Od uzimanja kratkih pauza na poslu, preko izbjegavanja poslovnih mailova izvan radnog vremena, do razgovora sa šefom i svojim krugom podrške, stručnjaci donose ideje koje pomažu u smanjenju kroničnog stresa na radnom mjestu
Mnogobrojni mailovi, stalna zvonjava mobitela i učestali sastanci samo su neki od čestih uzroka stresa na poslu s kojim se svakodnevno bori sve veći broj ljudi. Osjetiti određenu razinu tenzije, posebno kada se približava rok ili važan sastanak, potpuno je normalno, no kada stres postane kroničan, počinje se narušavati i fizičko i mentalno zdravlje.
Čak i ako radite posao koji volite, stres je neizbježna pojava, no postoji nekoliko koraka koji će vam pomoći da mu smanjite intenzitet i učestalost.
Postanite svjesni uzroka stresa te načina na koji utječe na vas
Možda zvuči pretjerano jednostavno, no osvještavanje načina na koji stres utječe na vas važan je korak u njegovom smanjenju. Posebno je važno obratiti pozornost na eventualnu pojavu stanja emocionalne premorenosti i pesimizma na kraju dana.
Dugotrajno izlaganje stresu ostavit će traga na vašem tijelu i mentalnom zdravlju, a nedavna istraživanja pokazala su da emocionalno sagorijevanje na poslu uzrokuje depresiju i anksioznost.
Obratite pozornost i na simptome kao što su smanjenje energije, glavobolja, nesanica, smanjen apetit, smanjena želja za seksom, ubrzan rad srca i smanjen osjećaj samopouzdanja.
Također, vrlo bitan korak je upoznavanje sa svojim stresorima, situacijama koje u vama potiču osjećaj stresa. U tome pomaže vođenje dnevnika u trajanju od tjedan dana u koji ćete unijeti sve situacije koje su vam izazvale stres te svoje reakcije na njih.
Uključite ljude, događaje, mjesta i lokacije te svoje fizičke, mentalne i emocionalne simptome stresa.
Odvojite vrijeme da napunite baterije
Uzimanje nekoliko minuta za sebe tijekom radnog dana može biti ključno u prevenciji burnouta. Iskoristite ih da poslušate dio omiljenog podcasta ili se nasmijete uz komični video na YouTubeu, a u slobodno vrijeme pokušajte ne otvarati poslovni mail te ugasite mobitel u satima uoči odlaska na spavanje.
To će vam pomoći u balansiranju između privatnog i poslovnog života, a kako biste učvrstili svoju odluku da se izvan radnog vremena odmaknete od posla, uspostavite pravilo nedostupnosti za poslovne pozive i mailove.
Isto tako, ne zaboravite voditi brigu o sebi i svom zdravlju te si osigurajte prehranu bogatu hranjivim tvarima i vrijeme u kojem ćete se moći posvetiti samo sebi i raditi ono što volite.
Također, ne zaboravite na važnost slobodnih dana i godišnjeg odmora, ključnih za osjećaj svježine i spremnosti za sve nadolazeće zadatke.
Organizirajte radni tjedan i obavljajte zadatke bez perfekcionizma
Dobra organizacija vremena može vam pomoći da izbjegnete osjećaj preplavljenosti, ali i umarajuće odgađanje izvršenja zadataka. Stoga ih rasporedite po redoslijedu kako ih planirate obavljati tijekom radnog dana i čitavog tjedna kako biste uvijek znali čemu je potrebno posvetiti potpunu pažnju i što slijedi.
Također, prilikom obavljanja zadataka osvijestite eventualnu pojavu perfekcionizma koji potiče sumnja u vlastite sposobnosti, uslijed čega možete zateći sami sebe kako ulažete prekomjeran napor i stvarate si stres samo da biste odradili zadatak na 'savršen' način.
U tome može pomoći preispitivanje negativnih misli, glavnog uzroka zabrinutosti i kroničnog stresa, a posebice pojave donošenja neutemeljenih negativnih zaključaka o budućnosti koji stvaraju osjećaj tjeskobe.
U borbi s negativnim mislima ključno je osvijestiti što vam se 'mota po glavi' te preispitati istinitost navedenih zaključaka, a u cijelom procesu značajnu ulogu igraju redovita meditacija i praksa mindfulnessa.
Osim negativnih misli, stručnjaci napominju da je važno kloniti se negativnih razgovora i ogovaranja kolega, što može narušiti odnose i stvoriti osjećaj netrpeljivosti koji pojačava stres.
Oslonite se na pomoć
U stresnim danima posebno je bitno osloniti se na svoj krug podrške; obitelj i prijatelje uz koje se nakon samo jednog razgovora osjećate znatno bolje te od kojih možete tražiti pomoć oko zadataka koje nikako ne stižete obaviti.
Znanstvenici ističu da razgovor s nadređenim može napraviti veliku razliku jer je to prilika da u mirnom okruženju iznesete svoje probleme i zajednički pronađete način za reorganizaciju posla ili zadataka koji vam stvaraju prekomjeran stres.
Za kraj, ne zaboravite na opciju stručne pomoći u vidu psihoterapije jer se pokazuje kao jedno od najdjelotvornijih i najdugotrajnijih rješenja za smanjenje stresa i povećanje otpornosti na sve životne situacije.