Krajem prošle godine pulska grupa Dogma objavila je svoj četvrti studijski album 'Error.Spam'. Na veliko iznenađenje njihovih obožavatelja, ali i onih koji su to u međuvremenu postali, Dogma ga je objavila kao besplatni download. 'Error.Spam' najavio je singl 'Ja želim biti to što jesam', da bi sam izlazak albuma popratio singl 'Trudiš se da budeš' na kojem gostuje Saša Antić iz grupe TBF. Recenzije albuma mahom su pohvalne, Dogma spremna za svirku, a publika nestrpljiva. O svemu tome smo za tportal.hr popričali s basistom grupe Zoranom Stojkovićem
Album 'Error.Spam' stavili ste na besplatni download i odustali od klasičnog načina izdavanja preko diskografskih kuća. Zbog čega?
Dva su glavna razloga - prvi je to što su tiraže prodanih CD-ova posljednjih godina drastično pale, osim za nekolicinu imena iz vrha glazbene industrije, tako da bi financijska korist potpisa za diskografsku kuću bila nikakva ili da ne kažem nešto gore, a drugo - mislimo da će ovim potezom naša glazba lakše doći do uha svih onih koji su za nju zainteresirani, pa i do onih koji nisu, ali eto, imaju nas priliku čuti besplatno, pa možda i kod takvih ljudi pobudimo neki interes. Krajnji cilj je imati feedback dovoljan da zasviramo pred što većim brojem ljudi kako bismo mogli i nadalje financirati naša izdanja.
Ima li ta odluka veze i s naslovom albuma 'Error.Spam' ili se naziv albuma odnosi na nešto drugo?
Ima posredne veze, jer smo u traženju rješenja kako izbaciti i promovirati album nailazili na velike teškoće: ni diskografe ni sponzore bilo koje vrste ne zanima ništa osim onog što komercijalno može donijeti neku dobit ili ako imaš sreće da se osobno sviđaš vlasniku pa postaneš njegova igračka, tako da smo stvarno razmišljali o tome da smo neki error spam na koji samo neki luđak može obratiti pažnju. Ali nije samo to razlog 'Error.spamu', cijela situacija u društvu nije mogla proći mimo nas, i mi smo vrlo nezadovoljni onim što se događa i kako nas tretiraju oni kojima bi briga za ljude koje vode trebala biti 'SVETI' cilj, ali nije, nego je cilj nešto drugo, a mi smo valjda 'greška i smeće', kao što asocira naslov albuma.
Jeste li zadovoljni postignutim uspjehom albuma?
Misliš prodajom? Interes je iznad svih očekivanja, već smo imali preko dvije tisuće downloada, a i prodali (po cijeni tiska) smo do sada 400-tinjak komada. Nema zarade, ali radujemo se tome što nam ljudi pišu i što im se sviđaju pjesme. CD se u fizičkom obliku može dobiti ako nam se jave na Facebook ili e-mail po 20 kuna, koliko nas koštaju tisak i poštarina.
Prvim singlom 'Ja želim biti to što jesam' najavili ste album i izazvali ogroman interes jer je u svega mjesec dana spot pogledan preko 25.000 puta. Očekivali ste takvu reakciju ili ste se ugodno iznenadili?
Ne, nismo očekivali takvu reakciju, a sve je to dokaz da smo napravili dobar potez kad smo odustali od klasičnog izdanja. Spot je dobar i dinamičan, bez puno filozofije.
Kako ste se odlučili na suradnju s plesnom pedagoginjom i koreografkinjom Andreom Gotovinom, zapravo autoricom spota za spomenuti singl?
Andrea je naša prijateljica s velikim iskustvom u području plesne koreografije i nekako se nametnulo to da pjesma koja je dinamična bude puna plesača s 'ludim' imidžom i pokretima. Režiranje je za nju bilo nešto novo, ali tu su uskočili dečki i cure iz studija Lens media, tako da je timski rad donio odličan spot.
Kakvu ste zapravo poruku htjeli poslati tim spotom i tom pjesmom?
Poruka je vrlo jednostavna i sadržana je u naslovu pjesme - 'Ja želim biti to što jesam' poruka je svima koji razmišljaju treba li ići za srcem ili razumom, a kada nismo sigurni, uvijek odaberi srce. Ono što dolazi iznutra obično je ono pravo.
Vrlo je brzo uslijedio i drugi singl i spot u kojem gostuje Saša Antić iz TBF-a. Mnoge je iznenadila vaša suradnja. Kako je do nje uopće došlo?
Do suradnje je došlo nakon festivala u Rovinju 2011, a njemu se svidjela naša izvedba pa smo se eto tako, kroz druženje, dogovorili da nam uleti u jednom dijelu pjesme za koji nismo imali spreman tekst. On je prihvatio i snimio vokal u rekordnom roku. Svaka mu čast. Danas je rijetkost raditi s tako profesionalnim izvođačem.
I drugi ste spot radili s ekipom iz studija Lens media. Zašto oni, a zašto ne neki etablirani redatelj spotova?
S obzirom da smo sami financirali izdanje, nije nam ostalo dovoljno sredstava da bismo angažirali etablirano ime, a prvi spot smo radili s njima i čim smo vidjeli kako kvalitetno rade, nismo ni razmišljali o nekom drugom, nego smo nastavili raditi s njima i na drugom singlu 'Trudiš se da budeš'.
Krajem prošle godine održali ste tradicionalni božićni koncert na manifestaciji Rocktarata u centru Pule koji je izravno prenosila lokalna TV stanica TV Nova. Kako je publika reagirala? Jeste li zadovoljni nastupom?
Nama je to bio nastup nakon duljeg vremena, a i zamislili smo ga kao promociju novog albuma, tako da je naglasak bio na novim pjesmama. Publika ih već prepoznaje i to nam je drago. Uvijek nam je zahtjevno svirati pred svojom publikom i, s obzirom na sve, dobro smo se zabavili.
Planirate li skoro kakve koncerte u ostatku Hrvatske?
Planiramo promociju albuma u većim gradovima, ali detalje još nismo dogovorili. Svakako se to mora dogoditi u prvoj polovini 2013.
Dva mjeseca od postavljanja albuma na besplatni download, svega što ste u međuvremenu postigli i odustajanja od rada s diskografskim kućama, jeste li zadovoljni tim potezima ili biste se radije vratili u neku diskografsku kuću?
Bilo nas je strah krenuti u slobodni download jer smo do sada uvijek radili pod okriljem izdavača, ali kako vrijeme ide, vidimo da smo napravili dobar posao. Naravno, ne bježimo od suradnje s diskografskom kućom koja će se prema nama postaviti profesionalno i pošteno, a ne da mi odradimo sav posao, donesemo gotov proizvod, a oni ga samo objave (ako i to) i odrade traljav marketing reda radi. To nije partnerski odnos i takav odnos nećemo prihvaćati. Ne mislimo time na dosadašnji odnos s Kondorkomom i Menartom koje cijenimo, jer su odradili u okviru onog što su mogli, ali za ubuduće stvarno se nije potrebno ponižavati samo da bi iza tvog imena stajalo ime neke poznate diskografske kuće.
Iza vas su već četiri studijska albuma, ali kao da još uvijek ispočetka morate uvjeravati medije da ste ovdje, da ste glazbenici i da stvarate glazbu. Kako objašnjavate taj bizaran problem?
Moramo biti realni, mi smo mala zemlja i postoje rock bendovi koji pobuđuju interes. Nažalost, mjesta u vrhu ima samo za neke, a ostali, iako imaju publiku, ona nije dostatna da se živi od toga. Treba raditi i uživati u onom što voliš i nadati se da ćemo barem imati mogućnost izbacivati nove pjesme, jer to je osim svirke ono zbog čega smo zajedno. Kad se u postocima prema broju stanovnika uzme prodaja albuma i brojnost na koncertima, lako je zaključiti da bismo na većem tržištu mogli od toga živjeti i imati mogućnost u potpunosti se posvetiti autorskoj glazbi. Ovako, to je hobi koji radimo maksimalno profesionalno.
Kada se sjetite svog početka i usporedite ga sa sadašnjom situacijom, je li vam bilo lakše na početku karijere ili ipak sada, nakon što ste objavili četvrti album?
Lakše je bilo na početku, nismo puno razmišljali ni kalkulirali, nego radili, svirali i snimali. Bilo je novca i od sponzora, i od diskografa, i na koncertima. Sada se slavina zatvorila i nije lako. Barem ne nama.
Što vas tjera da se i dalje bavite glazbom i objavljujete albume?
Ljubav prema glazbi i druženju, a hoćemo li i dalje objavljivati albume, to ovisi o puno faktora, no svakako će nove pjesme vidjeti svjetlo dana, bilo kao singlovi, EP ili album, nismo još sigurni u kojem smjeru ići.
Što novo priprema Dogma za 2013. godinu?
Već radimo na novim stvarima jer ideja nam svakako ne fali. U planu je odraditi što više promotivnih svirki u cijeloj regiji.