U filmskom programu 25 FPS-a, čak su tri programa posvećena domaćim autorima
Filmski program 25 FPS-a, Internacionalnog festivala eksperimentalnog filma i videa, već osmu godinu donosi novosti sa svjetske eksperimentalne filmske scene, a jednako tako bavi se promocijom domaćih talenata, koje stavlja rame uz rame njihovim međunarodnim kolegama. Ove godine čak su tri programa posvećena domaćim autorima. Tu su tradicionalni i sve popularniji program Focus on Croatia, zatim program posvećen hrvatskoj filmskoj baštini - arhivu Kino kluba Split te performans proširenog filma nazvan Splitske rekonstrukcije East Rodeo u kojem će splitski arhivski naslovi dobiti svoj soundtrack pod vodstvom cijenjenog avant-rock benda East Rodeo
Focus on Croatia obilježavaju filmski hibridi
Program Focus on Croatia tradicionalno predstavlja najzanimljivije od hrvatske inovativne filmske produkcije. Selekcija i ove godine uključuje velik broj hibridnih naslova, čiji autori rade u mediju animiranog ili dokumentarnog filma, ali su im pristup formi i naraciji eksperimentalni. Među njih spada 'Ja već znam što čujem' Darka Masneca, film koji govori o manjku koji tinja ispod svakog oblika komunikacije, a koji je realiziran minimalističkim animiranim sredstvima na rubu apstrakcije. Film je svome autoru donio Grand Prix i nagradu za najbolji studentski film na Festivalu animiranog filma u Zagrebu te nagradu Vedran Šamanović za inovativan pristup i širenje granica filmskog izraza. Kombinacijom animacije i eksperimenta obilježeni su i 'Daniil Ivanoviču, slobodan si' Petre Zlonoge te 'Zašto slonovi?' Marka Meštrovića, koji su s uspjehom prikazani na brojnim festivalima.
Dva naslova koja istražuju skrivenu stranu velegrada: Mare Čuljak u svom atmosferičnom uratku 'Site Selection' sugestivnom kombinacijom eksperimentalnog i animiranog filma istražuje noćne vedute, a njezin je protagonist lisica koja traži svoje mjesto na ulicama grada. Nevidljivim stanovnicima velegrada bavi se i film 'Noćna' Lucije Bušić, fotoesej o zagrebačkim peračima ulica koji je nastao kao hibrid dokumentarnog i eksperimentalnog filma.
Spomenimo i to da uz rodne hibride ovogodišnjim programom Focus on Croatia dominiraju autori rođeni sredinom 80-ih godina, pa je ovo jedinstvena prilika da se na istome mjestu provjeri radi li se o novoj generaciji koja, uz neke formalne odlike (hibridnost), dijeli i određene tematske sličnosti (npr. tematiziranje problema komunikacije).
Vrijedan arhiv Kino kluba Split otvara se publici
25 FPS sa zadovoljstvom će predstaviti program arhivskih filmova Kino kluba Split, koji će svoju 60. obljetnicu proslaviti monografijom i projektom digitalizacije dijela filmova, te je projekcija na 25 FPS-u pretpremijera skrivenih blaga domaće filmske baštine o kojima će se u nadolazećoj godini zasigurno mnogo čuti. Poznato je da su kinoklubovi, zbog svoje specifične organizacijske strukture i nedostatka ideoloških i komercijalnih imperativa i ograničenja, tradicionalno bili mjesta na kojima se njegovalo i poticalo eksperimentiranje s formom, naracijom i mogućnostima medija. Kino klub Split, jedan od najdugovječnijih filmskih klubova s područja bivše Jugoslavije, ove godine slavi svoju 60. obljetnicu. Tom je prilikom njegova predsjednica Sunčica Fradelić iz arhiva odabrala nekolicinu naslova za predstavljanje festivalskoj publici i javnosti - podsjetnik na djela za koja nismo ni svjesni koliko su snažna i odvažna, a koja su dio našeg identiteta koji gotovo da ne poznajemo. Rijetko viđeni i nepoznati naslovi te otkrivanje prvog feminističkog eksperimentalnog filma Naslovi uključuju rijetko viđene radove renomiranih autora kao što su Ante Verzotti, Zdravko Mustać, Vjekoslav Nakić i Lordan Zafranović, a ovom prilikom posebno ističemo 'Žemsko' Dunje Ivanišević iz 1968. godine. Radi se o filmu koji se bavi ispitivanjem rodnog identiteta i odmicanjem od društveno nametnutih konvencija, što ga čini jednim od prvih feminističkih naslova hrvatske kinematografije.
Avant-rock bend East Rodeo glazbeno proširuje splitske arhive u programu Expanded Cinema
Filmovi iz Kino kluba Split bit će dio još jednog popularnog programa: Expanded Cinema. Program naziva Splitske rekonstrukcije East Rodeo sastojat će se od projekcije sedam naslova snimljenih u produkciji Kino kluba Split u periodu od 1960-ih do 1980-ih koje će glazbom povezati improvizacije cijenjenog domaćeg avant-rock benda East Rodeo. East Rodeo inače je međunarodni glazbeni sastav čije autorsko jezgro čine Puljani Alen i Nenad Sinkauz. Bend se formirao 2002. godine pod okriljem eksperimentalnog glazbenog kazališta TAM teatromusica u Padovi, a njihovo je djelovanje obilježeno stalnim propitivanjem zvuka i vizualnih medija. Upravo je sklonost East Rodea prema vizualnim medijima bila okidač za ovaj nesvakidašnji mediteranski susret filma i glazbe.
East Rodeo nastupali su na raznim europskim pozornicama: u underground klubovima, na renomiranim jazz i rock festivalima te festivalima eksperimentalne glazbe, a sudjelovali su i na kazališnim i filmskim produkcijama. Zato nije ni neobično da festivali i glazbeni kritičari s velikim interesom prate rad East Rodea kao jedinstvenog 'melting pot' projekta koji stvaralački ujedinjuje dvije obale Jadrana.
Ulaz na ovaj glazbeno-filmski performans, kao i na sve ostale projekcije, besplatan je.