I dok je prethodna 2010. bila puna vrhunskih rock koncerata kao šipak koštica, 2011. je, sudeći po najavama, prazna kao državna blagajna. Jesu li nas ponovo počele zaobilaziti globalne rock zvijezde iz tko zna kojih razloga ili su promotori stegnuli remen uslijed recesijske krize?
Lady Gaga, Metallica, Depeche Mode, Guns'n'Roses, Leonard Cohen, Bob Dylan, Skunk Anansie, Sting, Spandau Ballet, Rammstein, The National, These New Puritans, Deep Purple, Femi Kuti, Billy Idol, LCD Soundsystem, Massive Attack, Flaming Lips, Alice in Chains, Morcheeba, The Wedding Present, Gotan Project… samo su neki od vrhunskih koncerata u kojima smo imali prilike uživati tijekom 2010. godine. No sudeći prema najavama u siječnju, loše nam se piše u 2011. Kako sada stvari stoje, najveća zvijezda koja će nas posjetiti ove godine je Bon Jovi, koji započinje svjetsku turneju na maksimirskom stadionu 8. lipnja. Tu je zatim novopečeni tata Elton John u pulskoj Areni 3. srpnja, Rogers Waters sa svojim 'Zidom' 13. travnja, Faithless 23. ožujka, kultne metal grupe Megadeth i Slayer 6. lipnja, te ovih dana najavljen i Joe Cocker 1. lipnja. Ovih je dana ipak i najavljen prvi headliner na ovogodišnjem izdanju T-mobile IN music festivala 21. i 22. lipnja, a to su sjajni Arcade Fire.
Isto tako ne treba smetnuti s uma da se sjajno lansiran Radar Festival 2007. godine (koji je tada ugostio Placebo, Kaiser Chiefs i Queens of the Stone Age) neslavno ugasio, da je odličan Rokaj fest također otišao u povijest, da se održavanje karizmatičnog Hartera Festivala preselilo s lipnja na 15. i 16. srpnja, No Jazz Festival kao ni Žedno uho više ne stanuju u Zagrebu (a nadamo se da će zaživjeti negdje drugdje) te da, prema nekim analizama, Hrvatska zauzima posljednje mjesto po dinamici oporavka izlaska iz recesijske krize u ovom dijelu Europe. Za otići na dobar rock koncert globalne zvijezde treba imati novca, a da se ima novca treba biti zaposlen i privređivati. No, kao što znamo, nezaposlenost u Hrvatskoj raste iz dana u dan pa se i koncerti sve više pretvaraju u luksuz te ćemo više puta razmisliti prije no što kupimo ulaznice za 200 kuna i više.
Zoran Marić, direktor T-mobile INmusic festivala, ne misli da nas promotori zaobilaze zbog stanja u zemlji, već zbog kupovne moći i trogodišnje recesije koja se jednostavno morala odraziti na sve, pa tako i na količinu koncerata u Hrvatskoj: 'Uvijek opća situacija utječe na ljude, a kupovna moć publike je takva kakva je - sve manja i manja.' Nema sumnje da je recesija uzela danak i među rokerima. Kako onima na pozornici, tako i onima ispred pozornice. Opće je poznato da su ulaznice za festivale poput T-mobile INmusic festivala znatno jeftinije od ulaznica za neke druge europske festivale upravo zbog našeg standarda i loše kupovne moći. No, s obzirom da je ovih dana objavljeno i ime prvog headlinera, jedna od trenutno najboljih indie grupa na svijetu Arcad Fire, ne bi trebalo biti straha za dobre koncertne provode.
Marina Mazić iz Lupa Promotionsa ne slaže se s konstatacijom da će ova godina biti lošija od prethodne: 'Mislim da ovo nije ništa lošija godina od prethodne. Mi smo prošle godine u siječnju imali najavljeno nekih pet projekata, a i ove godine imamo u pripremi već nekoliko vrhunskih koncerata, ali još ne možemo pričati o njima. Naši su koncerti za sada najavljeni do lipnja, a imamo još cijelu jesen koja je prošle godine bila vrhunski popunjena.' Marina se ne slaže ni s konstatacijom da je recesija uzela danak, zbog čega je smanjen broj inozemnih gostovanja: 'Na dobre koncerte ljudi uvijek dolaze. Prošle godine je bila hrpa vrhunskih projekata i stvarno je bila odlična posjećenost. I u doba recesije ljudi vole otići na dobar koncert i na dva tri sata uživati u dobroj muzici i zaboraviti na svakodnevne probleme.'
I dok je za jedne recesija razlog slabe posjećenosti zbog sve slabije kupovne moći, za druge je upravo recesija razlog da si priušte barem kratkotrajan izlazak iz sivila i zabave se uz vrhunske koncerte. No, ruku na srce, promotorima je danas ipak teže nego ikada. Vrhunski izvođači koštaju puno novca, ali je i uspjeh njihovih koncerata manje rizičan zbog njihove popularnosti. No uzmemo li u obzir slabije eksponirane zvijezde, čija popularnost se ne primjećuje u svakodnevnom radijskom programu, promotor bez izdašne pomoći sponzora teško može očekivati povrat uloženog novca, a kamoli ikakvu ozbiljniju zaradu. S druge pak strane, ti isti sponzori trude se smanjiti troškove i zaustaviti curenje novca pa prvo krpaju rupe na marketingu štedeći tako što do daljnjeg više neće sponzorirati 'svakojake' koncerte.
Aktualna vlast pokazala je koliko joj je stalo do kulture postavljanjem Jasena Mesića za ministra kulture pa je stoga teško za očekivati da će u sve izraženijem liberalno kapitalističkom društvenom uređenju itko mariti za kulturne potrebe svojih građana ako one nisu profitabilne.
No, poznavajući nas Hrvate, uvijek će se naći toliko novca da se razveselimo, zapjevamo i popijemo po jednu pa stoga nema ni straha od manjka inozemnih gostovanja jer, unatoč recesiji, sve manjoj kupovnoj moći i sve većoj depresiji u društvu, zabava za mase oaza je trenutačnog zaborava na sivu i surovu svakodnevicu preživljavanja. Nije da globalne zvijezde baš čekaju u redu da nas posjete, ali ipak se ne bi trebali žaliti na aktualnu koncertnu ponudu jer uvijek može biti lošija.
Zoran Marić, direktor T-mobile INmusic festivala, ne misli da nas promotori zaobilaze zbog stanja u zemlji, već zbog kupovne moći i trogodišnje recesije koja se jednostavno morala odraziti na sve, pa tako i na količinu koncerata u Hrvatskoj: 'Uvijek opća situacija utječe na ljude, a kupovna moć publike je takva kakva je - sve manja i manja.' Nema sumnje da je recesija uzela danak i među rokerima. Kako onima na pozornici, tako i onima ispred pozornice. Opće je poznato da su ulaznice za festivale poput T-mobile INmusic festivala znatno jeftinije od ulaznica za neke druge europske festivale upravo zbog našeg standarda i loše kupovne moći. No, s obzirom da je ovih dana objavljeno i ime prvog headlinera, jedna od trenutno najboljih indie grupa na svijetu Arcad Fire, ne bi trebalo biti straha za dobre koncertne provode.
Marina Mazić iz Lupa Promotionsa ne slaže se s konstatacijom da će ova godina biti lošija od prethodne: 'Mislim da ovo nije ništa lošija godina od prethodne. Mi smo prošle godine u siječnju imali najavljeno nekih pet projekata, a i ove godine imamo u pripremi već nekoliko vrhunskih koncerata, ali još ne možemo pričati o njima. Naši su koncerti za sada najavljeni do lipnja, a imamo još cijelu jesen koja je prošle godine bila vrhunski popunjena.' Marina se ne slaže ni s konstatacijom da je recesija uzela danak, zbog čega je smanjen broj inozemnih gostovanja: 'Na dobre koncerte ljudi uvijek dolaze. Prošle godine je bila hrpa vrhunskih projekata i stvarno je bila odlična posjećenost. I u doba recesije ljudi vole otići na dobar koncert i na dva tri sata uživati u dobroj muzici i zaboraviti na svakodnevne probleme.'
I dok je za jedne recesija razlog slabe posjećenosti zbog sve slabije kupovne moći, za druge je upravo recesija razlog da si priušte barem kratkotrajan izlazak iz sivila i zabave se uz vrhunske koncerte. No, ruku na srce, promotorima je danas ipak teže nego ikada. Vrhunski izvođači koštaju puno novca, ali je i uspjeh njihovih koncerata manje rizičan zbog njihove popularnosti. No uzmemo li u obzir slabije eksponirane zvijezde, čija popularnost se ne primjećuje u svakodnevnom radijskom programu, promotor bez izdašne pomoći sponzora teško može očekivati povrat uloženog novca, a kamoli ikakvu ozbiljniju zaradu. S druge pak strane, ti isti sponzori trude se smanjiti troškove i zaustaviti curenje novca pa prvo krpaju rupe na marketingu štedeći tako što do daljnjeg više neće sponzorirati 'svakojake' koncerte.
Aktualna vlast pokazala je koliko joj je stalo do kulture postavljanjem Jasena Mesića za ministra kulture pa je stoga teško za očekivati da će u sve izraženijem liberalno kapitalističkom društvenom uređenju itko mariti za kulturne potrebe svojih građana ako one nisu profitabilne.
No, poznavajući nas Hrvate, uvijek će se naći toliko novca da se razveselimo, zapjevamo i popijemo po jednu pa stoga nema ni straha od manjka inozemnih gostovanja jer, unatoč recesiji, sve manjoj kupovnoj moći i sve većoj depresiji u društvu, zabava za mase oaza je trenutačnog zaborava na sivu i surovu svakodnevicu preživljavanja. Nije da globalne zvijezde baš čekaju u redu da nas posjete, ali ipak se ne bi trebali žaliti na aktualnu koncertnu ponudu jer uvijek može biti lošija.