ČARI TIMES SQUAREA I BRODWAYA

Od središta svih poroka do blistavog obiteljskog korza

17.06.2011 u 09:00

Bionic
Reading

Njujorški Times Square početak je i kraj čuvene teatarske četvrti zvane Broadway, u kojoj se godišnje od ulaznica ubere milijarda dolara. Nekadašnje carstvo porno kina, go-go barova i prostitutki oba spola, danas je mjesto na kojem uzbuđeno pulsira New York, a na svakom vam koraku nudi blistavu zabavu i poziva u teatar

Kevin Price je mlad, pristao mormonski misionar, samouvjeren i pun entuzijazma, a Arnold Cunningham nesigurni, debeli lažljivko koji o mormonskom nauku ne zna gotovo ništa. Njih dvojica odlaze u Ugandu preobraćati na mormonsku vjeru lokalno stanovništvo, iscrpljeno glađu, siromaštvom, sidom i lokalnim despotskim bogom rata. Kevin je uvjeren u svoju uzvišenu misiju, a Arnold je sretan što je krenuo u avanturu.

To je početak vesele satirične odiseje, hit mjuzikla 'The Book of Mormon' (Knjiga mormona) trojice autora Treya Parkera, Matta Stonea i Roberta Lopeza, koji je 12. lipnja trijumfirao na 65. dodjeli nagrada Tony, odnijevši devet Tonyja i ponijevši titulu najboljeg mjuzikla u 2011. Sraz svjetova i dvojica naivnih junaka brzo su osvojila publiku u poznatom brodvejskom teatru Eugene O’Neill, pa smo ulaznicu na prodajnom mjestu Times Squarea i danima uoči svečane dodjele Tonyja mogli dobiti samo pukim slučajem. Na Broadwayu se uvijek traži karta više

Na ulazu u teatar Stephen Sondheim, odmah uz Times Square, mami reklama za Cole Porterov mjuzikl 'Sve može ići', dobitnika Tonyja za najbolji ovogodišnji revival. Pet Tonyja, uključujući onaj za najbolje dramsko ostvarenje godine, mamac je više za spektakularnu dramu 'Ratni konj' prema istoimenom romanu za mlade Michaela Morpurgoa u teatru Lincoln Center (Steven Spielberg upravo dovršava istoimeni fiulm), a teatar John Golden na 45. ulici golemim svjetlećim natpisom poziva na predstavu 'Normalan rad srca', dobitnicu Tonyja za najbolji dramski revival.

To je ono najbolje od ponajboljega što Broadway trenutačno nudi u svojih četrdeset teatara, a kad se tome još pribroji više od trideset teatarskih kuća Off-Broadwaya i niz malih kazališta Off-off-Broadwaya, izbor je doista golem, pa se na blještavom Times Squareu, tom početku i kraju čuvene njujorške kazališne četvrti, neumorno nadmeću reklame za mjuzikle 'Mamma mia!', 'Mary Poppins', 'Redovnice nastupaju', 'The Lion King', 'Wicked', 'Memphis', 'Jersey Boys', vječni 'Chicago' i 'Fantom u operi', gostovanje 'Kose' u teatru St. James...

Još prije tridesetak godina Times Square i 42. ulica su bili mjesta koja su pristojni Njujorčani, odlazeći na neku predstavu, nastojali zaobići u što širem luku. Teatri su naprosto bili okuženi trgovinama s plastičnim kičem i drugorazrednom tehničkom robom koju bi naivni turisti plaćali zlatom, porno kinima, go-go barovima, porno shopovima, prodavačima droge, ušmrkanim zgubidanima, samodopadljivim transvestitima, samouvjerenim pimpovima i jeftinim ženskim i muškim prostitutkama. Bila je to svakodnevna scena na pohabanim pločnicima, gdje ste i usred dana ostajali bez novčanika, čudna mješavina visokih scenskih dosega i mračnih strana grada. Proslavljeni mjuzikli 'Evita' i' Chorus Line' pjevali su i plesali u susjedstvu beskućnika utaborenih uz ventilaciju podzemne željeznice da ih grije u hladnim zimskim noćima.

A onda su gradski oci i neki novi kapital obrnuli priču i pretvorili Times Square u blještavo mjesto na kojem uzbuđeno pulsira New York. Mjesto začudnih nebodera najmaštovitijih arhitektonskih rješenja, dobrih novih hotela, restorana, multipleks kina, vrištećih reklama, tzv. jumbotrona koje konkuriraju Las Vegasu, diskretne policije, pješačke zone kojom se, naročito vikendom, neumorno valja neprekidna rijeka turista i Njujorčana iz drugih dijelova grada, koji vikendom dolaze na Manhattan u potrazi za zabavom.
To je sjedište prestižnih medijskih i izdavačkih tvrtki, MTV-a, ABC-ija, izdavača Voguea i New Yorkera, korporacije Thomson Reuters, vrativši se duhom na početak prošloga stoljeća kada se ovdje usidrila redakcija čuvenog New York Timesa, prvi teatri i muzičke dvorane. Danas je to nezaobilazna turistička atrakcija, kao što su teatri nezaobilazna mjesta većine turista, te nije čudo što se u teatarskoj četvrti godišnje proda ulaznica u vrijednosti od milijarde dolara. Kada je riječ o Broadwayu, ne osjeća se kriza.

Nekadašnji simbol propadanja grada sada je nadmoćni simbol uspjeha, zabave i novog starog Broadwaya, komercijalnijeg no ikada. Teatarska produkcija je ovdje iznimno skupa igra, jer budžet i za najjednostavniju predstavu počinje s dva milijuna dolara pa nadalje, a živi se od prodaje ulaznica. Stoga se ide na sigurno i provjereno, izbjegava rizik od sasvim novih naslova i neprovjerenih autora, pa investitori radije čekaju da se predstava dokaže u nekom malom kazalištu Off-Broadwaya ili u Londonu, prije nego što zaigra na sigurno u razglašenim teatrima Gershwin, Palace ili Winter Garden.

U posljednje su doba naročito privlačne predstave prethodno uspjele na londonskim pozornicama, od kuda su i na ovogodišnjoj dodjeli Tonyja došla čak dva od četiri naslova nominirana za najbolju dramu 2011. – 'Jeruzalem' i 'Ratni konj'.
Postavljen 2007. na sceni londonskog Nacionalnog kazališta, a sada u teatru New London na West Endu, 'Ratni konj' je preko noći postao hit. Unatoč primjedbama mnogih da je priču o odanosti i neobičnoj povezanosti vojnika-dječaka i njegova konja u vihoru Prvog svjetskog rata nemoguće postaviti na pozornicu, predstava se pretvorila u najuspješniju produkciju u povijesti Nacionalnog kazališta, a u teatru New London trenutačno prodaju ulaznice za listopad 2012. godine.

Uspjeh je tako ove godine preplivao Atlantik, kao svojedobno 'Mačke' i 'Fantom u oper'i Andrewa Lloyda Webbera. No suradnja teče i u obrnutom pravcu, pa bi sljedeće godine iz New Yorka u London trebala stići 'Knjiga mormona'. Doduše, sve što dođe s Otoka, u New Yorku je nekoliko puta skuplje zbog visokih cijena najma teatra, golemih troškova marketinga i mnogo većih zahtjeva sindikata. Dok 'Jeruzalem' u Londonu stoji 600.000 dolara, u New Yorku košta 3,1 milijun, što i nije toliko mnogo u usporedbi s 'Konjem rata', čija je njujorška produkcija stajala šest milijuna dolara.

U potrazi za privlačnim i provjerenim pričama Broadway se okrenuo i velikom ekranu. Nekada su uspješni mjuzikli poput 'Chicaga', 'Evite', 'Kose', 'Fantoma u operi' ili kultnog 'Chorus Linea' brodvejske legende Josepha Pappa završavali na filmu, kao kruni uspjeha, a sada na brodvejskim daskama završavaju filmske uspješnice poput Disneyjeve 'Mary Poppins' iz šezdesetih, osrednjeg muzičkog filma 'Mamma Mia!' na temelju hitova grupe ABBA, muzičke komedije 'Redovnice nastupaju' s početka devedesetih, koja je proslavila Whoopi Goldberg, čak 'Obitelj Addams' prema popularnoj TV seriji.

A u subotnju večer, Times Square se pretvara u golemi teatar s rijekom onih koji jure na neku predstavu, love ulaznice po nižim cijenama u posljednjem trenutku ili se jednostavno zabavljaju gledajući s goleme tribine postavljene nasred trga taj opojni košmar zgrada, reklama, ljudi i policije na konjima. Oni kritičniji kažu da Times Square i Brodway pomalo podsjećaju na prebogati križanac između Las Vegasa i Disney Worlda. Možda, ali jedno je sigurno: ovdje se glumi, pleše i pjeva iz petnih žila.