Kampanja koja nosi snažnu poruku 'Nikada nije tvoja krivica' odjeknula je na zagrebačkim ulicama kroz aktivaciju 'Ruže umjesto straha', koja je na Međunarodni dan žena prolaznicama prenijela snažan simbol podrške i solidarnosti
Lutke odjevene u male crne haljine stajale su kao jasan odgovor na predrasude da odjeća ili izgled žene mogu biti opravdanje za uznemiravanje, dok su ženama darovane ruže i ruževi – znak poštovanja i poruka da svaka žena zaslužuje osjećati se sigurno.
O važnosti ove inicijative, osobnim iskustvima i načinima na koje se možemo boriti protiv uličnog uznemiravanja razgovarali smo s Karlom Pudar, izvršnom menadžericom Zaklade SOLIDARNA.
Kako ste kao Zaklada Solidarna prepoznali važnost suradnje s L'Oréal Paris u kampanji 'STAND UP protiv uznemiravanja na ulicama'? Koji su glavni ciljevi ovog partnerstva?
Zaklada SOLIDARNA kroz Fond za žene već 6 godina svjedoči rastu uznemiravanja i nasilja koje najčešće proživljavaju žene i ranjive skupine. Nažalost, prema dostupnim statistikama i istraživanju koje je proveo Ipsos da su 4 od 5 žena doživjele uznemiravanje u javnom prostoru, situacija se ne poboljšava, štoviše nazaduje i uznemiravanje se često relativizira, umanjuje i shodno tome ne prijavljuje. Našu stručnost prepoznao je L’Oreal Paris i pozvani smo pridružiti se globalnoj kampanji Stand Up, ustani protiv uznemiravanja na ulici i ostalim javnim prostorima. Cilj je osnažiti ljude da reagiraju kada svjedoče uznemiravanju i educirati ih što učiniti ako im se dogodi, kao i podizanje javne svijesti i prevencija kroz edukaciju o načinima prepoznavanja i reagiranja prvi su korak na tom putu. Reakcije građana mogu učiniti razliku, a dosadašnje reakcije na program pokazuju da je ova tema izuzetno važna i da zajedno možemo biti promjena.
Kampanja nosi snažnu poruku 'Nikada nije tvoja krivica'. Koliko je važno promijeniti percepciju javnosti o uznemiravanju i kako to postići?
Svatko bi trebao krenuti od sebe i prisjetiti se kako smo se osjećali kada smo i sami izloženi/e bilo kojoj vrsti uznemiravanja ili neugodnih situacija. I to neka bude podsjetnik da je uznemiravanje neželjeno i nepoželjno ponašanje koje može biti verbalno, neverbalno ili fizičko ponašanje seksualne prirode, ali ono nikada nije krivica onoga tko ga proživljava. Nije žena svojim odijevanjem ili samim postojanjem izazvala i htjela biti uznemiravana, ono je uvijek (bez kompromisa) krivnja i odgovornost onoga tko uznemirava.
Istraživanje L'Oréal Parisa i Ipsosa pokazuje visoku učestalost uznemiravana, čak 80% žena doživjelo neki oblik seksualnog uznemiravanja u javnom prostoru, dok ih je 76% istome svjedočilo. Zabrinjavajuće je da 85 % ljudi kaže da ne zna kako reagirati kad tome svjedoči te ih stoga samo 25% intervenira. Podaci pokazuju da se u 84% slučajeva uznemiravanja situacija poboljšala kada je netko intervenirao. Kako bi izbjegle moguće komentare, dodire ili ostale oblike uznemiravanja čak 60% žena prilagođuje svoj način odijevanja i ponašanja. Ovi podaci jasno pokazuju da ne možemo napredovati kao društvo dok ne promijenimo stav i percepciju o uznemiravanja. Riječima Gisèle Pelicot 'sram mora promijeniti stranu', moramo vratiti povjerenje u žrtvu jer sigurnost žena je odgovornost društva. A pritom je žena i nečija kćerka, sestra, majka, djevojka, simpatija, najbolja prijateljica…
Kako konkretno Zaklada Solidarna doprinosi borbi protiv uličnog uznemiravanja u Hrvatskoj? Na koje načine pomažete ženama koje su ga doživjele?
Zaklada Solidarna aktivno podržava žene koje su preživjele nasilje. Osim što osigurava izravnu pomoć, Zaklada se zalaže za sustavne promjene u javnim politikama te podržava organizacije koje se bave pitanjima rodno uvjetovanog nasilja i reproduktivne pravde. Kroz edukacije i programe podizanja svijesti, nastojimo osnažiti javnost i potaknuti promjene u društvu. Iznova trebamo razbijati mitove o uznemiravanju i osvještavati javnost o važnosti reakcije kada svjedočimo uznemiravanju u javnomu prostoru – čak i najmanja gesta podrške žrtvi može imati značajan učinak te aktivno podržavati pojedince koje ga proživjele. Radom na razvijanju empatije lakše ćemo motivirati druge da ne toleriraju i ne opravdavaju uznemiravanje argumentom 'ne znam ja', 'nije moj posao', 'možda je to tražila'. Poticanjem solidarnosti i zajedničke odgovornosti jačamo osjećaj pripadnosti i sigurnosti te stvaramo društvenu klimu u kojoj je neprihvatljivo tolerirati uznemiravanje.
Kakvi su dosadašnji rezultati edukacijskih sesija i obuka koje provodite zajedno s L'Oreal Paris? Jeste li primijetili promjene u svijesti građana?
Na globalnoj razini više od 3,7 milijuna ljudi u 47 zemalja prošlo je edukaciju putem programa STAND UP, projekcija je da bi taj broj do kraja ove godine iznosio 4,5 milijuna. Povratne informacije sudionika su ohrabrujuće te svjedoče o učinkovitosti ove metode, važnosti preventivnih programa te koliko je edukacija važna za borbu protiv sustavnih problema. Metoda je uistinu jednostavna i primjenjiva, a između ostalog govori i o važnosti postavljanja i čuvanja osobnih granica te vjerovanja instinktu. Pritom, treba uvijek imati na umu, da nije vaša odgovornost imati savršen odgovor, njihova je odgovornost da vas ne uznemiravaju. Upravo započinjemo s edukacijama u Hrvatskoj koje vodi tim sjajnih edukatorica stručnjakinja i svi zainteresirani se mogu prijaviti, bilo za sudjelovanje na online edukaciji ili za organiziranje ciljane edukacije samo za određeni kolektiv. Interes je veliki, primamo pozive od škola i kompanija, a sve informacije kako dogovoriti termin edukacije može se naći na mrežnoj stranici kampanje.
Prema istraživanjima, gotovo 60% žena prilagođava odjeću kako bi izbjegle uznemiravanje. Kako osnažiti žene da ne osjećaju potrebu za takvim kompromisima?
Nažalost, živimo u instant društvu koje relativizira nasilje pa se tako uvredljivi komentari, dobacivanje, zviždanje ili neprimjereni dodiri banaliziraju. Žene se okrivljuju i njihova sloboda ograničava. Često se postavlja pitanje što je žena nosila, kako se ponašala ili gdje se nalazila umjesto da se fokus stavi na odgovornost počinitelja. Kroz kampanju želimo utjecati na promjenu narativa i jasno usmjeriti odgovornost. Vrlo često, zbog nepovjerenja u nadležne institucije i porast institucionalnog nasilja svjedočimo sekundarnoj traumatiziraciji što između ostalog, pridonosi smanjenju broja prijava. Promjena percepcije dugotrajan je proces, ali treba započeti još jučer, a s kombinacijom edukacija, poput ove ali i kurikularnih promjena s uvođenjem sveobuhvatne seksualne edukacije, zakonodavnih promjena i jasne institucionalne implementacije te javnih kampanja osnaživanja i promjene svijesti - može napraviti veliku razliku.
Jedan od glavnih ciljeva kampanje je osposobiti ljude da prepoznaju i reagiraju na uznemiravanje. Možete li pojasniti metodologiju 5D i kako se ona primjenjuje u stvarnim situacijama?
Radi se o jednostavnoj metodologiji koja se bazira na univerzalnoj ideji ljudske empatije i brige jednih za druge kada se dogode loše stvari. Međutim, kada je ulično uznemiravanje u pitanju, nerijetko se smrznemo i ne znamo što učiniti, zato je razvijena 5D metodologija intervencije promatrača, mali postupci koji mogu puno napraviti veliku promjenu u sigurnosti osobe. 5D metodologija odnosi se na pet nenasilnih načina intervencije promatrača ili reakcije na uznemiravanje: odvuci pažnju - Distract, delegiraj - Delegate, dokumentiraj - Document, odgodi - Delay, budi direktan/na - Direct. Pritom, temelj svega je iznova osvještavati da nismo svi, da svaka situacija donosi drugačiji kontekst, ali jedno je uvijek isto - osoba koja je uznemiravana nikad nije kriva za to. Ponekad, ako i ne znate što učiniti, kako reagirati, ako ste procijenili da se ne osjećate sigurno intervenirati, podršku možete pružiti i poslije iskazom empatije i pomoći.
U sklopu Zaklade Solidarna djeluje Fond za žene, jedina organizacija u Hrvatskoj koja pruža izravnu financijsku pomoć ženama i djeci preživjelima rodno uvjetovano nasilje. Kakav je izazov zajednice i podrška ovom fondu?
Zaklada SOLIDARNA kroz Fond za žene od 2019. aktivno radi na zaštiti ženskih prava i postizanju rodne ravnopravnosti među svim generacijama. To činimo suradnički, s drugim aktericama civilnog društva, javnim tijelima i korporacijama koje prepoznaju važnost ove teme. Fond za žene jedini pruža izravnu financijsku pomoć ženama i djeci koji su preživjeli rodno uvjetovano nasilje, pružajući im priliku za sigurniju i pravedniju budućnost. Izdvojila bih samo crticu iz rada Fonda za žene koju su omogućile direktne donacije, zahvaljujući kojima smo imali priliku u 2024. godini pružiti pomoć i podršku za 104 žene koje su proživjele nasilje s ukupno 151 djece. Pratimo i bilježimo izazove i napore što žene koje su preživjele nasilje prolaze u cilju da se osamostale, ostvare i razviju te ih kroz financijske potpore Fonda nastojimo podržati na tom putu. Potrebe su velike i još je puno borbe za pravednije društvo pred nama dok god svjedočimo koliko je nerazumijevanja, nepovjerenja i osude prema ženama koje su preživjele nasilje, nedostatne implementacije Istanbulske konvencije, adekvatne reakcije institucija i pravovaljane provedbe zakona s odgovarajućim kaznama.