Kada je prije 27 godina započela karijeru headhunterice u Hrvatskoj, nitko još nije znao što je to i kako se radi taj posao. Danas, uz timove za ljudske resurse u svakoj tvrtki, njezina uloga itekako je definirana i jasna – dovesti najbolje i najkvalificiranije ljude na pozicije visokog menadžmenta. Sanja Brkić uspješno spaja sve svoje strasti – posao, humanitarni rad i sport. Kako se danas postaje headhunter, kako izgleda njezin tipičan radni dan i kako se odmara od užurbanog tempa kojim živi, otkrila je u razgovoru za tportal
Headhunting ili, uvriježeno u našem jeziku, vrbovanje specifična je pozicija koja pretpostavlja nekoliko ključnih osobina: diskreciju, to da volite ljude, uživate u komunikaciji s njima, želite dinamičan radni dan s puno sastanaka i zanimljivih događaja te da jako dobro poznajete ljudsku psihologiju. Ne postoji studij ili tečaj koji vas priprema na to da postanete dobar headhunter, no prva hrvatska headhunterica ističe – poželjno je imati visoko obrazovanje. Ipak komunicirate s ljudima koji su na visokim pozicijama i koji imaju veliko radno iskustvo, pa vaš posao, vještine i imidž moraju imati težinu. Sanja je imala 29 godina kada je započela svoju karijeru, a od tada do danas dogodile su se gigantske promjene kako u njezinom poslu, tako i u mindsetu velikih, srednjih i malih tvrtki po pitanju headhuntinga.
'Sam posao headhuntera u svijetu postoji od 50-ih godina 20. stoljeća, a svoju karijeru započela sam prije 27 godina. Ovdje headhunting nije bio poznat kao usluga i zapravo sam prve godine posvetila tome da se tržište educira što je to i zašto to nekome treba. Do tada su hrvatske kompanije primarno zapošljavale preko oglasa ili preko veze, rodbinski… Jedini koji su u početku koristili naše usluge bile su strane kompanije kojima je ta usluga bila poznata. Radim isključivo na poziciji vrbovanja visokog menadžmenta, a danas se na ovaj posao gleda puno drugačije. Ne samo zbog mog utjecaja, nego se i tržište promijenilo, ljudi su se educirali i danas više-manje sve kompanije, čak i one manje i srednje, koriste neku vrstu pomoći pri zapošljavanju. Može to biti headhunting ili neka druga vrsta agencijske pomoći, što ovisi o potrebama.'
Dok je headhunterica Sanja ranije preko usmene predaje ili dokumenata saznavala vrijedne informacije o poslu ili potencijalnim kandidatima koje bi vrbovala, danas se uvelike koristi digitalnim alatima. Prije svega, tu je LinkedIn: 'LinkedIn je danas najvažniji alat, točnije najvažnija poslovna mreža na svijetu. Koriste je svi headhunteri i svi poslodavci tijekom traženja potencijalnih kandidata za neku poziciju. Imate i headhuntere koji rade projektno, ali unutar kompanija, u odjelima ljudskih potencijala, oni su interni headhunteri. Oni pretražuju LinkedIn i neke druge izvore podataka te stječu određenu bazu kandidata za tražene pozicije. Osobno koristim LinkedIn i kao mrežu za pretraživanje kandidata i kao platformu na kojoj govorim o svojim aktivnostima, učim ljude leadershipu, zapošljavanju, kako upravljati svojom karijerom i sličnim temama...'
Spominjući teme o kojima progovara, Sanja u opis posla uključuje i konzultacije. Prije svega, u današnjem poslovnom svijetu bitno je poslati poruku svojom verbalnom i neverbalnom komunikacijom. Nedavno je održala panel na temu top menadžmenta i načina na koji visokopozicionirani poslovnjaci koriste svoje mreže i self branding: 'Posao je samo dio nas kojem dopuštamo da se stavlja pod povećalo. Svatko od nas je cjelovita ličnost.' Svatko od nas želi svojim odabirima, svjesno ili nesvjesno, poslati poruku. Od mjesta na koje odlazimo jesti, odjeće koju nosimo, pa do automobila koji vozimo. U skladu sa Sanjinom porukom, želimo da naši izbori u svakom segmentu imaju težinu. Ima li to veze sa životnim stilom, pitali smo je.
'Volim pojednostaviti stvari. Moj je život izuzetno dinamičan, klasičan sam horoskopski Blizanac. Obožavam komunikaciju i ljude i stalno sam u pokretu. To je ono što fascinira sve oko mene pa pitaju: 'Otkud ti energija?' Mora mi biti dinamično, raznoliko. Što se tiče privatnog života, imam vremena jer imam dva odrasla sina koji me sada toliko ne trebaju. Mislim da sam uspjela posložiti svoj život na način koji me veseli.' Ističe, posvećena je poslu i stvarima koje plaćaju račune, no isto tako velik dio svakodnevice posvećuje humanitarnom radu, volontiranju i onome za što nije plaćena. Članica je Rotary Internacionala, surađuje s Caritasom, aktivna je u Zakladi Marina Čilića te članica Uprave Hrvatskog teniskog saveza: 'Moja velika ljubav je sport, kao i humanitarni rad. Stvarno želim vratiti društvu sve što sam lijepo doživjela od sporta. Želim svoje kontakte, komunikacijske sposobnosti i organizacijske vještine staviti na uslugu sportu te da se on poboljša', naglašava. Kruna njezinog humanitarnog rada ove godine je koncert u Hrvatskom narodnom kazalištu, koji je organizirala s Rotary klubom Zagreb Gornji grad, kada je prikupljeno 22.000 eura za udrugu 'Nisi sama, ideš s nama'.
S obzirom na svoj način života i brojne obaveze, lako je zaključiti da Sanja ne može imati dva ista dana u tjednu. Složit će se, svaki dan joj je vrlo različit: 'Volim planirati unaprijed i odlično je to da barem neke ključne stvari imam pod kontrolom. Budim se oko 7 ili 8 sati, ne prerano. Dan mi počinje kavom i CNN-om, to su jedine vijesti koje pratim. Ne gledam ništa na televiziji osim sporta.' Slijede brzo spremanje i izlazak iz kuće oko 9 ili 10 sati, a onda kreće pun gas. Počinju sastanci s klijentima koji se nalaze u raznim dijelovima grada. Naša sugovornica ističe da je sve više klijenata koji su se iz centra Zagreba preselili na Žitnjak, Jankomir, u Radničku.... Siguran, udoban i pouzdan automobil stoga joj je nužan. 'Vozim se u svom divnom DS-u 7. Zadovoljstvo mi je ići na sastanke autom, i na duge i na kratke lokacije. Zbog službenih putovanja i duljih vožnji, osim sigurnosti, presudna mi je udobnost', objašnjava.
Oduvijek je, ističe, voljela velike automobile i crossovere, pa je automobil DS 7 u cijelosti u crnoj boji, što se odnosi i na vanjštinu i na kožnu unutrašnjost, idealan odabir za nju. Zaljubila se u kožu boje konjaka koju je vidjela na istom modelu, no za sada je zbog dostupnosti ipak uzela klasičniju crnu varijantu: 'Živim u centru grada i uvijek me pitaju kako tako mala žena vozi tako velike aute! Zapravo, ako govorimo o DS-u 7, izuzetno je lagan za upravljanje. Predrasuda je to da je velikim automobilom teško upravljati. Veliki auto je jednostavnije voziti jer je povišen, pa imam bolju preglednost ceste itd. S druge strane, ovo vozilo opremljeno je svim mogućim kamerama, tako da je parkiranje doista piece of cake! Sve vam piše, upozorava vas po potrebi, posebno pri bočnom parkiranju. Također, što se tiče predrasuda prema malim ženama u velikim autima, nedavno sam išla na druženje na more. Prijateljičin muž mi je rekao: 'Javi kad si blizu da uparkiram umjesto tebe' - nije znao da ja svoj DS 7 parkiram skoro žmirećki!'
DS 7, koji vozi headhunterica, hibridno je vozilo. Kada unaprijed zna da će većinu tjedna provesti u Zagrebu, ostavi ga na punjenju noću oko sedam sati i onda se cijelog dana vozi na električnu energiju. No za putovanja radije bira benzin, najviše zbog nedovoljno razvijene infrastrukture koja bi podržala električne automobile. Ako ste neodlučni, DS uz pomoć naprednih performansi može pronaći optimalan način vožnje i procijeniti što je u tom trenu povoljnije - benzin ili elektronika ili pak njihova kombinacija. Nakon više od pola godine korištenja ovog automobila, i dalje se ponekad nasmije samoj sebi: 'Ono što me zbunjivalo kod njega je to što je užasno tih iako je hibrid, i dandanas mi se dogodi da provjeravam je li moj auto uopće upaljen.'
Dok se vozi s jednog sastanka na drugi, Sanja ima svoje male rituale. Telefonira, sluša glazbu na radiju ili Spotifyu, ulazi u imenik, a sve pomoću tehnologije Mirror Screen za najpouzdaniju vožnju i ekrana koji je ne ometa u tome: 'Meni je automobil jako važno mjesto i sve svoje najvažnije životne razgovore obavila sam telefonirajući u autu. Ako moram obaviti težak razgovor, privatno ili poslovno, najbolje se osjećam kada sjednem u auto. Mogu biti u pokretu ili parkirana sa strane - auto mi daje osjećaj sigurnosti, izoliranosti, privatnosti… Vožnja me jako opušta, a volim voziti i noću. Neki put, ovisi o situaciji, jednostavno vozim i razmišljam - tada mi se misli razbistre i donesem neke odluke. Nekad se jednostavno opustim i pjevam. Onda je najbolje da nema nikog sa mnom u vozilu', smije se Sanja na temu svojih vokalnih vještina.
Vraćajući se na priču o imidžu, ističe da je automobil također dio ukupnog dojma. A mi možemo zaključiti da se DS 7 posve uklapa u imidž ove poslovne žene. Na naš komentar čini li je to i influencericom, smije se i prisjeća nedavne situacije: 'Javio mi se nedavno jedan kontakt s LinkedIna, kojeg do tada nisam poznavala uživo, i rekao: 'Hvala što ste mi skrenuli pažnju na ovaj brend, nisam isprva znao o čemu se radi, pa sam provjerio i uvjerio se da je riječ o dobrom proizvodu. Taman prije nekoliko dana kupio sam svoj DS4.''
Sanja doista jest pravi LinkedInov leader i utjecajna osoba i na društvenim mrežama, pokazujući da nakon godina zavidne karijere uspješno pliva u novim trendovima, opremljena gadgetima, društvenim mrežama te sigurnim i moćnim automobilom. U njezinom poslu, zaključuje, najvažnije je 'steći što više utakmica' u nogama, educirati se i obrazovati. Niti jedna diploma ili ispit neće vam donijeti uspješnost u headhuntingu. Važno je prije svega da dobro slušate ljude, da se razumijete u psihologiju te da imate emotivnu i socijalnu inteligenciju. O kvaliteti njezine usluge najbolje govori podatak da klijent koji angažira njezinu tvrtku za proces vrbovanja top menadžmenta uvijek traži isključivo nju. A ona će se tom pozivu rado odazvati, sjesti u svoj auto i krenuti na sastanak!
Prilog je nastao u produkciji Tnative tima tportala u skladu s najvišim profesionalnim standardima te u suradnji s DS Automobiles.