Rado su ispijana, a malo istražena. Desetine milijuna mladih uživalaca širom svijeta danas (ne)umjereno troše energetska pića, a njihovi proizvođači brzo postaju milijarderi. Glavni su sastojci šećer i kofein, koji privremeno stimuliraju, ali dugoročno znače gubitak energije. Bolivija je navodno krenula u proizvodnju energetskog pića na bazi koke, dok Indijci namjeravaju popularnim austrijskim i američkim brendovima konkurirati pićem na bazi kravljeg urina. Kažu da osvježava
Prošlog je prosinca popila dva energetska pića tijekom 24 sata i preminula. Uzrok smrti? Autopsijom 14-godišnje Amerikanke Anaïs Fournier utvrđeno je da je došlo do 'poremećaja srčanog ritma uzrokovanog trovanjem kofeinom'. Djevojčica je navodno patila od jedne srčane bolesti.
'Dvije konzerve pića 'Monster Energie' od 0,7 litara odgovaraju količini od sedam Coca-Cola iste veličine, dovoljne da se djevojčica predozira kofeinom, zbog čega je došlo do zatajenja srca', tvrde odvjetnici roditelja nesretne Kalifornjanke koji su proizvođača popularnog pića tužili sudu. Slučaj je stigao do Vrhovnog suda Kalifornije, a roditelji Anaïs Fournier kažu da zahtjevom za obeštećenjem žele upozoriti proizvođača da postane svjestan toga da 'njihov proizvod može ubiti nekoga'. Američka kompanija Monster Beverage, pak, tvrdi da je nakon osam milijardi konzervi prodanih u mnogim zemljama svijeta, ovo prvi put da netko dovodi u vezu smrtni slučaj s njihovim proizvodom.
Konzumacija energetskih pića u porastu
Proizvodnja energetskih pića posljednjih je godina najbrže rastući segment američke industrije bezalkoholnih napitaka koja je samo prošle godine obrnula nekih devet milijardi dolara. Ispitivanja pokazuju da ih redovito ispija svaki treći mladi Amerikanac, ali nitko još ne zna kakav će biti njihov dugoročni učinak na zdravlje, naročito u adolescenata s kroničnim bolestima. Tek su od prošle godine američki Centri za borbu protiv trovanja počeli voditi evidenciju i o slučajevima sustavnog predoziranja energetskim pićima, pa je od listopada do prosinca 2011. zabilježeno 677 slučajeva, a od siječnja do polovine veljače ove godine 331. Žrtve su najčešće djeca i adolescenti, ali najviše zabrinjava podatak da je od onih 331 svaki četvrti bilo dijete mlađe od šest godina!
U odnosu na dva milijuna slučajeva različitih vrsta trovanja, to i nisu strašne brojke, ali lista simptoma pretjeranog uživanja je prilično dugačka, uključujući grčeve, halucinacije, lupanje srca, bolove u grudima, razdražljivost, divljanje visokog krvnog pritiska, a u najgorem scenariju može dovesti do fatalne aritmije, upozorili su nedavno mlade konzumente liječnici u američkom stručnom magazinu 'Pediatrics'. Fatalna doza kofeina je nešto iznad pet grama, što znači da biste morali popiti desetke energetskih pića, no rizik se uvećava ako ih miješate s alkoholom, imate problema sa srcem, jetrima ili uzimate lijekove koji usporavaju čišćenje organizma od kofeina. Liječnici također upozoravaju da mnoga takva pića sadrže tvari koje pojačavaju učinak kofeina, te mogu izazvati mučninu i proljev.
Energetski napici kao fenomen suvremenog doba
I odgovorni u Francuskoj također su od prošloga lipnja počeli istraživati što to piju njihovi mladi, dok je nakon oštrih protesta u Australiji prošle godine zabranjena daljnja priprema bezkofeinskog 'energetskog pića za buđenje', namijenjenog djeci od 12 do 19 godina, za tržište. Dva najčešća sastojka su šećer i kofein, koji privremeno stimuliraju, ali dugoročno znače gubitak energije zbog zamora u radu nadbubrežne žlijezde. U SAD-u zato sve glasnije traže da se zakonom regulira dopustiva količina kofeina. Budući da se energetski napitci tretiraju kao običan dodatak hrani, na njih se ne odnosi zakonsko ograničenje od najviše 71,5 miligrama kofeina na 0.35 litara, kao što je to slučaj s osvježavajućim pićima, pa proizvođači nisu ni dužni na proizvodu istaknuti postotak kofeina ili ga mogu jednostavno svrstati u onu neodređenu kategoriju 'i drugi sastojci'. Uz to traže i da se tvari koje pojačavaju učinak kofeina reguliraju jednako strogo kao duhan, alkohol i lijekovi na recept.
Kao što je prije stotinjak godina Coca Cola označila revoluciju u konzumiranju bezalkoholnih pića, tako su energetski napitci u nepuna tri desetljeća prerasli u fenomen suvremenog doba. Analizom razloga popularnosti mogla bi se iščitati cijela slika suvremenog društva, no dovoljna je činjenica da ih svakodnevno konzumiraju deseci milijuna potrošača, a proizvođači postaju multimilijuneri.
Legenda kaže da je sve počelo u Etiopiji prije tisuću godina, kada je pastir imenom Kaldi primijetio da njegove koze neumorno poskakuju i jure na sve strane nakon što obrste bobice određenog grmlja. Probao ih je i pastir, osjetivši se čilim i živahnim poput svojih koza. Bio je to, kaže legenda, prvi uživalac kave. Od tada su milijarde kofeinskih ovisnika slijedile Kaldija i njegovo stado, započinjući jutro s omiljenom tekućinom, a kofein je postao najčešća psihoaktivna droga.
Kofein 'daje krila'
I što povezuje etiopskog pastira s austrijskim padobrancem Felixom Baumgartnerom tisuću godina kasnije? Kofein, zna se. Skačući nedavno s 39 kilometara visine, Felix Baumgartner je svom sponzoru, kompaniji Red Bull, priskrbio šest milijardi eura profita od reklama. To je potvrdio suosnivač Red Bulla, 66-godišnji Dietrich Mateschitz (ako vam prezime zvuči poznato, u pravu se, suvlasnik Red Bulla je hrvatskog podrijetla), a bečki je tisak primijetio kako je uloženih 50 milijuna eura u povijesni skok s ruba svemira, Red Bullu donijelo 12.000 posto dobiti! U to nije uračunata zarada od povećane prodaje pića, koje ne samo Baumgartneru, nego i svakom uživatelju 'daje krila', kako to poručuje popularni slogan brenda.
Sponzorirajući nevjerojatan skok s ruba svemira i luđački brze trke Formule 1, pothvate i sportove koji traže brdo adrenalina i piće s 'visokim oktanima', Red Bull od sredine osamdesetih osvaja pretežito mlade potrošače. Tih je godina tadašnji distributer paste za zube Blendax za Aziju, Dietrich Mateschitz, sa sjedištem na Tajlandu, krenuo zajedno s partnerom Chaleom Yoovidhyanom u poslovnu avanturu, proizvodeći bezalkoholno piće s pojačanom dozom kofeina, dotjeranu verziju lokalnog napitka Krating Daeng, na tajlandskom 'crveni bik'. Tvrtka danas zapošljava 7000 radnika, zarađuje 3,3 milijarde eura i prodaje četiri milijarde konzervi godišnje, trećinu profita ulaže u reklamu i ima svoju TV-stanicu.
Tako je počelo, a ostalo znate. Svijetu više nije dovoljno obično, nego visokooktansko gorivo, bez obzira na upozorenja liječnika, pa su energetska pića tu da ostanu, ali ih treba konzumirati s mjerom. A u potrazi za suvremenim eliksirom životne energije Bolivija je navodno krenula u proizvodnju energetskog pića na bazi koke, dok Indijci namjeravaju popularnom austrijskom i američkim brendovima konkurirati pićem na bazi kravljeg urina. Kažu da osvježava.