Vijest da Donatella Versace, slavna talijanska modna dizajnerica, napušta poziciju glavne osobe modne kuće Versace nakon gotovo tri desetljeća uzdrmala je modni svijet. Dolaskom Daniela Vitalea na mjesto kreativnog direktora Versace neminovno ulazi u novu eru, a Donatella, koja nije samo naslijedila Versace, već ga je redefinirala, postala je žrtveni jarac za loše poslovne rezultate brenda te joj je ugovorom zabranjeno koristiti i vlastito prezime za bilo koje buduće projekte
U modnom svijetu odigrao se jedan od najvažnijih događaja, jedan od onih koji iz temelja mijenjaju tijek mode. Nakon 27 godina provedenih na čelu kuće, koju su njezina braća Gianni i Santo osnovali 1978. godine, Donatella Versace sada preuzima novu ulogu glavne ambasadorice brenda. Daniel Vitale imenovan je pak novim kreativnim direktorom Versacea i njegova debitantska kolekcija bit će prva u 47-godišnjoj povijesti kuće koju nisu kreativno vodili Gianni ili Donatella.
Međutim ta krvna veza s obitelji Versace nije potpuno prekinuta: istovremeno uz objavu Vitaleova imenovanja, objavljeno je da će Donatella nastaviti djelovati kao utjelovljenje brenda.
U priopćenju za javnost, Capri Holdings Limited (CPRI), Versaceova matična tvrtka, objavila je da će ona prijeći na ulogu glavne ambasadorice počevši od 1. travnja. Opisali su tu poziciju kao vođenje 'Versaceovih filantropskih i dobrotvornih nastojanja' te zagovaranje brenda na globalnoj razini. Vitale, koji je prije bio direktor dizajna i imidža talijanskog Miu Miua, imenovan je umjesto nje na mjesto novog glavnog kreativnog direktora te će imati zadatak unaprijediti viziju i strategiju Versacea.
U izjavi je Donatella izrazila svoje uzbuđenje zbog Vitaleova zapošljavanja, dodajući da joj je 'zalaganje za sljedeću generaciju dizajnera uvijek bilo važno'. Također je odala počast pokojnom bratu, rekavši: 'Bila mi je najveća čast u životu nastaviti ostavštinu brata Giannija. On je bio pravi genij, ali nadam se da imam nešto od njegova duha i upornosti.'
Prema izvorima iz modne industrije, Donatelli je zabranjeno koristiti obiteljsko prezime za bilo koji drugi brend koji bi mogla pokrenuti. Prema ugovoru koji je potpisala kada je Versace prodan Capri Holdingsu 2018. godine, ona također neće smjeti dizajnirati odjeću za neku drugu tvrtku.
Kako je sve krenulo nizbrdo
Stvari su krenule nizbrdo kada je Emmanuel Gintzburger postavljen za izvršnog direktora Versacea nedugo nakon zaključenja ugovora vrijednog dvije milijarde dolara, a Donatella je osjećala da je istiskuju iz tvrtke koja nosi njezino obiteljsko ime. 'Od prvog dana bilo je jasno da (Capri, op.) želi podrezati njezina krila', rekao je neimenovani modni stručnjak iz New Yorka za Page Six.
'Donatella nije imala problema s traženjem nasljednika u suradnji s kompanijom i upravo je ona predložila Vitaleovo ime, ali počeli su joj raditi iza leđa. Njezin kreativni smjer nije bio adekvatno poštovan. Ušla je u ovo partnerstvo s velikim nadama i činila je ono što je smatrala najboljim. Nije imala problema s planom nasljeđivanja, ali (izvršni direktori Caprija, op.) nisu pokazali poštovanje prema njoj kao osobi, a kamoli kao dizajnerici koja nosi prezime Versace. Željela je zaštititi svoju obitelj i naslijeđe. Njih za to nije bilo briga', rekao je izvor.
'Na kraju je ostavljena na milost i nemilost Caprija, oni su držali sve adute. Više ne može koristiti svoje prezime. Čak neće moći ni dizajnirati odjeću. Točka', rekao je modni stručnjak iz New Yorka.
Neki analitičari sugeriraju da su upravo sukobi između Donatelle i vlasnika Capri Holdingsa, koji je kupio Versace 2018. godine, bili jedan od razloga njezina odlaska. Smatra se da su razlike u viziji budućnosti brenda i pritisci da se prilagodi novim trendovima u luksuznoj modi doveli do neslaganja između nje i uprave Caprija.
Versace je u posljednjim godinama zaostajao u odnosu na druge luksuzne brendove, što je dijelom rezultat promjena u potrošačkim navikama i trendovima u modi. David Swartz, analitičar iz Morningstara, izjavio je da je brend 'izgubio korak' zbog svoje maksimalističke estetike, a koja više nije toliko popularna u dobu minimalizma i tihog luksuza. Versace je dug niz godina bio sinonim za ekstravagantne i smione dizajne, što je postalo njegov zaštitni znak. Međutim posljednjih godina kupci su sve više skloniji minimalističkim i diskretnim dizajnima, što je izazvalo probleme za brendove koji se fokusiraju na maksimalizam.
Posljednjih godina Versace se tako sve teže nosio s konkurencijom u luksuznoj modnoj industriji. Za razliku od njega, brendovi kao što su Prada, Miu Miu i Bottega Veneta uspješno su prilagodili svoje kolekcije novim trendovima, što je Versaceu otežalo pokušaj da zadrži svoj dio tržišta. Prada je, naprimjer, postala jedan od najtraženijih brendova u prvom kvartalu 2023. godine. Stoga neki smatraju da je dolazak Vitalea upravo pokušaj 'spašavanja'. Uz to, globalna ekonomija i pandemija utjecale su na potražnju za luksuznim proizvodima, što je samo pogoršalo položaj Versacea, a Capri Holdings suočava se s padom prihoda i razmatra strategije za poboljšanje situacije.
Tko je Daniel Vitale, novi kreativni direktor Versacea
Ovaj 41-godišnji dizajner široko je poznat kao jedan od najuzbudljivijih i najinovativnijih novih talenata na milanskoj modnoj sceni. Diplomirao je na Istituto Marangoni 2006. godine, prvo radeći u brendu Dsquared2 godinu dana, a zatim u Bottega Veneti pod vodstvom Tomasa Maiera.
Pridružio se Miu Miuu 2010. godine te napredovao do pozicije direktora dizajna ready-to-wear kolekcija i voditelja imidža. Napustio je sestrinski brend Pradu ovog siječnja.
Inače, obitelj Versace prije sedam godina prodala je svoj kontrolni udio u Versaceu, kao i 20 posto udjela u vlasništvu Blackstonea, američkoj grupaciji Capri za 1,83 milijarde eura. Kao dio dogovora, Donatella je ostala pod ugovorom kao glavna kreativna direktorica kako bi vodila dizajn kolekcija i šire predstavljala kuću.
Trenutno kruže glasine da Capri Holdings planira prodati Versace. Grupa, koja također posjeduje brendove Michael Kors i Jimmy Choo, našla se pod intenzivnim pritiskom nakon prošlogodišnje propasti predloženog spajanja s Tapestryjem (vlasnikom brendova Coach, Kate Spade i Stuart Weitzman).
Stvaranje najvećeg luksuznog konglomerata u američkom vlasništvu, vrijednog 8,5 milijardi dolara, blokirala je Federalna trgovinska komisija. Otada se izvještava da su i Versace i Jimmy Choo stavljeni na prodaju, a među zainteresiranima za Versace navodno je i Prada Group. Dok budućnost brenda za sada ostaje nejasna, današnja vijest označava dubok prekid s njegovom prošlošću.
'Nema Versacea bez Donatelle'
Nakon što je objavljeno da Donatella više neće biti kreativna direktorica Versacea, reakcije se ne smiruju. Upućeni u modni biznis smatraju da je odluka o njezinu odlasku 'katastrofa za brend' jer je ona zaslužna za rast kompanije do neslućenih visina nakon tragične smrti njezina brata Giannija 1997. godine.
Međutim dobro upućen talijanski modni izvor rekao je za Page Six: 'Žalit će za danom u kojem su ovo učinili... nema Versacea bez Donatelle.' Ona je također ostvarila bliske veze s mnogim slavnima s A-liste, kao što su Taylor Swift, Rihanna i Lady Gaga. Njezin odlazak izazvao je šok među njima, ali i modnim dizajnerima. Anne Hathaway, Channing Tatum i Linda Evangelista samo su neki od onih koji su joj uputili poruke podrške na društvenim mrežama.
Penelope Cruz također joj je odala počast, kao i Lily Collins, ali i poznati dizajneri, uključujući Jonathana Andersona iz Loewea (kojeg je Donatella pomogla otkriti), Victoriju Beckham i Pierpaola Picciolija.
Utjecaj Donatelle Versace
Donatella, istaknuta žena na kreativnom čelu velikog modnog brenda i kulturna ikona poznata po svom osnaživanju žena i LGBTQ+ zajednice, mlađa je sestra dizajnera Giannija, a on je utemeljio brend 1978. Postala je kreativna direktorica 1997., nakon što je on ubijen.
Kuća Versace ima jedinstveno nasljeđe i neskrivenu maksimalističku estetiku sa svojim prepoznatljivim baroknim printovima, živopisnom paletom boja i zavodljivošću. Pod vodstvom Donatelle, brend je proizveo visokoprofilne kampanje u kojima su glavne uloge imale Madonna, Beyoncé i Jennifer Lopez. Njihove revije na modnim pistama nerijetko su bile spektakl s vojskom supermodela. Također su surađivali sa slavnim osobama, kao što je pop zvijezda Dua Lipa, na zajedničkom dizajnu modnih kolekcija.
Donatellin kulturni utjecaj toliko je velik da je Lady Gaga nazvala pjesmu po njoj, Penelope Cruz glumila ju je u drami 'The Assassination of Gianni Versace: American Crime Story', a i ona je glumila samu sebe u filmu 'Zoolander'. U trenutku u kojem 69-godišnjakinja završava svoju kreativnu vladavinu, njezin nasljednik postat će prvi dizajner na čelu brenda koji nije član talijanske obitelji Versace.
Tragedija i trijumf Donatelle Versace
Svijet mode nerijetko je nemilosrdan i okrutan, svijet je to u kojem malo imena preživi promjenjive plime, a još ih manje uspije definirati eru. Donatella je jedna od tih rijetkih figura - njezina priča, jednako tragična i trijumfalna, jednako je zadivljujuća kao i dizajni koje stvara. Kad netko pomisli na brend Versace, mogao bi zamisliti odvažne printove, raskošne tkanine i moćne siluete. Ali iza ove estetike krije se jedinstvena priča: putovanje ponovnog otkrivanja, otpornosti i neosporivog utjecaja.
Njezin put da postane šefica Versacea nije bio samo stvar obiteljskog nasljeđa; bio je to golem izazov, vođen odlučnošću da redefinira i sebe i brend koji joj je nametnut nakon nezamislivog gubitka.
Traženje inspiracije u Giannijevu svijetu
Odrastajući u gradiću Reggio Calabria u Italiji, Donatella je od ranog djetinjstva bila uronjena u svijet kreativnosti i mode. Njezin brat Gianni već je pokazivao interes za dizajn, sanjajući o stvaranju odjeće koja će slaviti ljudski oblik na živahne i inovativne načine. Unatoč razlici u godinama, dijelili su duboku i neraskidivu vezu koja će definirati njihovu budućnost.
U ranim danima brenda Versace, Donatella nije bila usredotočena na modu. Studirala je književnost i strane jezike, pokazujući svoje široke intelektualne interese. Međutim privlačnost Giannijeve kreativnosti pokazala se neodoljivom i ona se ubrzo našla uz njega u Milanu te je brend Versace počeo poprimati oblik. Postala je njegova muza, osoba od povjerenja i podrška te je nastalo partnerstvo u kojem su se nadopunjavali. Giannijev dizajn bio je odvažan i provokativan, a Donatella je, sa svojim osjećajem za stil i instinktom za imidž brenda, bila ključna u pomicanju granica.
Prva kolekcija Versacea, 'Gianni Versace Donna', debitirala je 1978. godine i odmah je privukla pažnju zbog smionih šablona i inovativnih rezova. Ubrzo nakon toga brend je postao poznat po svojim luksuznim materijalima i ekstravagantnim dizajnima, što je privuklo pozornost slavnih ličnosti poput Madonne i Eltona Johna.
Jedan od najprepoznatljivijih elemenata Versacea njegov je logo, Meduza, za koji se Gianni inspirirao grčkom mitologijom. Meduza je postala simbol ljepote, snage i luksuza za brend, a u kasnim 1980-ima i 1990-ima proširili su svoj asortiman na dodatke, parfeme i kućni tekstil.
Gianni je bio vizionar koji je kombinirao talijansku umjetnost i ekstravaganciju, što je postalo zaštitni znak kuće. Prva kolekcija Versacea predstavljena je u Milanu, a ubrzo nakon toga otvoreni su prvi butici u Milanu i New Yorku. Tijekom 1980-ih i ranih 90-ih Donatellina uloga unutar tvrtke je rasla. Gianni se na nju nije oslanjao samo za kreativan doprinos, nego i za izgradnju odnosa s utjecajnim slavnim osobama. U 1980-ima ona je preuzela ulogu dizajnera za liniju Versus, namijenjenu mlađoj publici. Donatellina živahna osobnost i neustrašiv smisao za modu privukli su ikone poput Madonne, Eltona Johna i Cher brendu Versace, potaknuvši spoj mode i slavnih koji je definirao velik dio njihova uspjeha.
Tragedija i nezamisliv gubitak
Carstvo Versace bilo je u procvatu 1997. godine, kada se dogodila tragedija. Gianni je ubijen ispred svoje vile u Miami Beachu, a taj šokantan gubitak uzburkao je modnu industriju. Za Donatellu je to bio razoran udarac - ne samo da je izgubila brata, već je izgubila i svog najbližeg suradnika, jedinu osobu na koju se bezuvjetno mogla osloniti. Nakon ove tragedije postavilo se veliko pitanje: može li brend Versace preživjeti bez svog vizionarskog osnivača?
Mjesecima se u svijetu mode, ali i izvan njega nagađalo o budućnosti tvrtke. Može li Donatella preuzeti Giannijevu ulogu ili će se brend srušiti pod teretom njegove odsutnosti? Mnogi su sumnjali u njezinu sposobnost da nastavi bez njega, ali ona je bila odlučna dokazati im da nisu u pravu. Njezino će putovanje biti put otpornosti i ponovnog otkrivanja - ono koje će je natjerati da se suoči sa svojom tugom i uzdigne se do uloge koju do tada nije zamišljala.
Ponovno rađanje brenda
Nakon Giannijeve smrti Donatella je postala glavna dizajnerica i kreativna direktorica brenda te su odjednom svjetla reflektora bila uprta u nju. Iako je dugo sudjelovala u oblikovanju imidža Versacea, ova nova uloga bila je posve nova. Morala je ne samo sačuvati Giannijevu ostavštinu, već je i redefinirati, suočavajući se s golemim pritiskom i nadzorom javnosti. Rane godine bile su teške; kritičari su često dovodili u pitanje njezin dizajn, uspoređujući njezin rad s Giannijevim i bacajući sumnju na njezinu sposobnost inovacije. Ali Donatella je bila neumoljiva.
Polako, ali sigurno, počela je donositi svoju jedinstvenu viziju Versacea. Dok je Giannijev dizajn bio raskošan i odvažan, Donatellin stil donio je uglađeniju, seksepilniju oštricu brendu, s više naglaska na ženstvenost i osnaživanje. Predstavila je nove tkanine, eksperimentirala hrabrijim bojama i zagovarala neustrašiv osjećaj glamura koji je odjeknuo kod nove generacije. Njezini su dizajni slavili snagu i senzualnost, hvatajući bit žene koja je bez isprike moćna i samouvjerena.
Pod njezinim vodstvom Versace ne samo da je preživio, već je i napredovao. Donatelline kolekcije počele su dobivati pohvale kritičara, a njezine revije postale su neki od najočekivanijih događaja tjedana mode. Njezin dizajn donio je novu važnost brendu, privlačeći klijente visokog profila i mlade slavne osobe. Prihvatila je rastuću kulturu supermodela, surađujući s Naomi Campbell, Kate Moss i Gigi Hadid te osiguravajući tako Versaceovo mjesto u suvremenoj pop kulturi.
Njezini dizajni oblikovali su pop kulturu ranog 21. stoljeća. Kolekcije su joj bile poznate po istaknutoj seksualnosti, logu s Meduzom i talijanskim uzorcima, što je Versace učinilo jednim od najprepoznatljivijih luksuznih brendova. Njezine kreacije, kao što je jungle haljina Jennifer Lopez na dodjeli Grammyja 2000. godine, postale su kultne u svijetu mode.
Žena iza moćnog brenda
Uz sav njezin uspjeh, Donatellin put nije prošao bez poteškoća. Otvoreno je govorila o svojim borbama s ovisnošću i sumnjom u sebe, kao i pritiscima u održavanju legendarnog brenda. Njezino putovanje svjedočanstvo je otpornosti i ponovnog otkrivanja, priča o ženi koja se suočila s velikim izazovima te iz njih izašla jača.
Posljednjih godina dopustila je da ispliva na površinu njezin osobni život, pokazujući mekšu, ranjiviju stranu sebe. Njezin stil, karakteriziran platinastoplavom kosom, odvažnom šminkom i neustrašivim modnim odabirom, postao je amblem njezine neumoljive individualnosti. I kroz uspone i padove Donatella je ostala nesalomljiva, žena čiji su život i karijera neodvojivi od brenda kojim upravlja. Sve do sada.