SRIJEDA U PULI

Granice u ljudima i male noćne zabave bez granica

24.09.2013 u 01:16

  • +7

Obrana i zaštita

Izvor: Pixsell / Autor: Dusko Marušić

Bionic
Reading

Srijeda nam je na Festivalu igranog filma u Puli ponudila dvije bitno različite filmske napetice – triler 'Nije sve u lovi' u kojemu napetosti pokreću lova i ljubav te 'Obrana i zaštita' koja gradi priču oko bitno drukčije i znatno intimnije unutarnje napetosti glavnog junaka, uz dodatak jednog filmskog 'Oproštaja'. Uz same filmove, Pula je ponudila i puno dobre zabave, od koncerta do filmskih tuluma

Regionalna premijera našeg Berlinca 'Obrana i zaštita' opravdala je etiketu željno iščekivane. Riječ je o pravom festivalskom filmu koji kroz malu intimnu priču ispisuje priču današnjeg Mostara i znatno šire. Film prati jedan dan u životu glavnog junaka Slavka. Iako taj dan nije slučajno odabran – pogreb je njegovog najboljeg prijatelja Đulage, pokazuje se da su unutarnje muke kroz koje Slavko prolazi njegov svakodnevni životni uteg. Dok ih je prijateljstvo duboko povezivalo, između Slavka i Đulage je u isto vrijeme stajao zid koji je dobio na težini prelaskom na onaj svijet – Slavko je katolik, a Đulaga musliman. Iako vjerske razlike u današnjem svijetu koji naizgled ruši sve granice zvuče pretjerano, nisu nimalo bezazlene. Posebice u sredini poput snažno podijeljenog Mostara. Slavkovi unutarnji lomovi i propitivanja, pokušaji rušenja pa brzinska učvršćivanja unutarnjih granica presudno utječu na njegov život i odnos s okolinom, prvenstveno suprugom i sinom.

Film tek naizgled priča priču jednog grada. Usko lokalizirane granice scenarist i redatelj Bobo Jelčić izbjegao je promotrivši problem kroz intimnu priču podalje konkretne politike. Na taj način stvorio je univerzalni film o granicama u ljudima što gradacijom postaju granice među ljudima.


Nemir u Slavku podcrtan je višestruko. Između ostaloga kamerom iz ruke koja ukazuje na njegov nemir, posebice u trenucima kad sam junak naizgled miruje u kadru. Također, gledatelj uglavnom gleda priču iza leđa glavnog junaka čime se dobiva pogled gotovo kroz oči junaka, u isto vrijeme s mogućnošću promatranja junaka (poput paralelnog promatranja života i samoga sebe u njemu).

Cijeli film nosi Bogdan Diklić koji je odlično utjelovio Slavka. Njegov nemir na mirnom licu gotovo je opipljiv, njegova pojava u svakom kadru snažna i moćna. Sve ostalo – likovi, sprovodi i prostori – samo prolazi oko njegovog zida, dotičući ga, u isto vrijeme odbijajući se od njega. Nada Đurevska odlično je oblikovala njegovu suprugu koja u isto vrijeme u Slavku vidi nužnu luku i cilj brojnih, potiskivanih i teško izgovorivih zamjerki. Zidovi između Slavka i sina Kreše, kojeg glumi Rakan Rushaidat, ukazuju na zidove zazidane između dviju generacija – starije što je odrastala sa strahom i samo nametnutim granicama i mlađe koja to silno želi odbaciti. Istoj mladoj generaciji pripada Đulagina kći koju glumi Ivana Roščić, a koja s druge, muslimanske strane zida, pokušava živjeti život bez tih unutarnjih okova.

Pulske filmske zabave i skepsa bez granice

Iako je Pula grad koji živi bez obzira na festival, on se svejedno osjeća na svakom koraku, od filmaša na ulicama i plažama do kuloarskih razgovora o filmovima. Problem je tek u apriori negativnom stavu ljudi prema hrvatskom filmu. Tako smo prisustvovali jednom slučajnom razgovoru u kojemu je mlada dama prijatelju objašnjavala kako je bila na 'najglupljem filmu'. 'Ušla sam, pogledala 10 minuta i morala pobjeći. Ne znam ni kako se zove niti o čemu se radi, ali bio je strahovito glup', objasnila je djevojka znalački. Mi smo također prisustvovali dotičnom filmu, ostali do kraja i ne osjećamo tih 90-ak minuta nimalo izgubljenim. Naprotiv.


Drukčije napetosti ponudio nam je triler 'Nije sve u lovi' redatelja Darija Pleića. Na papiru žanrovski film o dugovima koje junaci pokušavaju riješiti krađom, nudi nam nešto slojevitiju priču u kojoj ljubavni trokut preuzima čelnu poziciju napetosti između likova te koji vrlo vjerno oslikava današnje društvo. Robi zaglibi u kladionicama te se zaduži kod 'prijatelja' kamatara, a Ines pokušava prebiti dug u krevetu bogatog bankara poput Demi Moore s Robertom Redfordom. Film odlikuje fina napetost, posebice u drugom dijelu.

U glumačkoj postavi Pleić je spojio već dokazane glumce poput Nikše Butijera koji je tajne bankara vrlo uspjelo uvukao u njegovu nutrinu, te mlade Marka Cindrića i Saru Stanić koji su kao Robi i Ines bili dobri no ipak malo 'premekani' i nedovoljno uvjerljivi u prijelomnim trenucima izbacivanja unutarnjih napetosti van, što je rezultat mladosti i nedovoljnog iskustva.

Srijeda je ponudila još jednu premijeru hrvatskog filma. Riječ je o 'Oproštaju' Dana Okija koji nam je predstavio još jednu mladu glumicu kojoj se smiješi svijetla filmska budućnost. Riječ je o Andreji Deji Mladinić koja u filmu glumi mladu aktivisticu Ninu.

Kako to već ide s Pulom, nakon premijera zaredali su se filmski tulumi koji su potrajali do duboko u noć, dodatno oživjevši ionako vrlo živahnu Pulu. Kako je posljednjih dana porasla temperatura u termometrima, tako je i Pula sve življa upravo kad padne mrak. Za glazbenu zabavu u srijedu su se pobrinuli dečki iz My Buddy Moose koji su oko ponoći svojim stilski šarolikim ritmovima razmrdali puni Cicrcolo.

U četvrtak slijedi nova porcija domaćih filmova i zabave. Filmsku akciju otvaraju u 19 sati Ogrestine Projekcija' u kinu Valli, a u 21,30 selimo u Arenu na 'Hitac' Roberta Orhela. Za glazbene note bit će zaduženi B and the Bops