Društvene mreže postale su financijski indikatori uspjeha filmske produkcije, a na filmskom se tržištu pojavljuju kompanije koje garantiraju predviđanje uspjeha pojedinog naslova na temelju onoga što se o njemu piše na Twitteru ili Facebooku
U carstvu digitalnog obilja, filmovi muče istu muku kao i svi ostali koji žele biti primijećeni u beskrajnim fraktalima piksela – kojom mačetom raskrčiti put kroz džunglu imena, naslova i fenomena te kako istaknuti baš svoju zastavu na vrhu brežuljka odabranih?
Drugim riječima, u eri kada je proizvesti i vrisnuti najmanji problem, a najveći kako dobiti pažnju za svoj proizvod i dovoljno jeke za svoj vrisak, problemi postaju izvorom prilika za mnoge kompanije koje donedavno nisu postojale, zajedno sa zanimanjima stvorenima za nova umrežena društva. Tvrtke koje su se predstavljale na ovogodišnjem Cannesu, a koje garantiraju ne samo klasično 'probijanje šuma' i brigu o marketingu na društvenim mrežama, već obećavaju ni manje ni više nego predviđanje budućnosti.
Poput kakve mješavine Nostradamusa i braće Tarabića, ove tvrtke prikupljaju i analiziraju podatke s Twittera, Facebooka i ostalih megalodona interneta ne bi li na vrijeme predvidjeli uspjeh pojedinog naslova na box officeu – koliko priče na webu, toliko love na računu. U svijetu u kojem jedan jedini tweet može imati marketinšku vrijednost i do nekoliko desetaka tisuća dolara, ne čudi da isti taj tweet može biti presudan kod projekata teških nekoliko stotina milijuna dolara.
'Puno su nas godina ono što bih ja nazvao standardnim medijima – novine, televizijski kanali itd. – tjerali da razmišljamo o određenim temama, samo zato što su oni odlučivali o čemu će se pričati i koliko ćemo puta to ponavljati', govori dr. Bernardo Huberman iz HP Labsa, a iako se dio povijesti još nije promijenio, i dalje će najviše ljudi u najviše slučajeva privući oni naslovi koji su se reklamirali posvuda s najviše novca – Web 2.0 ipak je promijenio puno toga. Jako puno toga.
'Dobili smo fenomen prikupljanja sredstava preko gomile, kada stotine milijuna ljudi izražava svoje mišljenje, stvara, dijeli i konzumira sadržaj pa tako imamo mogućnost proučavati smjer njihove pažnje, ne samo to o čemu se priča, već na koga ta priča utječe. Biti u stanju doći do tih informacija, znači biti u stanju otkriti teme u nastanku, a koje će na kraju dominirati raspravom u društvu, u skupini... ili u gomili onih koji odlaze u kino', kaže Huberman.
Metode nisu jednostavne, ali načelno ni pretjerano komplicirane. Najtraženiji i najisplativiji posao današnjice, analiza i prodaja podataka prikupljenih iz tragova personalnih kometa digitalnog svemira, ovdje podrazumijeva detektiranje informacije koja prima najviše pažnje, definiciju korisničkog utjecaja te razumijevanje procesa 'roka trajanja' onoga što označavamo kao 'novelty'.
Huberman je impresionirao Hollywood svojom isporukom nerijetko precizno točnih predviđanja vikend-zarada na američkom box officeu, a sve na temelju kvantitete spomena koje određeni naslovi imaju na društvenim mrežama. Hollywood Stock Exchange, nekadašnja dominantna sila u svijetu prediktivnih modela, daleko je manje pouzdana od onoga što se da predvidjeti običnim njuškanjem po Twitteru!
Jedan od primjera o kojima se još uvijek govori, a koji sjajno ilustrira što se dogodi kada se internet ne osluškuje uhom dovoljno snažno prislonjenim o tračnice, jest '47 Ronin', najveći 'flop' 2013., spektakl Keanua Reevesa koji je koštao 150 milijuna, a u prvom vikendu zaradio svega 3,4 milijuna dolara!
Apokaliptični rezultati za investitore bili su ublaženi crnim očekivanjima; bilo je kasno da se išta promijeni s obzirom na to da je '47 Ronin' imao teške porođajne muke, snimao se dulje i mukotrpnije od potrebnog, a kada je završen, svi su znali da je potrebno zaraditi 500 milijuna dolara da bi uradak realno opravdao sva utrošena sredstva u njegovoj dugoj i napornoj produkciji.
Studio Universal brzo se osvijestio i priznao da su takva očekivanja na razini SF-a. Analizom tzv. 'buzza' na internetu, ustanovljeno je da će sjajne premijere imati filmovi o kojima se tada puno govorilo na webu, poput 'Vuka s Wall streeta' i 'Američkih varalica'. Reeves je ispao s radara, njegovi samuraji u startu nisu zanimali dovoljno velik broj ljudi, a Universal je nekoliko dana prije premijere preventivno prao ruke preko The Hollywood Reportera, javno objavivši da očekuje kako će im '47 Ronin' donijeti velik financijski udarac, ali kako su već obavili preventivno restrukturiranje blagajne ne bi li izbjegli atomski udar na daljnje funkcioniranje studija.
Naravno, Huberman nije jedini u svojim analizama - Socialtyze je jedan od većih novih brendova u šumi novih kompanija koja se diči uspjesima u svijetu online brendinga i proročanskog rudarenja po podacima.
'Proučavajući razgovore, fanove koji ih započinju i prijatelje koji ih prate, mi evoluiramo društveno značenje brenda', kažu u Socialtyzeu, gdje imaju svoje navodno još pouzdanije metode predviđanja preciznog box office uspjeha na temelju analize tweetova.
Sjetite se toga kada idući put budete raspravljali o filmu na društvenim mrežama. Možda će upravo zbog vašeg tweeta nekom osigurati ili uskratiti dodatne milijune za marketing.