Od pandemije zna se da zračni promet ima dosta problema, i kod prijevoznika i na aerodromima. Kad su u pitanju ovi drugi, trošenje vremena između letova ponekad je istinska noćna mora. No, ne mora uvijek biti tako
Pokazuje to i najnovija lista 20 najboljih svjetskih zračnih luka koju već godinama sastavlja organizacija za vrednovanje različitih segmenata zračnog prometa Skytrax. I ove su godine sastavili takvu listu, i to još jednom vrlo sličnu, s dominacijom azijskih aerodromu.
Na čelu je čak 13. put Changi u Singapuru, za kojeg se voli reći da je sam za sebe destinacija. Naime, na njemu se pruža toliko sadržaja da su čak dozvolili čekiranje 48 sati ranije, pa i s predajom prtljage. Zašto? Zato da bi putnici bili slobodni iskoristiti sve što tamo mogu dobiti, i sam boravak na aerodromu učiniti dijelom svog godišnjeg odmora. Nije baš lako zamisliti da bi to bilo privlačno većem broju ljudi, ali sigurno su dovoljno razmislili o takvom konceptu.
Recimo, većina će posjetiti divovski trgovački centar Jewel na deset katova, tuda je prošle godine prošlo nevjerojatnih 80 milijuna mušterija. Potom je tu mnoštvo vrtova u zatvorenom, uključujući i park s leptirima, pa čak i najveći svjetski vodopad u zatvorenom, Rain Vortex, visok više od četrdeset metara. Naravno, dio kompleksa su i toplice, hoteli, umjetničke galerija, muzej, kino, čak i zabavni park s dinosaurima.
Skytrax je Changi prepoznao i kao istinski gastronomski raj, pa je taj aerodrom dobio i nagradu u kategoriji najbolje aerodromske hrane. Singapurska zračna luka najbolja je i u kategoriji aerodromskih WC-a (da, i ta kategorija postoji), te - jasno - kao najbolji azijski aerodrom. Premda su već puno puta proglašavani najboljima, očito nisu potpuno zadovoljni i spremaju se za budućnost, pa planiraju u sljedećih šest godina uložiti nevjerojatne dvije milijarde dolara u unapređenje usluga i sadržaja. Gradi se i peti terminal, s predviđenim otvaranjem 2030.
Katarska zračna luka nudi najbolji šoping
Na drugom mjestu liste sastavljene globalnim anketiranjem putnika na 565 najvećih i najvažnijih svjetskih aerodroma je Hamad International u Kataru, vjerojatno najluksuzniji od svih u konkurenciji. Ta je zračna luka osvojila i nagrade za najbolji šoping, te kao najbolja na Bliskom istoku. Azijski aerodromi osvojili su i sljedeća četiri mjesta na listi: treći je tokijski Haneda (dodatno i najčišći na svijetu), četvrti je Incheon International u Seulu, nagrađen i za najbolje osoblje, potom tokijska Narita i Hong Kong International. Očito, daleko su odmakli od nekadašnjih uzora u Europi i SAD-u.
Charles de Gaulle najbolji u Europi
Prvi ne-azijski aerodrom na listi je pariški Charles de Gaulle, treću godinu zaredom najbolji u Europi, a slijedi rimski Fiumicino koji je ove godine izuzetno prometan zbog katoličke godine jubileja. Sljedeća dva mjesta su također europska, München i Zürich, a sa Starog kontinenta uvršteni su još i helsinški Vantaa (12.), pa Istanbul na 14. mjestu, ali i s titulom najboljeg aerodroma za obitelji. Beč je 16., Kopenhagen 18., i Amsterdam na 19. mjestu. Zanimljivo, najprometniji europski aerodrom, londonski Heathrow, nije uspio ući na listu 20 najboljih.
Porazno za američki zračni promet, nekad uvjerljivo najjači, ali i dobrim dijelom očekivano je da nijedan aerodrom iz SAD-a nije na listi, a jedini sa sjevernoameričkog kontinenta je kanadski Vancouver na 13. mjestu. Isto toliko ih ima i Australija, Melbourne je šesnaesti, a ostatak je također iz Azije: Dubai je na 11. mjestu, japanski Chubu Centrair 17., a Bahrain International je na dvadesetom mjestu.
Dodiijeljena su priznanja i u drugim kategorijama, recimo tajvanski Taoyuan International ima najbolje rukovanje prtljagom, Kopenhagen najbolje sigurnosne provjere, a imigracijske službe nigdje ne rade tako dobro kao u Hong Kongu.