Kad je još 2017. pokrenut Neom, revolucionarna vizija urbanog razvoja, izazvao je ogromno zanimanje, no ovaj ambiciozni projekt u Saudijskoj Arabiji cijelo vrijeme prate i brojne kontroverze
Riječ je o grandioznom projektu, dijelu inicijative Vision 2030, koji predstavlja smjelu futurističku viziju gradova te je osmišljen kao centar inovacija, turizma i naprednih industrija.
Iako ovaj gigaprojekt obećava transformativne promjene u urbanom životu i ekonomskoj diversifikaciji, njegov uspjeh ovisit će u velikoj mjeri i o efikasnom rješavanju društvenih i ekoloških izazova. Neom bi trebao biti izgrađen 2039. godine te će, onako kako je zamišljeno, redefinirati ne samo način na koji se gradovi grade, već i kako funkcioniraju u harmoniji s prirodom.
Neom, iza kojeg stoji saudijski prijestolonasljednik Mohamed bin Salman, ima kao cilj diversifikaciju ekonomije i smanjenje ovisnosti o nafti, uz poticanje održivog razvoja, a bit će smješten na površini od 26.500 kvadratnih kilometara duž obale Crvenog mora u pokrajini Tabuk. Ova investicija, prema nekim procjenama teška čak 1,5 bilijuna dolara, zauzima površinu od 26.500 kvadratnih kilometara, što ga čini čak 33 puta većim od New Yorka.
Zamjenik glavnog izvršnog direktora Neoma Rajan Fajez i glavni direktor za razvoj Denis Hickey održali su prezentaciju na godišnjem sastanku Svjetskog gospodarskog foruma u Davosu te otkrili detalje o izgradnji tog gigaprojekta u Saudijskoj Arabiji i njegovim regijama, a one su Trodžena u planinama, Magna na obali, pametni grad Linija (The Line), otoci Sindala i luka Oxagon.
Brojne kontroverze
Kako se pisalo, saudijske vlasti nadale su se da će do 2030. godine u The Lineu živjeti 1,5 milijuna stanovnika, no broj je smanjen na manje od 300.000 njih, prema izvješću iz travnja 2024. godine.
Ipak, ta je nagađanja zanijekao ministar gospodarstva i planiranja Saudijske Arabije Faisal Alibrahim.
Projekt prate brojne kontroverze pa je u listopadu prošle godine Vision 2030 bio potresen optužbama da je 21.000 radnika migranata umrlo u toj zemlji otkako je započeo 2016., prema dokumentarcu ITV-a 'Kingdom Uncovered: Inside Saudi Arabia'.
Na iznesene optužbe šutjele su građevinske tvrtke za koje se zna da su sklopile ugovor za rad na gradnji Neoma, uključujući Mott MacDonald, Jacobs, Aecom, Bechtel, Keller, AtkinsRéalis, Webuild, Systra, Egis, Turner & Townsend, Archirodon i Deme.
Saudijske vlasti ocijenile su napise o 21.000 mrtvih kao 'dezinformacije'.
Osim toga, pojavile su se uznemirujuće informacije o seljenju stanovnika s područja predviđenog za The Line. Kako je pisao BBC, saudijske vlasti 'čiste' teren za futuristički pustinjski grad koji grade deseci zapadnih kompanija, a prema riječima pukovnika Rabiha Alenezija, naređeno mu je da iseli seljane kako bi napravio mjesta u pustinji za gradnju.
Područje je uglavnom naseljeno plemenom Huvaitat, čiji pripadnici tradicionalno živi na zemljištu predviđenom za futuristički megagrad, a prema Aleneziju, koji je u međuvremenu otišao u egzil u Veliku Britaniju, plan je 'očistiti' teren za taj projekt.
On je za BBC izjavio da je uspio izbjeći taj zadatak iz lažnih medicinskih razloga. Jednog od mještana, Abdula Rahima al Huvaitija, kasnije su ubile vlasti, tvrde aktivisti iz te zemlje. Saudijska vlada tada je rekla da je više od 6000 ljudi premješteno kako bi se olakšalo građenje Neoma, ali neke grupe za ljudska prava procjenjuju da je ta brojka puno veća.
Ambiciozan projekt
Također, tamošnje vlasti pokušavaju potisnuti svaku javnu kritiku o svojoj ambicioznoj Viziji 2030.
Denis Hickey, bivši australski profesionalni igrač kriketa, a danas glavni razvojni direktor Neoma, otkrio je zanimljive detalje o izgradnji ovog ambicioznog pothvata.
'Radimo sve od nule. Gradimo potpuno novu državu, potpuno novi grad, potpuno novu infrastrukturu od nule u novom dijelu regije... To je naša misija. Ne radi se samo o izgradnji još jednog grada koji udomljuje ljude. Mora biti tematski i mora imati svrhu. Kada govorimo o viziji Neoma, ako je pogledate, radi se o zemlji budućnosti', objasnio je Hickey.
Izgradnja u Saudijskoj Arabiji odvija se izuzetno velikom brzinom, ali čini se da su razmjeri Neoma izazovni za očekivano razdoblje u kojem bi trebao biti završen. Da se radi o grandioznom projektu kakav još nismo mogli nigdje vidjeti, dokazuje i izjava zamjenika glavnog izvršnog direktora Neoma, a prisjetio se zanimljivog događaja.
'Kada je Njegovo Kraljevsko Visočanstvo, prijestolonasljednik i predsjednik Neoma, stavio jedan pored drugog dva telefona, stari i novi, a mislim da su to bili Nokia i novi iPhone, rekao je: 'Ovo će biti razlika između Neoma u usporedbi s ostatkom svijeta u smislu izgradnje grada'', rekao je Fajez.
Hickey se djelomično osvrnuo na kritike vezane uz gradnju The Linea rekavši da je on polarizirao svijet te da su mišljenja oprečna. Neki građevinski inženjeri, koji su odlučili govorili uz uvjet anonimnosti, a rade u organizacijama uključenima u projekt Neom, vjeruju da on nikada neće biti dovršen zbog pretjerane ambicije i slabog regulatornog sustava.
Kako će izgledati život u Neomu?
Hickey je također dao još nekoliko zanimljivih detalja o tome kako će funkcionirati ovaj potpuno integrirani grad, naglašavajući njegovu održivost, inovativnu transportnu mrežu i revolucionarni dizajn.
On je u Davosu prvi put objasnio kakav život namjeravaju stvoriti u njemu, opisujući ga kao trodimenzionalnu modularnu metropolu. 'The Line nije samo kompaktno urbano stanovanje, radi se o redefiniranju gradskog života kako bi se stavio prioritet na ljudsko blagostanje umjesto stalnih prometnih gužvi', rekao je. Umjesto prostranih ulica i naselja, planiraju tako razvijati grad kao linearnu vertikalnu strukturu s modularnim naslaganim sekcijama radi maksimalne efikasnosti prostora.
'Sve što zatreba stanovnicima grada bit će udaljeno pet minuta hoda. Škole, restorani, radni prostori, bolnice i mjesta zabave bit će odmah dostupni i to bez potrebe za automobilom', kaže.
S visinom od 500 metara, The Line će imati strukturu nalik kanjonu, a stanovnici će njime lako kretati vertikalno i horizontalno uz podršku naprednog sustava mobilnosti. 'Ovo nije samo jedan neboder - ovo je cijeli grad sa svojim mrežnim sustavom', objasnio je Hickey.
Jedna od najradikalnijih inovacija bez sumnje je potpuno micanje automobila. Umjesto tradicionalnih prometnica, grad će imati ultraefikasan šestoslojni sustav mobilnosti i on će transformirati svakodnevno kretanje. 'Urbanizacija je zastarjela. Idemo dalje od starog načina širenja gradova jednostavnim dodavanjem novih puteva. The Line će biti prvi veliki grad na svijetu bez automobila. Stanovnici će se kretati njime podzemnom željeznicom velike brzine, ostalim javnim prijevozom i brzim vertikalnim transportom. Prosječno vrijeme putovanja iznosit će 20 minuta ili manje bilo gdje unutar The Linea', objasnio je, a cilj im je eliminiranje gužvi, smanjenje zagađenja i omogućavanje stanovnicima da iskoriste dragocjeno slobodno vrijeme.
Među najznačajnijim otkrićima iz Hickeyjeve prezentacije u Davosu bio je futuristički stadion, a on će biti izgrađen na 350 metara iznad tla. Planiran je za Svjetsko prvenstvo u nogometu 2034. godine i druge globalne sportske događaje te se smatra da će redefinirati iskustvo gledatelja.
The Line kao posebno iskustvo
Od svjetskih sportskih arena i koncertnih dvorana do muzeja i imerzivnih javnih prostora, The Line će biti iskustvo, a ne samo grad, poručio je.
Prva faza projekta, Hidden Marina, bit će namijenjena za preko 200.000 stanovnika, sa svim neophodnim infrastrukturnim sadržajima, uključujući škole, policijske i vatrogasne stanice, bolnice, spomenimo samo neke, a svi će biti besprijekorno integrirani u urbanu strukturu.
Hickey je također razjasnio pitanja o potrošnji energije i kontroli klime, objašnjavajući da grad neće ovisiti o klimatizaciji, kao što to mnogi pretpostavljaju. 'Staklena fasada nije dizajnirana za zadržavanje topline, već da bi reflektirala Sunčevu svjetlost i održavala ugodnu urbanu klimu', objasnio je.
AI će igrati ključnu ulogu u upravljanju svime - od transporta do energetske efikasnosti - osiguravajući funkcioniranje ovog kompliciranog sustava. 'Cilj nije samo izgraditi futuristički grad, već poboljšati svakodnevni život', naglasio je.
Ključne karakteristike Neoma
Neom (naziv nastao od grčke riječi neos, što znači 'novo', i arapske riječi mustakbal, koja znači 'budućnost') strukturiran je oko pet regija, od kojih svaka ima jedinstven fokus:
The Line: Linearni grad koji će se protezati 170 kilometara te eliminirati automobile i zagađenje promocijom pješačenja. Planirano je da stanovnici koriste brze željezničke sustave koji omogućavaju putovanje od jednog do drugog dijela grada za samo 20 minuta.
Oxagon: Industrijski grad u obliku oktogona koji će spojiti stambene zone s naprednom proizvodnjom i logističkim kapacitetima, a sve će biti pokretano obnovljivim izvorima energije.
Trodžena: Planinska regija koja će nuditi ski-centar i druge zimske sportske sadržaje, s potencijalom za turizam cijele godine.
Sindala: Luksuzna destinacija na otoku u Crvenom moru, osmišljena da bi privukla turiste svojim vrhunskim sadržajima i prirodnim ljepotama.
Lejdža: Planirana turistička zona koja će dati prioritet održivosti, uz očuvanje značajnog dijela prirodnih staništa.
Također je odgovorio na kritike o ekskluzivnosti projekta, naglašavajući da je The Line dizajniran tako da bi bio dostupan širokom demografskom spektru. 'Ovo nije 'Billionaires' Row'. Dizajniramo grad u kojem svatko, bez obzira na nivo prihoda, ima jednak pristup vrhunskom urbanom životu', kazao je.
Dodao je da gradnja dobro napreduje te da su temelji već postavljeni: 'Ovo nije znanstvena fantastika. Građevinski kranovi su podignuti, radnici su na terenu i The Line postaje stvarnost.'
Održivost i tehnološke inovacije
U srcu vizije Neoma nalazi se posvećenost održivosti. Cijeli projekt osmišljen je tako da funkcionira na 100 posto obnovljivim izvorima energije, uključujući solarnu i energiju vjetra. Cilj je postavljanje novih standarda za urbani život integracijom pametnih tehnologija koje poboljšavaju kvalitetu življenja uz minimiziranje utjecaja na okoliš, pa će tako sustavi upravljanja otpadom biti cirkularni, fokusirajući se na reciklažu i ponovno korištenje resursa umjesto odlaganja.
Neom također planira primjenu najnovijih tehnologija u različitim sektorima, poput zdravstvene zaštite, obrazovanja i poljoprivrede. Sustav zdravstvene zaštite naglasit će preventivnu medicinu kroz digitalne inovacije koje omogućavaju stanovnicima kontinuirano praćenje zdravlja. U obrazovanju će pak 'pametne škole' koristiti umjetnu inteligenciju kako bi prilagodile proces učenja potrebama svakog učenika.
Ekonomski utjecaj i otvaranje radnih mjesta
Projekt bi trebao stvoriti oko 460.000 radnih mjesta i doprinijeti saudijskom BDP-u s približno 48 milijardi dolara.
Usprkos brojnim izazovima i negativnim kritikama, Neom je privukao veliko zanimanje međunarodnih kompanija koje žele investirati u ovaj grad budućnosti, a koji će bi doista trebao izgledati kao iz nekog ZF filma. Saudijska vlada obećala je značajna sredstva putem svog javnog investicijskog fonda (Public Investment Fund - PIF), a on je već izdvojio oko 500 milijardi dolara za podršku razvoju Neoma.