BOBBY WOMACK

Jedinstveni soul vokal koji više nije s nama

29.06.2014 u 12:18

Bionic
Reading

Ovog petka, pod još nerazjašnjenim okolnostima, napustio nas je legendarni američki soul glazbenik Bobby Womack u 70. godini života. Riječ je o osobi koja svojim dugogodišnjim stažom na svjetskoj glazbenoj sceni utječe na glazbenike u rasponu od Rolling Stonesa pa sve do Damona Albarna - frontmena Blura i Gorillaza, dok si gitarskim i spisateljskim umijećem priskrbljuje suradnje s Arethom Franklin, Wilsonom Pickettom i nemalim brojem ostalih velikih glazbenika

Godine 2009. Womack za poseban glazbeni doprinos dobiva počasno mjesto u Rock and Roll Kući slavnih, a prije dvije godine i dugogodišnje diskografske stanke, napokon objavljuje dugoočekivani album 'The Bravest Man in the Universe' hvaljen od publike i kritike. No vratimo se na same početke Womackova glazbenog puta.

Bobby Womack
, rođen i odgojen u baptističkoj obitelji u Clevelandu (Ohio), kao treći od petoro braće, u ranoj dobi postaje dio obiteljskog benda The Womack Brothers. Bobbyjevi roditelji (majka koja je svirala orgulje i otac - Curtis Womack, inače ministrant u baptističkoj crkvi, gitarist i glavni vokal u tada novonastalu bendu) u devetogodišnjem Bobbyju otkrivaju veliki glazbeni talent koji nisu mogli dugo skrivati od očiju javnosti. Grupa The Womack Brothers s tada devetogodišnjim Bobbyjem, nedugo nakon osnivanja kreće na veliku turneju u gospel krugovima, a 1954. godine pod imenom Curtis Womack and the Womack Brothers, grupa izdaje prvi poznatiji singl 'Buffalo Bill', u vrijeme kad je Bobby imao tek deset godina.

Iako se Bobbyjev otac često primao mikrofona i teško odvajao od uloge glavnog vokala, mladom Bobbyju dopuštalo se da i vokalno dođe do izražaja, pa je nekoliko puta posuđivao svoj baritonski vokal u duetskim dionicama i društvu bratova tenora. Sam Cooke, tada još dio gospel skupine The Soul Stirrers, 1956. godine počinje mentorirati talentiranu braću Womack, obećavši im da će se pobrinuti oko svakog detalja njihove karijere. U rasponu od četiri godine Cooke osniva label SAR Records čiji prvi predstavnici postaju upravo ova kvintet braća. The Womack Brothers naposlijetku mijenjaju ime u The Valentinos, a Cooke producira njihov prvi hit singl 'Looking for a Love', koji je zapravo pop verzija njihove prethodno stvorene gospel pjesme 'Couldn't Hear Nobody Pray', iza čijeg teksta stoji Bobby. Spomenuta pjesma u tadašnjim vremenskim okvirima postaje veliki R&B hit, pozicioniravši braću Womack još bolje na glazbenoj mapi.

Godine 1964. ovaj preimenovani bend objavljuje country obojenu 'It's All Over Now'. Spomenuti singl polagano se penjao top ljestvicama, do trenutka kada su slavni Rolling Stonesi odlučili napraviti svoju verziju pjesme. No karijera skupine The Valentinos' polako se našla na 'klimavim nogama', nakon što je njihov izdavač, mentor i producent Sam Cooke ubijen u jednom losanđeleskom motelu. Pogođeni tužnom viješću, braća Womack odlučuju raspustiti bend, a Cookov label SAR Records od tada lagano počinje tonuti.

Početkom 60-ih godina Bobby Womack okreće se solo karijeri. Radeći u Chips Momanovu studiju u Memphisu, Bobby je odsvirao gitarske dionice na nekoliko albuma Arethe Franklin, uključujući 'Lady Soul', no ne i u Arethinoj hit pjesmi 'Chain of Fools' sa spomenuta albuma.  Osim Arethe, Bobbyjev talent otkrio je i Wilson Pickett koji tada insistira da Bobby svira dionice na nekima od njegovih pjesama, uključujući 'I'm a Midnight Mover' i 'I'm in Love'.

Godine 1968. Bobby Womack stiže pod okrilje labela Minit Records za koji izdaje svoj prvi solo album 'Fly Me to the Moon', a sa singlom 'California Dreamin' sa spomenuta albuma, inače obradom pjesme benda The Mamas & The Papas, ostvaruje veliki hit. Godinu dana kasnije Womack ulazi u glazbeno-partnerski odnos s Gábor Szabóm koji je iznjedrio instrumental 'Breezin', kasnije hit Georgea Bensona. Womack također u to vrijeme radi s rock glazbenicima Sly and the Family Stone, na čijem albumu 'There's a Riot Goin' On' posuđuje vokal i svira gitarski dio, kao i s Janis Joplin kojoj piše baladu 'Trust Me' za album 'Pearl'.

Nakon još dvaju objavljenih albuma pod skutima Minit Recordsa, Bobby potpisuje novi ugovor s United Artists izdavačem, a tim činom stvara i lagani zaokret u glazbenom izričaju s albumom 'Communication'. Album je netom nakon objave skočio visoko na ljestvici top 40 najprodavanijih albuma, a skinuti albumski singl 'That's the Way I Feel About Cha' zasjeo je na drugo mjesto Billboardove R&B ljestvice, kao što je našao svoje mjesto na Billboardovoj ljestvici Hot 100 hitova u proljeće 1972. godine.

Slijedeći 'Communication', Womack objavljuje još dva albuma 1972. godine. Prvi 'Understanding' sadržavao je hit 'I can Understand It', koji kasnije obrađuje funk bend New Birth koji čine tri Womackova brata, nekadašnji 'Bobbyjevi kolege' u ugasloj grupi The Valentinos'. Na spomenutom albumu odjeknuli su hitovi poput 'Woman's Gotta Have It' i 'Harry Hippie'. 'Harry Hippie' prvotno je zamišljena kao country pjesma za pjevača Jima Forda, no Womack je se dokopao i dao joj R&B aranžman. Drugi albuml, izdan iste godine, bio je soundtrack za blaxploitation film 'Across 110th Street', a istoimeni singl s albuma poslužio je kao glazbeni intro i outro u kultnom filmu Quentina Tarantina - 'Jackie Brown'. Godine 1973. Womack izdaje još jedan uspješan album - 'Facts of Life' na kojem se nalazi pjesma 'Nobody Wants You When You're Down and Out', iza koje stoji bivši Bobbyjev mentor - Sam Cooke.

Godine 1974. Womack izdaje svoj najuspješniji singl koji je prvotno nastao u vrijeme The Vanentinos' ere. Riječ je o pjesmi 'Lookin' for a Love', koja u solo verziji postiže još veći uspjeh od prvotne. Bobbyjeva karijera, koja je do sada išla samo uzlaznom putanjom, počela je stagnirati nakon što saznaje za smrt brata Harryja. Iako je i dalje objavljivao albume za United Artists tijekom '75. i '76. godine, novi nosači zvuka ne postižu uspjeh prethodnih solo uradaka. Isto tako, Womack nastavlja suradnje s drugim glazbenicima, pa je 1975. godine ostvario suradnju s članom Rolling Stonesa - Ronniejem Woodom na njegovu solo albumu 'Now Look'.

I kada se nije bavio radom na vlastitim stvarima, Womack je uvijek bio prisutan u glazbenom svijetu u ulozi vrijednog i talentiranog suradnika, pa krajem sedamdesetih ostvaruje suradnju i s Wilton Felder of The Crusaders. Početkom osamdesetih godina Womack treći put mijenja label. Ovoga puta potpisuje ugovor s Beverly Glen Recordsom, za koji izdaje album 'Poet' i polagano vraća na noge svoju naviku uspješnog nizanja hitova u vlastitom aranžmanu, no put do povratka na stare staze slave nije išao tako glatko.

Osamdesete godine u Bobbyjevu životu protekle su u borbi s ovisnošću o drogama. Početkom devedesetih Womack pobjednosno izlazi iz ovisnosti nabijenih osamdesetih godina, objaviviši album 'Resurrection' te nastavljajući nastupati i raditi na novim stvarima. Prije objave albuma 'The Bravest Man in The Universe' 2012. godine, pod okriljem britanskog labela XL Recordings, za Albarnov bend Gorillaz i u društvu Mos Defa, Womack u vokalnom izdanju sudjeluje na velikom Gorillazovu hitu 'Stylo', koji svoje mjesto nalazi na njihovu albumu 'Plastic Beach'.



Prije dvije godine i u vrijeme izlaska aktualnog albuma, Womacku je dijagnosticirana Alzheimerova bolest koja se prirodno naslanjala na njegove ostale zdravstvene probleme, koji su uključivali rak prostate i debelog crijeva. Do nedavno, za Womacka bi se reklo da ne boluje ni od čega, s obzirom na njegovo sjajno fizičko stanje i pozitivan duh koji se širio njegovim nastupom ranije ovog mjeseca na Bonnaroo Music & Arts festivalu. U intervjuu za BBC 2013. godine, Womack je otkrio da je Alzheimerova dijagnoza uslijedila nakon što se suočio s problemom pamćenja svojih pjesama i imena ljudi s kojima je dugi niz godina surađivao, a bilo ih je poprilično mnogo.

Frontmen Blura i Gorillaza Damon Albarn, uz Richarda Russella (osobe na čelu XL Recordingsa), odlučio je nanovo oživjeti karijeru Bobbyja Womacka 2012. godine; to im je pošlo za rukom s povratničkim albumom naziva 'The Bravest Man in the Universe'. Ono što se na aktualnom nosaču zvuka osjeti i nije nagrizao zub vremena, svakako je prepoznatljiv, legendarni soul glas Bobbyja Womacka koji je provučen kroz moderne beatove. Womack u novom ruhu prepoznat je od publike i kritike, a sličnu stvar s oživljavanjem starih glazbenih legendi, Richard Russell već je iskoristio u radu s preminulim Gillom Scott-Heronom, čiji je povratnički album 'We're New Here' producirao i objavio na svojoj etiketi.



'Mislim da Bobby nije mislio da će ikad više napraviti album. Gledajući ga na rehabilitaciji, uvidjevši njegovu sposobnost uspješnog suočavanja s novim materijalima, želju za novim izazovima i sve to dok je vodio borbu sa svojim unutarnjim demonima i bolešću - mogu samo reći da je on prekrasna osoba, a kada otvori usta i njegov vokal izađe van - to je nešto božansko', izjavio je u ožujku 2012. godine Damon Albarn, producent posljednjeg albuma Bobbyja Womacka.

340237,202040,329687,319912