Booking.com danas je objavio deseto izdanje svog godišnjeg istraživanja o stavovima i namjerama korisnika kada je riječ o društvenom i ekološkom utjecaju putovanja
Uz povratne informacije od 32.000 putnika iz 34 zemlje i u vrijeme kada se sve više razgovara o utjecaju turizma na odredišta, zaključak je Bookingova istraživanja da je prvi put više od pola putnika (53 %) svjesno utjecaja putovanja na zajednice i okoliš te da ih dvije trećine (69 %) želi da odredište nakon njihova odlaska bude u boljem stanju nego kada su došli.
Booking.com-ovo novo istraživanje fokusira se na perspektivu lokalnih zajednica. Budući da ispitanici ne daju odgovore samo na pitanja o tome kako putuju već i o tome kako doživljavaju turiste koji posjećuju mjesta u kojima žive, ovaj pristup pokazuje prednosti i izazove turizma iz perspektive putnika i iz perspektive lokalnih stanovnika.
Iako više od pola (57 %) ispitanika smatra da turizam ima općenito pozitivan utjecaj na mjesto u kojem žive, izvješće otkriva da su potrebne promjene da bi se odredišta mogla razvijati na održiv način i da bi svi i dalje mogli u njima uživati.
Razumijevanje potreba lokalnih stanovnika
Gotovo pola (48 %) putnika smatra da je intenzitet turizma primjeren ondje gdje žive, ali stanovnici ističu neke od uobičajenih izazova povezanih s turizmom s kojima se suočavaju, kao što su: prometne gužve (38 %), bacanje smeća (35 %), prenapučenost (30 %) i rast troškova života (29 %).
Unatoč tim izazovima, samo mali broj (16 %) putnika smatra da je rješenje ograničavanje broja turista u njihovoj lokalnoj destinaciji. Umjesto toga, oni naglašavaju potrebu za ulaganjem u svoje zajednice, a kao najpoželjnije oblike podrške navode poboljšani prijevoz (38 %), zbrinjavanje otpada (37 %) i očuvanje okoliša (32 %).
Kada je riječ o ponašanju posjetitelja u mjestu gdje žive, više od pola putnika ima pozitivan stav i navode da primjećuju da turisti u mjestu gdje žive često ili uvijek poštuju lokalne običaje i tradicije (53 %) te da podržavaju lokalne tvrtke (54 %). To pokazuje da ima još prostora za poboljšanja, ali je u skladu s njihovim željama u pogledu putovanja, pri čemu ih 73 % želi da se novac koji potroše vrati lokalnoj zajednici, a 77 % ih traži autentična iskustva koja predstavljaju lokalnu kulturu.
Osvještenije navike postaju općeprihvaćene
U 2025. je na globalnoj razini putovanje na održiviji način i dalje važno većini putnika (84 %). Kada se osvrnemo na proteklo desetljeće, podaci pokazuju kako je za mnoge to postalo prioritetnije prilikom planiranja putovanja. Još 2016. manje od pola (42 %) globalnih putnika smatralo je da putuje održivije, Do 2025. godine 93 % globalnih putnika navode da žele donositi održivije odluke u pogledu putovanja i da su to u određenoj mjeri i činili.
Osim povećanja broja putnika koji žele donositi održivije odluke, u proteklih deset godina tijekom kojih Booking.com prikuplja povratne informacije došlo je do promjena u razini svijesti, preferencijama i prioritetima kada je riječ o percepciji putnika o tome što ima pozitivniji utjecaj na lokalna odredišta, zajednice i ekosustave.
Tijekom tog razdoblja mnoge su navike povezane sa smanjenjem otpada i potrošnjom energije postale općeprihvaćenije i ostale su na prvom mjestu kada putnici razmišljaju o utjecaju svojih putovanja.
Godine 2020. 43 % putnika navelo je da su isključivali klima-uređaj ili grijalicu u smještajnom objektu kada nisu bili u njemu, a do 2023. godine taj je postotak porastao na 67 %. Ovogodišnje istraživanje pokazuje da putnici ne samo da donose ekološki odgovorne odluke, već i razmišljaju o tome kako njihovo ponašanje utječe na lokalne zajednice i gospodarstvo. Mnogi aktivno nastoje smanjiti svoj utjecaj na odredišta koja posjećuju, bilo tako što traže savjete o putovanjima u druga doba godine (39 %) ili tako što posjećuju alternativna odredišta da bi izbjegli gužve (36 %).
'Da bi u odredištima i dalje mogli uživati i lokalni stanovnici i posjetitelji, turizam, infrastruktura i inovacije moraju pratiti dobre namjere putnika', rekla je Danielle D’Silva, direktorica odjela održivosti u Booking.com-u.
'Kao predvodnik u branši putovanja, želimo pomoći putnicima i partnerima da budu sigurni da odluke koje donose pozitivno utječu na odredišta koja posjećuju. To uključuje isticanje hotela i smještajnih objekata s certifikatima o održivosti koje izdaju renomirane treće strane ili pružanje obuke i smjernica smještajnim partnerima, među ostalim i o tome kako najbolje surađivati s lokalnim zajednicama ili smanjiti potrošnju prirodnih resursa', rekla je D'Silva i dodala:
'Kada pogledamo u budućnost, također smo optimistični u pogledu moguće uloge umjetne inteligencije i drugih tehnologija. U konačnici putnicima želimo olakšati povezivanje sa širom lepezom lokalnih zajednica i pomoći u širenju pozitivnih utjecaja turizma na više područja.'
Opsežno istraživanje
Booking.com naručio je ovo istraživanje koje je neovisno provedeno na uzorku od 32.000 ispitanika u 34 zemlje i teritorija (1000 iz SAD-a, 1000 iz Kanade, 1000 iz Meksika, 1000 iz Kolumbije, 1000 iz Brazila, 1000 iz Argentine, 1000 iz Australije, 500 iz Novog Zelanda, 1000 iz Španjolske, 1000 iz Italije, 1000 iz Francuske, 500 iz Švicarske, 1000 iz Ujedinjenog Kraljevstva, 1000 iz Irske, 1000 iz Njemačke, 1000 iz Nizozemske, 1000 iz Belgije, 1000 iz Danske, 1000 iz Švedske, 1000 iz Hrvatske, 500 iz Ujedinjenih Arapskih Emirata, 1000 iz Indije, 1000 iz Kine, 1000 iz Hong Konga, 1000 iz Tajlanda, 1000 iz Singapura, 1000 iz Tajvana, 1000 iz Vijetnama, 1000 iz Indonezije, 1000 iz Filipina, 1000 iz Južne Koreje, 1000 iz Japana, 1000 iz Južne Afrike i 500 iz Kenije).
Za sudjelovanje ispitanici su morali imati barem 18 godina, a uvjet je bio i to da su putovali barem jednom u posljednjih 12 mjeseci, da planiraju putovanje u 2025. te da su pri planiranju putovanja glavni donositelji odluka ili su uključeni u donošenje odluka. Anketa je provedena online u siječnju 2025.