Jedan od službenih programa desetog izdanja ZagrebDoxa, Biografski Dox, ove godine daje portrete nekolicine impresivnih, ekscentričnih i talentiranih poznatih ličnosti koje su u različitim oblicima umjetničkog stvaralaštva obilježile posljednja desetljeća
Sredinom šezdesetih godina prošlog stoljeća švedski redatelj Ingmar Bergman preselio se u kuću na udaljenom otoku Fårö usred Baltičkog mora, gdje je između ostalih snimljen film 'Persona'. Točna lokacija kuće oduvijek je bila tajna, a Bergman je tamo živio i djelovao sve do svoje smrti 2007. godine. Dokumentarac 'Nepozvani kod Bergmana' u režiji Hyneka Pallasa i Jane Magnusson gledatelje vodi u Bergmanovu kuću, i to u društvu renomiranih redatelja poput Alejandra Gonzáleza Iñárritua Claire Denis i Michaela Hanekea. Berganovo filmsko nasljeđe ocjenjuje se s ljubavlju ali i oštrom dozom kritike, pitajući se jesu li njegovi filmovi autentični proizvodi svoga doba ili i danas imaju jednaku umjetničku i društvenu vrijednost. Svjež i osoban pogled na život i djelo tog filmskog velikana ponudit će niz slavnih redatelja i glumaca: Ang Lee, Isabella Rossellini, Zhang Yimou, Woody Allen, Laura Dern, Francis Ford Coppola, Takeshi Kitano, Holly Hunter, Wes Anderson, Robert De Niro, Martin Scorsese, Lars von Trier i Ridley Scott
Ovogodišnji kandidat za nagradu Oscar u kategoriji dokumentarnog filma 'Slatkica i boksač' nezaboravan je prikaz umjetnosti, partnerstva i četrdesetogodišnje ljubavne priče između Ushija i Noriko Shinohara, ekscentričnih japanskih umjetnika koji su se upoznali i vjenčali u New Yorku početkom sedamdesetih godina. Ushiove skulpture donijele su mu slavu, ali rijetko i novac, dok Noriko – koja se bila odrekla umjetnosti kako bi mu bila pomoćnica – napokon izlazi iz muževe sjene i stvara crteže koji privlače pozornost javnosti, ali i Ushiovu ljubomoru. Debitant Zachary Heinzerling nagrađen je za režiju na posljednjem Sundanceu, a film je osvojio i drugu nagradu publike na festivalu Tribeca.
Konceptualni umjetnik Ai Weiwei posljednjih nekoliko godina postao je važna ličnost u borbi protiv kineske vlasti, što je dovelo do njegove otmice 2011. godine, kada je proveo tri mjeseca u samici na nepoznatoj lokaciji. 'Ai Weiwei – lažni slučaj' redatelja Andreasa Johnsena prati umjetnika nakon povratka kući. Nezaustavljivi borac za slobodu govora sada je blijeda kopija sebe, pati od nesanice i gubitka pamćenja. Budući da je u kućnom pritvoru, policajci i dalje nadziru svaki njegov pokret, a kineska vlast tereti ga tužbom za izbjegavanje poreza, što sam naziva lažnim slučajem. Ovo je film o napetoj igri s vlastima koje neprestano smišljaju nove optužbe protiv tog radikalnog i inspirativnog kineskog umjetnika. No uz podršku simpatizera, pisama i donacija, Ai Weiwei se ne predaje i nastavlja svoju borbu vjerujući da je u Kini konačno stiglo vrijeme za promjene.
Uzbudljivi dokumentarac 'Hodorkovski' prati preobrazbu najbogatijeg čovjeka Rusije iz savršenog socijalista u potpuno ostvarenog kapitalista, a zatim i jednog od najpoznatijih političkih zatvorenika sibirskog zatvora. Kroz iscrpne intervjue (uključujući i prvi snimani razgovor s Hodorkovskim od uhićenja), arhivsku građu i kompjutersku animaciju redatelj Cyril Tuschi daje duboku analizu događanja koja su preobrazila Rusiju u posljednjih dvadeset godina. U pozadini svega stoji borba titana – najmoćnijeg ruskog vođe Putina i ultimativnog oligarha Hodorkovskog. Film je izazvao brojne kontroverze na filmskom festivalu u Berlinu, gdje je premijerno prikazan 2011. godine. Nekoliko dana prije prikazivanja kopija filma je ukradena, što je dodatno izazvalo interes publike.
Okupacija u 26 slika' Lordana Zafranovića iz 1978. godine i danas slovi kao jedno od najkontroverznijih hrvatskih ostvarenja. Taj uspješan ratni film, prikazan u konkurenciji festivala u Cannesu 1979. godine, potpuno je odredio životni put redatelja koji se odlučio za dobrovoljno progonstvo nakon niza optužbi za kritiku tadašnjeg režima. 'Okupacija, 27. slika' dokumentarni je film Pave Marinkovića koji dokumentira Zafranovićevu životnu priču te nudi opis uspona, padova i kompromisa koje je učinio kako bi preživio kao umjetnik u vrijeme komunizma, ali i propuštene prilike i pogrešne procjene koje su mu kasnijih godina onemogućile prilagodbu. Je li karizmatični Zafranović nacionalni izdajica ili žrtva povijesnih okolnosti u kojima je, prema vlastitim riječima, samo htio biti ono što jest i snimati filmove? Film Pave Marinkovića stiže na ZagrebDox nakon premijere na prestižnom festivalu u Karlovim Varima