U klasi monovolumena sa smještajnim kapacitetom za sedmero putnika Fordov S-Max ističe se atraktivnim dizajnom i voznim osobinama. Na testu smo imali izvedbu s 2.2-litrenim turbodizelskim motorom koja nam je potvrdila zašto je Fordov MPV 2007. izabran za europski automobil godine
Pri dizajniranju S-Maxa u Fordu su uspjeli naći sklad između dinamičnosti sportskih linija i konvencionalnosti monovolumena, premda bi samozatajnim kupcima mogli zasmetati detalji kao što su usisi zraka iza prednjih blatobrana koji su ovdje tek iz kozmetičkih razloga. Isto vrijedi i za interijer – korišteni materijali meki su pod prstima, završna obrada je odlična, a i ergonomija je S-Maxova jača strana. Većina predstavnika automobilskih medija slaže se da od komercijalnih visokoserijskih automobila najkvalitetnije izrađene interijere ima Audi, Ford je sa S-Maxom, kada je kvaliteta korištenih materijala u pitanju, došao vrlo blizu njemačkom proizvođaču. Pritom se u S-Maxu ne sjedi onako visoko kako smo navikli kod ostalih monovolumena, što dijelom može zahvaliti korištenoj platformi – iz Mondea. Parkirna kočnica koja izgleda poput kontrolne ručice u zrakoplovu ili pak veliki displej smješten na instrument ploči tek su neki od detalja koji izdižu S-Max iznad razine još jednog bezličnog obiteljskog monovolumena. Testni model je pritom imao i najviši paket opreme pa su stražnja stakla bila zatamnjena, a putnici na stražnjoj klupi mogli su uživati u prikazivanju videa ili glazbe putem displeja ugrađenih u naslone za glave.
S-Max se, doduše, neće pohvaliti ponajboljom praktičnošću u klasi. Ponuda prostora je impresivna, no objektivno tek prosječna za ovaj tip automobila, a u Fordu i jasno ističu da je riječ o vozilu koje nudi smještaj za putnike u rasporedu 5+2, što će reći, pet odraslih putnika i dvoje male djece. Treći red sjedala, naime, zbog povijene linije krova odrasle će putnike moći prihvatiti tek na doista kratkim rutama. Prtljažni prostor nudi zapreminu od 285 litara sa podignutih svih sedam sjedala, 1050 sa preklopljenim trećim redom, a zahvaljujući Fordovom sustavu jednostavnog sklapanja sjedala u pod, preklapanjem zadnja dva reda dobiva se ravna iskoristiva površina i volumen od 2.000 litara.
Mondeu se S-Max može zahvaliti i na voznim osobinama koje su ponajbolje u klasi. McPhersonova arhitektura ovjesa sprijeda i multilink straga osiguravaju uvjerljive vozne osobine, s tim da je vožnja, dijelom i zbog ovećih 18-colnih aluminijskih felgi, nešto kruća no što bismo očekivali. Ipak, prolazak kroz nekoliko oštrijih zavoja pokazat će da se S-Max, s obzirom na više težište, s Mondeom baš i ne može mjeriti. S-Maxovoj uvjerljivosti svakako doprinosi kruti upravljač koji odlično leži u ruci te kočnice koje nisu značajno gubile na performansama niti nakon serije intenzivnih kočenja.
Motor testnog modela priča je za sebe. Moderni 2.2-litreni common-rail dizelaš idealna je mjera za S-Max jer nudi pregršt snage i okretnog momenta za tegljenje većih tereta, štedljivost i rafiniranost. 175 KS dostupno je već od 3.500 okretaja u minuti, dok je 400 Nm na raspolaganju gotovo u čitavom rasponu od 2.000 do 3.800 okretaja u minuti. U praksi to znači da je S-Maxov motor izuzetno elastičan i iskoristiv u svim režimima, linearno ubrzava u čitavom radnom području, sprinta do stotke za devet sekundi, a pretjecanja su brza i efikasna. Potrošnja u kombiniranom ciklusu niža je od sedam litara na stotinu kilometara, dok se na otvorenoj cesti može postići potrošnja i niža od šest litara.
S-Max spada među najsigurnije automobile u klasi. Na Euro NCAP-ovim testovima Fordov monovolumen ostvario je maksimalni rezultat od pet zvjezdica, s četiri osvojene zvjezdice za zaštitu najmlađih putnika te dvije za zaštitu prolaznika. Uz zračne jastuke za vozača i suvozača, automobil serijski dolazi i s bočnim zračnim zavjesama te zračnim jastukom za koljena vozača, a tu su i ABS te elektronska kontrola stabilnosti.
S-Max možda nije najjeftiniji monovolumen u klasi, no višu cijenu svakako opravdava karakteristikama i opremom. Jednostavno, na tržištu ne postoji nijedan drugi automobil koji nudi ovako dobar spoj elemenata limuzine, karavana i 'sedmerosjednog' monovolumena.
Proizvođač: Ford
Model: S-Max 2.2 TDCi Duratorq Titanium
Vrsta motora: 2.2, četiri cilindra, dizel
Obujam: 2.198 cm3
Snaga (kW/KS): 129/175 @ 3.500 o/min
Okretni moment (Nm): 400 @ 2.000 o/min
Potrošnja (l/100 km): 5,7/9,4/6,9
Ubrzanje (0-100 km/h): 9,1
Maksimalna brzina: 212 km/h
Dimenzije (D/Š/V u mm): 4.768/2.154/1.658
Cijena do registracije: 279.750 kn