoops.

'Stvarno bih voljela da izvršni direktor ili vlasnik brenda s kreativnim dizajnerom napravi dobar plan za 'petogodišnji cilj' kojim mogu zajedno upravljati', mišljenja je Davidson.

Također, imenovanje zvučnih i popularnih imena možda dugoročno neće najbolje služiti modnim kućama s dugom tradicijom, smatraju analitičari.

Davidson je na kraju savjetovala mladim dizajnerima da dvaput razmisle prije nego se upuste u avanturu s velikim modnim kućama.

'Zapamtite, brendovi vas trebaju više nego vi njih', ističe, dodajući da je dobro da se prije toga zabave te isprobaju različita radna okruženja i brendove jer izravan put do pozicije kreativnog direktora često nije najpouzdanija i najdugotrajnija opcija.