PRODAJA PREDLOŽAKA

Mogu li filmske adaptacije i Oscari spasiti knjige?

13.03.2014 u 06:46

Bionic
Reading

Filmske adaptacije mogu knjiške predloške učiniti još popularnijima – no čini se da u posljednje vrijeme i taj trend jenjava pa mnogim knjigama ne mogu pomoći ni filmski hitovi

'Harry Potter', 'Sumrak' i 'Igre gladi' postavili su savršenu formulu, koja u tom segmentu titanskih blockbustera namijenjenih zabavi cijele obitelji može funkcionirati, jurišajući zajedničkim snagama u lov na milijune; knjige i filmovi kao jedan paket oko kojeg se smiješe druge prigodne (čitaj: unosne) sitnice poslovnog modela koji nazivamo franšizom.

Ali nisu samo ti i takvi kino blockbusteri, od knjiških bajki i teen fantazija do stripovskih superheroja, nastali kao ekstenzija papira u savršenoj poslovnoj sinergiji s pisanom riječi – u tragičnom nedostatku ideja (ili u strahu od originalnih, knjiški netestiranih ideja), filmovi sve češće bivaju samo biljkom izniklom iz ukoričenog sjemena, audiovizualne ekstenzije književnih djela.

Ove godine, dodjela Oscara bila je krcata takvim naslovima. Prošećete li se po knjižarama, strana izdanja romana koji su poslužili kao predložak holivudske varijante izgledaju kao DVD-i, s naslovnicama koje eksploatiraju svoje filmske verzije pa knjižare vizualno pretvaraju u videoteke. No iako takav pristup ubija izvorni dizajn, on pokušava pecati ono bez čega ne bi bilo ni dućana, ni polica, ni knjiga: novac.


Ne treba biti genije da bi se znalo da ga u književnoj industriji iz godine u godinu ima sve manje, iako se prije dvije godine upravo invazija filmskih adaptacija smatrala potencijalnim spasiteljem, fenomenom koji će u danima nezaustavljive recesije i promjene navika vratiti ljude papirnatoj knjizi, ali ih potaknuti da sve više konzumiraju i digitalne.

Tako je Keynote.co.uk te 2012. pisao da rast popularnosti e-knjige spašava knjišku industriju, a velik pad nekoć najprofitabilnije niše tzv. 'konzumerističkih knjiga' ublažen je rastom prodaje literature koja je inspirirala tadašnje knjiške hitove, kao što su spomenuti naslovi Tolkiena, Meyer i Collins, ali i sve od 'The Bell Jar' do 'Velikog Gatsbyja'.

Knjige koje su filmovi 'uzeli pod svoje' od filmske industrije dobivaju ogroman besplatni marketing pa tako iznimno profitiraju cijelim paketom. No je li situacija ista i u 2014. godini?

Variety je nedavno donio zanimljive podatke ispod pesimističnog naslova teksta 'Oskarovske knjige se ne prodaju', a u kojem se konstatira kako nominacije za Oscar i cijela pompa oko filmova snimljenih prema literarnom predlošku nemaju baš neku konkretnu financijsku korist za same izdavače i autore.

Čak pet od devet nominacija za najbolji film ove je godine stiglo iz svijeta knjiga: 'Američke varalice', 'Vuk s Wall Streeta', 'Dvanaest godina ropstva' i 'Kapetan Phillips', ali malo je tko uspio donijeti blagostanje svojih predlošcima. Zapravo, nitko osim 'Dvanaest godina ropstva' nije zabilježio značajniji pomak nabolje, redom ostavši izvan Amazonove liste 200 najprodavanijih naslova.


Govorimo o podacima prije dodjele, što znači da je najveći knjiški dobitnik, nakon osvajanja Oscara za najbolji film, vjerojatno dobio dvostruki vjetar u leđa, jer memoari Solomona Northupa, objavljeni još 1853., ne samo da su zabilježili skok odmah po jurišu filma na nagrade, već osvajaju vrhove lista trenutačno najprodavanijih e-knjiga godine. Naravno da je pomoglo i to što pikselizirani primjerak 'Dvanaest godina ropstva' košta manje od jednog dolara, ali i to je puno za knjigu koja je već dugo vremena u javnoj domeni i načelno bez copyrighta.

Utoliko jeredatelj Steve McQueen doživio dvostruku pobjedu – zaustavio je dominaciju 'Gravitacije' odnijevši joj ispred nosa Oscar za najbolji film, a usto je i pomogao 'besplatnom izdanju' svog predloška da se koje stoljeće kasnije pošteno proda.