EKSPERIMENTALNI PROGRAM

25 FPS otvara jesensku sezonu filmskih festivala u Zagrebu

29.08.2012 u 10:29

Bionic
Reading

Osmi 25 FPS, Internacionalni festival eksperimentalnog filma i videa, održat će se od 25. do 30. rujna u prostorima Studentskog centra u Zagrebu: u šest festivalskih dana i osam natjecateljskih programa publika će imati priliku upoznati se s kremom recentne eksperimentalne i inovativne filmske produkcije

Festival se u sedam dosadašnjih godina postojanja kvalitetnim i pomno biranim programima uspio upisati u sam vrh najvažnijih europskih festivala specijaliziranih za smjele i odvažne radove koji šire naše razumijevanje filma.

Sve projekcije osmog izdanja 25 FPS-a su besplatne, a festival se održava u Kinu SC i Teatru &td u sklopu zagrebačkog Studentskog centra.

Pravila za natjecateljski program ove godine su promijenjena pa su se prijaviti mogli i filmovi do 60 minuta trajanja. Organizatorice i selektorice programa konkurencije Sanja Grbin i Marina Kožul odabrale su intrigantna 32 rada međunarodnih autor(ic)a, od kojih su neki već poznati domaćoj publici, a s radovima dijela odabranih naša će se publika tek upoznati. Kao i svake godine, program donosi najbolje od recentne svjetske produkcije, predstavljajući radove koji na neočekivane načine hrabro istražuju mogućnosti pripovijedanja, filmskog jezika i samoga medija.

Dio naslova dolazi ovjenčan nagradama na renomiranim festivalima. 'Veliki u Vijetnamu', novi film francuske redateljice Mati Diop, donosi priču koja započinje kao adaptacija Laclosovih 'Opasnih veza', a završava na obali i ulicama Marseillea, u stilu Alaina Resnaisa, ali s postkolonijalnim twistom. Jedno od najjačih imena japanske eksperimentalne scene – Takashi Makino – snimio je film 'Generator', u kojem je u nizu gotovo apstraktnih slika snimljenih iz zraka prikazao Tokio kao organizam koji se istovremeno razara i regenerira. Rad je nastao kao autorova reakcija na katastrofu u nuklearnoj elektrani Fukushima koja je prošle godine pogodila Japan. Oba filma nagrađena su Tigrovima za najbolji film na ovogodišnjem Filmskom festivalu u Rotterdamu.

Koristeći snimke iz starih ZF-filmova, majstori found footagea Christoph Girardet i Matthias Müller u svome će 'Meteoru' gledatelje odvesti na nostalgično putovanje krajolicima svemira i filmskoga pulpa, a 'Palače milosrđa' Garbriela Abrantesa i Daniela Schmidta zadržat će se na Zemlji, ali na granici stvarnosti i mašte, prošlosti i sadašnjosti. Abrantesov i Schmidtov film mogao bi se opisati kao queer-bajka o dvjema djevojčicama i njihovoj perverznoj baki kroz koju su autori dekonstruirali mitove portugalskog nacionalnog identiteta, a mehanizme različitih oblika represije doslovno doveli do usijanja.

Za sve ljubitelje 'eksperimentalnih spektakala' spomenimo i 'Uznemiren', hrvatsku premijeru zasad posljednjeg uratka nizozemskog trija Telcosystems. Nadahnut recentnom potragom za Božjom česticom, 'Uznemiren' je plod četverogodišnjeg napornog rada, ali i intenzivno, slojevito (i glasno!) spajanje sedme i računalne umjetnosti koje se može protumačiti kao potraga za skrivenim redom iza kaosa koji nas okružuje. Telcosystems su već poznati domaćoj publici koja je čak dva puta uzastopce mogla uživati u njihovom zagrebačkom nastupu u sklopu 25 FPS-ovog programa Expanded cinema.

U natjecateljskom programu nalaze se i dva filma domaćih autora. 'Od do' Mirande Herceg sastavljen je od snimaka čekaonica i tramvaja iz čijih hladnih i impersonalnih interijera redateljica stvara esej o potrazi za bliskošću, dok 'We saw nothing but the uniform blue of the Sky' Damira Očka kroz motiv naratora s govornom manom koji recitira pjesmu govori o problemima prepoznavanja i tumačenja.

U proteklo se vrijeme sve više govori o smrti analognog filma. Festival ove godine prije svakog natjecateljskog programa prikazuje sada već klasike snimljene na vrpci, i to ne da bi vrpcu spremio u ropotarnicu povijesti, nego da podsjeti da su prošlost, sadašnjost i budućnost medija – povijest filmske umjetnosti. Program 'Ode filmu' predstavlja kratku šetnju kroz povijest filmske avangarde, a započinje nedavno restauriranim 'Putom na Mjesec' Georgesa Mélièsa, autora koji je prvi sustavno istraživao mogućnosti filma da kroz trik stvori iluziju, a za koji je francuski space-electronic dvojac Air skladao nebeski soundtrack. Nastavit će se antologijskim radovima autora kao što su Hans Richter, Len Lye, Robert Breer, Bruce Conner i Kenneth Anger