Prije samo nekoliko godina dizajnerske tenisice bile su 'it' proizvod koji je donosio ogroman profit. Danas se situacija promijenila, iako i dalje imaju svoje mjesto u luksuznom arsenalu
Prodaja dizajnerskih tenisica oslabila je u Sjedinjenim Državama jer financijski opterećeni potrošači posežu za pristupačnijim i funkcionalnijim stilovima sportskih brendova.
Iako luksuzni trgovci izvještavaju da je kategorija izgubila dio svog sjaja u posljednjih nekoliko godina, ona i dalje služi kao vrijedna ulazna točka za kupce koji nastavljaju tražiti ležernije opcije.
Luksuzne marke i dalje postižu uspjeh prateći trendove koje postavljaju sportski brendovi ili izravno surađujući s njima, stoga dizajnerske tenisice i dalje pristižu.
Louis Vuitton ovih dana tako je predstavio Sneakerinu, novi model koji prati trend tenisica inspiriranih balerinkama, dok je Dsquared2 lansirao Sprinter, retro tenisice za trčanje u vrijednosti od 375 eura.
Oba modela pojavila su se ubrzo nakon što je Marni otkrio model za cestovno trčanje u suradnji s Hokom, a Balenciaga poslala svoju istrošenu verziju Puma Speedcata na pistu Pariškog tjedna mode.
Čini se da luksuzne marke ne namjeravaju odustati od svojih skupih verzija atletske obuće — čak i ako više nisu ni približno istaknuti proizvodi kao nekada.
Prodaja suvremenih i dizajnerskih tenisica u velikim američkim robnim kućama i diskontnim trgovinama smanjila se za 21 posto prošle godine u usporedbi s 2023., prema podacima istraživačke tvrtke Circana.
U odnosu na 2022. pad iznosi 37 posto. Beth Goldstein, izvršna direktorica i analitičarka industrije obuće i dodataka u Circani, pripisala je pad financijski opterećenim potrošačima i kupcima koji biraju funkcionalne tenisice sportskih brendova umjesto dizajnerskih stilova.
Dizajnerske tenisice u opadanju u SAD-u
To ne znači da su dizajnerske tenisice 'mrtve', posebno na tržištima izvan SAD-a. U modnoj trgovini Mytheresa njihova prodaja je stabilna, rekla je Tiffany Hsu, glavna direktorica nabave te tvrtke, bez većih padova ili vrhunaca.
Vincenzo Troia, direktor luksuznog talijanskog e-trgovca Giglio.com, potvrdio je taj stav, rekavši da je potražnja ostala dosljedna.
Ali kategorija više ne stvara uzbuđenje kao nekada.
'Prije nekoliko godina svaki veliki brend imao je it tenisice koje su donosile ogroman profit', rekla je Hsu. 'Posljednjih godina to je postalo manje očito.'
Dizajnerske i luksuzne tenisice doživjele su renesansu krajem 2010-ih, kada su ih brojne luksuzne marke lansirale kao način povezivanja s mladim kupcima i kapitaliziranja na rastućoj popularnosti ulične mode.
Postale su it proizvod u luksuznom segmentu, a stilovi poput Balenciaginog Triple S-a, McQueenovog Oversizeda i Louis Vuittonovog LV Trainera generirali su gomile novca za svoje proizvođače.
Ali zasićenost tržišta tenisica, promjene ukusa i usporavanje prodaje među luksuznim kupcima (koji su, prema Goldstein, potaknuli postpandemijsku štednju u SAD-u) gurnuli su ih, kao i dizajnerske cipele općenito, u drugi plan.
U ovoj fazi tenisice su samo dio redovnog repertoara high-end brendova, stabilan dio linije obuće koji i dalje služi kao vrijedna ulazna točka za kupce — toliko da Troia iz tvrtke Giglio.com vjeruje da svaki luksuzni trgovac mora imati sportsku ponudu i da luksuzni brendovi moraju učiniti isto. Tenisice čine više od 50 posto prihoda od obuće njegove tvrtke, napomenuo je.
'Granica između sportske i formalne odjeće je mutnija u usporedbi s prošlošću', rekao je Troia. 'Unutar ove velike slike stilovi se razvijaju i prilagođavaju vremenu.'
Ako ih ne možeš pobijediti, pridruži im se
Tenisice su sada statusni predmeti poput torbica te će nastaviti donositi značajan volumen, rekla je Goldstein, ali brendovi koji prodaju luksuznu i dizajnersku obuću trenutno su izazvani potrošačima koji cijene funkcionalne atribute iznad dizajna.
'U prostoru tenisica vrijednosna propozicija nije stvarno prisutna jer sportski brendovi trenutno služe kao statusni predmeti', rekla je Goldstein. 'Ljudi žele kupiti Hoka, On, Adidas, New Balance, čak i Nike.'
Čini se da su luksuzni brendovi shvatili poruku i surađuju s konkurencijom. Hsu iz Mytherese rekla je da suradnje između luksuznih marki i sportskih brendova dobro prolaze. Plod udruživanja Miu Miua s New Balanceom rasprodan je u sekundama, a suradnja modne kuće Loewe sa švicarskim Onom trenutno je glavna komponenta segmenta obuće španjolske luksuzne marke za Mytheresu.
'To su funkcionalne tenisice, ali s pravim modnim zaokretom', rekla je Hsu. 'Tko drugi najbolje pravi tenisice osim brendova tenisica?'
Luksuzni brendovi još uvijek postižu uspjeh svojom obućom u prigušenijim stilovima, za razliku od vrlo upadljivih, logotipima teških stilova u prošlosti. Troia smatra da su luksuzne tenisice koje rezoniraju s kupcima koji posjećuju Giglio.com danas svestrani stilovi niskog profila koji 'još uvijek uživaju u trendu tihog luksuza' u neutralnim ili smeđim bojama brendova kao što su Zegna, Saint Laurent, Brunello Cucinelli i Tod's.
Hsu je slično istaknula elegantne tenisice od velura Driesa Van Notena kao jakog prodavača na Mytheresi.
Luksuzni trgovci otkrivaju da su minimalistički stilovi tenisica poput Sprintera Maison Margiele ono što je danas u trendu.
Prema tvrtki za uvide u maloprodaju Edited, popularnost minimalističkih tenisica niskog profila, predvođenih popularnim sportskim modelima kao što su Adidasove Sambe ili Pumin model Speedcat, također je ono što je potaknulo prodaju luksuznih stilova poput Pradinog modela Collapse. Taj poticaj također je pomogao potaknuti nedavne snažne performanse luksuznog brenda tenisica Golden Goose, a koji je prošle godine imao dvoznamenkast rast prodaje.
'Ono što vidim da dizajnersko tržište sada radi je stvarno fokusiranje na retro modele, a oni nisu stvarno retro, ali izgledaju tako', rekao je konzultant industrije tenisica Matt Powell, istaknuvši da su dizajnerski brendovi općenito kopirali trendovske tenisice s masovnog tržišta, unatoč napretku u proizvodnji originalnijih stilova posljednjih godina.
Zašto suradnje i rijetkost još uvijek djeluju na kupce
Dok se masovno tržište umorilo od konstantnih suradnji u nastajanju tenisica, Powell je rekao da privlačnost luksuznih kolaboracija dolazi iz obećanja njihovih sportskih partnera da mogu proizvesti stilove koji su izvorno dizajnirani kao atletska obuća. Gotovo sve Hokine suradnje, uključujući najnoviju s Marnijem, izgrađene su na temelju tenisica za trčanje fokusiranih na performanse.
Suradnje također daju potrošačima priliku da kupe komad s luksuznim potpisom po nižim cijenama, prema menadžerici za istraživanje i analizu Edited, Katharine Carter. S obzirom na to da Loeweova verzija Onovog modela tenisica za trčanje Cloudtilt košta 450 eura, još uvijek je jeftinija opcija od Loeweova Ballet Runnera, a koji košta 780 eura.
Manja potražnja za luksuznim tenisicama očita je na sekundarnom tržištu
StockX je rekao da se većina luksuznih tenisica preprodaje ispod njihove originalne maloprodajne cijene, što je trend koji je također primijetio preprodavač iz Los Angelesa Justin Reed. Iznimke koje još uvijek gospodare su ili arhivski gralovi, poput originalnog para Geobasketa Ricka Owensa iz 2000-ih, ili suradnje s vrlo ograničenim izdanjima.
Reed je rekao da nije našao ništa posebno uzbudljivo otkada je Louis Vuitton surađivao s Nikeom 2022. Kada su se ti modeli pojavili na tržištu, prodao je i par ograničenog izdanja za 60.000 dolara.
Ovih dana općenito se nalazi u prodaji više čizama kada je riječ o luksuznoj muškoj obući. Međutim vjeruje da su njegovi kupci još uvijek željni pronaći još jedno izdanje tenisica te da vrijedi izgraditi odnos s prodajnim asistentima luksuznih marki kako bi mu dobili pristup.
'Radi se samo o dobivanju nečega što nemaju svi ostali', rekao je Reed. 'Visoke maloprodajne cijene i samo ponavljanje, bez ičega zabavnog i uzbudljivog, ono je što je stvari vratilo natrag', zaključuje.