EKSKLUZIVNO

Sam Dunn: 'Ne znam ništa o hrvatskom metalu'

02.03.2009 u 09:08

Bionic
Reading

'...ali bih jednog dana svakako volio saznati', kaže Sam Dunn, jedan od autora slavnih filmskih hitova o heavy metalu. Porazgovarali smo sa Samom o svjetskoj metal sceni i njegovom novom uratku 'Iron Maiden: Flight 666'

Neki od razvikanijih glazbenih dokumentaraca današnjice, i to ne samo među ljubiteljima heavy metala, jesu 'Metal: A Headbangers Journey' i 'Global Metal', dvije zabavne i inteligentne sage o usponu i globalnom širenju teških i masnih gitara, koje su ispričali redatelji i predani metalheadovi Sam Dunn i Scot McFayden

Oba naslova bit će prikazana na ovogodišnjem festivalu glazbenih dokumentaraca DORF u Vinkovcima, a uskoro će biti gotov i posve novi, već sada razvikani projekt ovog dvojca, dokumentarni film 'Iron Maiden: Flight 666'. Povodom svega toga popričali smo sa Samom Dunnom, koji je odmah objasnio zašto se s kolegom 2005. godine odlučio upustiti u snimanje filma o metalu, kad ih je do tada, ne samo u TV produkciji, već bilo naštancano nekoliko:

'Htjeli smo snimiti film koji metalu pristupa inteligentno. U to smo vrijeme smatrali da je većina filmova snimljenih o metalu zapravo parodija, poput 'The Spinal Tapa' ili 'Wayneova svijeta'. Htjeli smo napraviti nešto drugačije, nešto što predstavlja iskustva samih metalaca. Ono što razlikuje naš film od svih ostalih jest to što je riječ o osobnom i antropološkom putovanju u metal kulturu. Htjeli smo snimiti nešto što će poštovati i oni koji nisu fanovi ove glazbe, ali i što će natjerati na razmišljanje.

Tzv. personalizirani stil dokumentaraca posebno je popularan u današnjoj, post-Michael Moore eri. 'Metal: A Headbangers Journey', kao što kažeš, jest antropološki, ali i još više osobni... Jesu li te inspirirali Moore i Spurlock?

Ne baš. Osobni stil nam je poslužio za stvaranje drugačijeg stila u odnosu na do sada snimljene dokumentarce o metalu. Osim toga, dokumentarni film snimljen poput osobne priče jednostavnije vodi gledatelje koji nisu obožavatelji metala kroz ovaj, njima nepoznati svijet.

Tko je iz svijeta dokumentarnog filma najviše utjecao na tebe, ako uopće postoje takvi pojedinci?

Scot i ja smo pod utjecajem svakakvih filmova, ne samo dokumentaraca. Ali dokumentarce koje najviše poštujemo snimali su Werner Herzog, Joe Berlinger i Bruce Sinofsky... Jako volimo 'Shut Up And Sing', 'Some Kind Of Monster', 'The Last Waltz' itd.

Što je bio najveći izazov pri snimanju uratka 'Metal: A Headbangers Journey'?

Bilo ih je puno, ali zasigurno je najveći bio novac, naći financijere. Trebale su nam čak tri godine da skupimo novac za snimanje!

Kako ste se onda odlučili na snimanje drugog, svojevrsnog nastavka filma 'Global Metal'?

Prvi je prilično dobro uspio. Putovali smo svijetom na filmske festivale na kojima se prikazivao naš film, a kako smo više putovali, tako smo sve više slušali priče metalaca iz drugih zemalja, koji su nam govorili o metalu u svojoj kulturi. Polako smo shvaćali da postoji čitav svijet metala o kojem nismo znali ništa. Osim toga, s obzirom na to da je naš prvi film prošao prilično dobro, naš distributer je tražio novi. Pa smo morali nešto smisliti!

Znači da niste bili previše upoznati s metalom u drugim zemljama? Koliko toga ste učili na terenu, a koliko ste toga znali prije snimanja, posebno kada su u pitanju Japan, Kina, Iran...?

Znali smo ponešto o metalu u Japanu i Brazilu, ali ništa o stanju u drugim zemljama koje smo posjetili. Sve dok nismo počeli istraživati, nismo imali pojma da metal uopće postoji u Kini!

Znaš li išta o hrvatskoj metal sceni? Ima li šanse da se i ona nađe u kojem budućem dokumentarcu?

Ne znam ništa o hrvatskoj metal sceni, ali bih jednog dana svakako volio saznati. Siguran sam da u istočnoj Europi postoje sjajni metal bendovi za koje nikada nisam čuo.

Što je bilo najteže pri snimanju 'Global Metal', je li zaustavljanje na iranskoj granici bio najveći problem? Što se tu zapravo dogodilo?

Najveći izazov bio je montaža, što je problem kod svakog dokumentarca. Snimili smo preko 350 sati materijala i to je trebalo sabiti u 90 minuta! Ali da, najveći izazov prilikom samog snimanja bio je ući u Iran. Nažalost, nismo mogli dobiti vize za ulazak u zemlju, pa smo otputovali u Desert Rock u Dubai, gdje smo se našli s fanovima s Bliskog istoka. Mnogi su od njih bili proganjani i maltretirani zato što su metalci.

Čini se da glazba prelazi sve granice, ali kulturna globalizacija ne ide uvijek ruku pod ruku s političkom. Misliš li da je glazba ambasador dobre volje, čak i kada govorimo o nečemu tako mračnom kao što je metal?

Glazba svakako osigurava zajednički jezik koji nadilazi granice i kulture. Postoje jedinstveni oblici glazbe i scena metala u raznim zemljama svijeta, ali neke vrste glazbe, poput metala, kao da prelaze ograničenja. Mislim da postoji univerzalna privlačnost energije i agresije metala, za koju se ljudi vežu bez obzira na kulturnu pozadinu. No uz to, unutar metala postoje prilike za istraživanje specifičnih tekstualnih tema i tradicionalnih zvukova vezanih za svaku pojedinu kulturu. Poslušaj samo mongolijski metal s violinama sviranima konjskom dlakom!



Završili ste snimanje uratka 'Flight 666' – kad možemo očekivati premijeru?


Međunarodna kino-premijera zakazana je za 21. travnja. World Maiden Day!

Hoće li taj dokumentarac biti zanimljiv i ljudima koji nisu fanovi Iron Maidena?

Sigurno je da će najviše privući obožavatelje Iron Maidena, ali i mnogi ljudi koji su do sada vidjeli film, a nisu fanovi Maidena, kažu da su uživali. Mislim da će zanimati sve ljubitelje glazbe, sve koje zanima kakav je to izazov ići na epsku svjetsku turneju u jednom jedinom zrakoplovu! Mislim da će se ljudi iznenaditi kad vide da ne moraš biti fan Maidena da bi uživao u ovom filmu.

Misliš li da postoji velik broj novih klinaca koji slušaju metal, ali ih naslijeđe Iron Maidena uopće ne zanima? Hoće li to promijeniti ovaj dokumentarac?

Cilj nam je bio pokazati da je njihova glazba već postala višegeneracijska. Posebno u Južnoj Americi, mlade ljude privlači njihova glazba i uopće nema naznaka da će se to promijeniti. Jedan od glavnih ciljeva ovog dokumentarca bio je pokazati to da se metal danas širi po generacijskom spektru i da će najvjerojatnije rasti i u budućnosti.

A najbolji metal bend i metal album svih vremena je...?

Nemoguće je izdvojiti jednog, ali moj top pet glasi:

Iron Maiden 'Powerslave'
Metaliica 'Master of Puppets'
Slayer 'Reign in Blood'
Sepultura 'Beneath the Remains'
At The Gates 'Slaughter of the Soul'

Sigurno slušaš i druge vrste glazbe?

Da, volim Sigur Ros, The Beatles, jazz basista Davea Hollanda, Radiohead...