nositelji promjena

Dečki iz Klisaba sasvim iskreno: 'Hrvatice nemaju prepoznatljiv nacionalni stilski identitet'

19.03.2023 u 09:02

Bionic
Reading

Ljubitelji mode, posebno hrvatskog dizajna, sigurno su upoznati s radom Tomislava Kliškinića i Marka Šabarića, karizmatičnog dvojca koji svoju kreativnost pretače u brend Klisab. Otkrili su nam vjeruju li u vježbanje kreativnosti i kakva je publika koja nosi njihov rad

Od 2014. godine, kada su dobili nagradu za najbolje mlade dizajnere, Tomislav Kliškinić i Marko Šabarić, koji stoje iza popularnog brenda Klisab, odlučno se kreću prema statusu vodećih hrvatskih dizajnera koji imaju prepoznatljiv pečat i pridonose kvaliteti hrvatske modne ponude. Gotovo je nemoguće da vas je njihov rad mimoišao jer njihovim upečatljivim modelima nisu odoljeli mnogi poznati Hrvati, poput Jelene Rozge, Vlahe Arbulića i Luke Nižetića, no njihova publika je, kako kažu, vrlo heterogena.

Postavili smo im nekoliko pitanja o njihovom stvaralaštvu, a otkrili su nam i kako graditi osobni stil.

Na hrvatsku ste modnu scenu donijeli nešto novo i prepoznatljivo. Sada gotovo svi koji se zanimaju za modu znaju za vas. Koji su bili vaši strahovi i kako ste im se oduprli?

Željeti uspjeh i pritom razmišljati o neuspjehu ne bi imalo smisla, zar ne? Od početka smo svu energiju koristili za kontinuirano stvaranje, razvijanje onoga što je dobro, prilagodbu svega što ne bi dobro funkcioniralo. Svoje ciljeve znali smo od prvih koraka u brendu, temeljito promišljali o svakom riziku, osluškivali reakcije, ali i vjerovali instinktu i ni u jednom trenutku nismo sumnjali da će ono što radimo, prije ili kasnije, biti prepoznato. Naravno da su u tom procesu postojale brige, imamo ih i danas u procesu stvaranja svake kolekcije, ali ne prepuštamo im se do mjere da bi nas strah inhibirao. Ako se pogrešna procjena i dogodi, u konačnici smo zahvalni na učenju koje je omogućila.

Mnogi slijepo prate trendove pa dolazimo do toga da svi izgledaju isto. Kako se kreira vlastiti stil?

Trendovi, čini nam se, više ne cirkuliraju kao prije deset ili više godina, a i takozvana uniformiranost kao da je postala komunikacijska floskula. Osobni stil ne čini samo odjeća, već sve ono što pojedinac prepoznaje kao sebi blisko i koristi za svoje izražavanje. Osobni stil razvit će se neizbježno ako se izložimo svemu što nam proizvede osjećaj pripadanja – knjiga, glazba, film, kazalište, odjeća, interijer i drugo – i ako sve to iskoristimo da izrazimo sebe. Odjeća kao jedan od jezika kojim komuniciramo, ako je biramo autentično i sa stavom, odražavat će našu osobnost, a pri tome se opterećivati time da po svaku cijenu budemo različiti od drugih čini nam se zbunjujuće i nepotrebno.

Kada se piše o vama, često se koristi konstrukcija 'modni dvojac Klisab'. Kako funkcionira stvaranje udvoje? Vjerujemo da ste jedan drugome najveća podrška jer ste tim od početka i sve uspjehe postigli ste zajedno, no imate li trenutke neslaganja i kako ih rješavate?

Od samih početaka stvaramo udvoje i ni danas ne postoji nijedan Klisabov proizvod koji obojica dizajnerski u cijelosti ne potpisujemo. Pored dizajniranja, koje čini meritum brenda, imamo raspodjelu poslova prema osobnim afinitetima, što složenost poslovanja za nas čini ugodnijom. Na sreću, pored nas dvojice, Klisabov tim sada broji više ljudi, a i u sadašnjem proširenom sastavu nesuglasice su rijetke. Njegujemo komunikaciju u kojoj su neslaganja dobrodošla, a razrješavamo ih uz poštovanje svačijeg doprinosa i jasno postavljene prioritete.

Za svako stvaranje potrebno je puno truda i rada, ali i kreativnosti. Može li se kreativnost vježbati, ako da – kako?

Prema našem iskustvu, za kreativnost je najpogubniji iscrpljujući tempo. Stoga se trudimo na vrijeme prepoznati kada se približimo osjećaju zamora i osigurati si potrebno vrijeme za uživanje u napravljenom, inkubaciju i inpute. Ovo zadnje također držimo važnim segmentom kreativnosti – kao dizajneri želimo ostati u kontaktu s vremenom u kojem radimo, stoga uz autentičnu perspektivu smatramo važnim to da ostanemo informirani o onome što čini ukupnost kreativnih industrija.

Nedavno ste otvorili svoju prvu prodavaonicu. Čestitamo! S kojim ste se izazovima suočili pri otvaranju? Kakav je osjećaj otvoriti nešto svoje u samom centru grada?

Hvala na čestitkama! Klisabov dućan dugo nam je bio cilj i ispunjava nas to što smo ga ostvarili. Brojimo prve tjedne od otvorenja i način na koji posluje potvrđuje da smo ga otvorili u sazrelom trenutku. Uz osjećaj ponosa, sretni smo što sada klijentima možemo olakšati pristup Klisabovim proizvodima u ambijentu koji odražava estetiku brenda i poziva ne samo na kupovinu, već i na druženje.

Kupovina vaših artikala prije je bila isključivo online ili uz prethodnu rezervaciju termina u showroomu. Iako ste i prije mogli upoznati kupce, vjerujemo da sad ipak imate puno bolji uvid u profile klijenata. Tko kupuje Klisab?

Imamo vrlo heterogenu publiku. Dio razloga vjerojatno leži u tome što je ishodište našeg dizajna redovito u klasici, zbog čega se lako uklapa u različite stilske identitete. Veseli nas kad našu odjeću vidimo stiliziranu na nama neočekivan način, a nije pretjerano reći da tek tada ona za nas ostvaruje svoj pun potencijal. Od prvih aktivnosti brenda njegujemo osobne i bliske odnose s klijentima i oni su ne samo vrijedan kapital, već i naš izvor inspiracije. Ako bismo nešto mogli uopćiti kada govorimo o Klisabovoj publici, rekli bismo da je za nju svojstveno da kupuje promišljeno i da ne zazire od toga da se istakne odjećom.

Hrvatice vole odjeću, paze na detalje i vole se sređivati. Što mislite o njihovom stilu oblačenja – jesu li sklone modnom eksperimentiranju? Kada biste morali birati – čiji stil vam se najviše sviđa?

Osobe čiji stil posebno volimo mahom su nepoznate široj javnosti, a veseli nas to što imamo jako zanimljive klijentice. Iako kao nacija pridajemo važnost odijevanju, rekli bismo da Hrvatice nemaju prepoznatljiv nacionalni stilski identitet kao neke zemlje, ali kroz rad se susrećemo s velikim brojem pojedinaca koji odlično nose odjeću.

Kaže se da je ljepota u očima promatrača pa svatko treba nositi ono u čemu se najbolje osjeća, ali – postoji li nešto što baš ne volite vidjeti, neki trend koji vam se ne sviđa?

Ne postoji. Lijepo je fluidna kategorija i pitanje je konteksta.

KLISAB
  • KLISAB
  • KLISAB
  • KLISAB
  • KLISAB
  • KLISAB
    +13
Klisab Izvor: Promo fotografije / Autor: Promo

Danas se puno govori o održivosti pa je puno brendova implementiralo neki segment održivog rada u svoje poslovanje. Kako vi dišete po tom pitanju? Jesu li iste mogućnosti za to u Hrvatskoj i vani?

Održivo poslujemo od početka, najprije silom prilike, a danas vlastitom odlukom. Našu ponudu definira potražnja pa u produkciji ne stvaramo viškove, kroz različite tehnike poput patchworka smjeramo koristiti sve viškove materijala, a od prošle sezone revitalizirali smo upcycling liniju DENIMDENIM, kroz koju starom jeansu želimo dati novu vrijednost. Uz trud da u poslovnim praksama slijedimo načelo fairtradea i imperativ da stvaramo transsezonske komade koji kvalitetom i dizajnom omogućuju dugo nošenje, želimo vlastitim brendom podržati ono što je inače samo deklarativna afirmacija.

Ove sezone puno viđamo traper i kožu, baš materijale od kojih i vi volite stvarati. Možda će biti težak zadatak, ali kada biste morali birati – traper ili koža?

Nećemo se ograničiti. Volimo traper od samih početaka, podatan je i kvalitetan materijal za rad i maločas spomenuta linija DENIMDENIM jasna je ilustracija toga. Klisabova torba jedan je od prepoznatljivih dizajna brenda, a budući da se izrađuje od kože, ne možemo negirati ni sklonost tom materijalu.

Ana Vela
  • Dina Dončević i Senja Vild
  • Ivana Paradžiković
  • Gracija Filipović
  • Ivana Paradžiković
  • Ivana Pirizović
    +13
Klisabov party uoči otvorenja trgovine Izvor: Licencirane fotografije / Autor: John Pavlish