'I’m not a girl, not yet a woman', pjevala je Britney Spears u svom 'tranzicijskom razdoblju'. Svi znamo kako je to završilo, stoga nije čudno što su sve oči sada uprte u Miley Cyrus, skoro 18-godišnju pop zvijezdu, koja je brže-bolje promijenila imidž djeteta u porno-šik 21. stoljeća
Svi znamo priču – kad si klinac, želiš što prije odrasti. Kad jednom odrasteš, želiš opet biti klinac. Ljudi uvijek žele ono što nemaju, ma koliko to bilo zdravo ili nezdravo za njih, a tako je i sa slavom – mnogi se prvo očajnički trude postati slavni, a onda plaču i nariču zbog tereta slave koji ne mogu podnijeti. Pogledajmo samo bivšu dječju zvijezdu Lindsay Lohan, koja je, da parafraziramo legendarnog Arija Golda iz serijala 'Entourage', odrastanjem postala Lindsay Blowhan, hodajući dokaz da 'slava nije je*eno zdrava' pa je, dok vi ovo čitate, već tko zna koji put u svojoj turbulentnoj karijeri (ili barem onome što je ostalo od nje), umjesto da zarađuje pred kamerama na filmskom setu, ostala zatočena negdje između zatvora i klinike za odvikavanje od... svega.
Odrastanje ispod reflektora, naučili su nas to brojni primjeri u gotovo stoljetnoj povijesti showbiznisa, jako je rijetko zdravo, a upravo samo rijetki uspiju preživjeti tranziciju. Prebrzo odrastanje i 'krivo srastanje' uvelike imaju veze s iskrivljenom slikom koju brojna djeca imaju o odrastanju samom; poput Drew Barrymore koja se navukla na sve droge svijeta prije negoli je uopće stigla biti tinejdžerica, mnogi maloljetnici u industriji odraslih stvore pomaknuto poimanje zrelosti, ne kao nužnosti povećane odgovornosti za obitelj i okolinu, redovno privređivanje i plaćanje računa te sposobnost zdravog rasuđivanja situacija, već kao zelenu kartu za pušenje, drogiranje, oblokavanje, seks, nasilje i bahatost. A ta je ubojita kombinacija već uništila mnoge, jer šok gotovo uvijek rezultira kaosom, s klasičnim ispadanjem iz orbita normi – bogatstvo i slava iskrivljuju percepciju starih, kako tek neće percepciju onih koji su kroz pubertet prozujali jednakom brzinom kojom i kroz crveno svjetlo na semaforu tijekom bijega od konvoja krvi žednih paparazza?
Miley Cyrus nova je bivša dječja zvijezda pod mikroskopom javnosti, iako jest malo nategnuto nazivati je 'bivšom dječjom zvijezdom' – istina, ona će u studenom napuniti 18 godina i postati službeno punoljetna, no iako se na to već pripremila promjenom imidža i glazbenim odmakom od Hannah Montane, ostaje vidjeti hoće li uistinu i uspjeti napraviti glatku tranziciju iz prpošnog djeteta u vamp-ženu. To joj možda dijelom polazi za rukom u vizualnom segmentu spota za 'Can't Be Tamed', kojim nam poručuje da je 'nitko ne može ukrotiti, niti je itko može spasiti' – doduše, ne znamo od čega, osim od nje same. Ali sve to je i dalje daleko, daleko od onoga što je pri bijegu iz boy benda za rukom pošlo jednom Justinu Timberlakeu, uz Robbieja Williamsa definitivno najsvjetlijem suvremenom primjeru uspješne transformacije, koji je odrastanje kroz autodestrukciju jednostavno zamijenio odrastanjem kroz dobre pjesme i inteligentnu gradnju karijere.
Za razliku od kolegice Taylor Swift, koja je svijetli, zdravi primjer u moru problema, Miley, koja također dolazi iz country okruženja (obiteljski, ako već ne po Disney-liniji), već je bila u moru skandala, nakon što je na internet pustila gomilu svojih polugolih i seksipilnih fotografija načinjenih kada joj je bilo jedva 15 godina (!), no u njezinu obranu staju svi koji dobro primjećuju da Miley Cyrus ipak nije Britney Spears – Britney je bila gromobran koji je postao mračnim primjerom upozorenja za sve koji pokušavaju slijediti njezin model pa se čini da bi kći legendarnog Billy Ray Cyrusa mogla prijeći u svijet 'starije lige' bez brijanja glave, psihičkih slomova i ležanja u vlastitoj rigotini u zahodu benzinske pumpe. Doduše, skandali je i dalje prate, poput nedavnog videa na kojem poput striptizete pleše u krilu producenta Adama Shankmana – kada joj je bilo svega 16 godina! Njezin otac osobno je istupio u obranu svoje kćeri, objasnivši da je trljanje stražnjice o genitalije drugog muškarca normalan 'način na koji se zabavljaju djevojke njezinih godina'.
Ako ništa drugo, jedna Maja Šuput barem je čekala da zagazi u tridesete prije negoli je počela posve eksploatirati adute striptiz kulture. Ivana Brkić maknula se sa scene prije negoli je uopće imala šansu razmišljati o halterima, korzetima i plaženju po nabildanim muškarcima u tangama. No Hrvatska i Amerika, ma koliko se isprepletale kroz popkulturne signale, ipak nisu isto.
'Ja sam se promijenila kao osoba. Jako sam odrasla', objasnila je Miley svoje motive iza snimanja spota u kojem skakuće oko šume štangi za striptiz okupljenih u okvir kaveza unutar kojeg se izazovno bacaka pokazujući svoje tijelo, okružena brojnim drugim oznojenim i polugolim tijelima. Prisjetimo se, mnoge je već šokirala izvedbom striptiz pokreta na dodjeli Niclelodeonovih Teen Choice Awards pa ne treba čuditi što je upravo seks njezino glavno oružje promjene: Britney i Aguilera su pokazale i dokazale da je to najkraći put. 'Doslovno je izvan kontrole', kaže Miley za sadržaj svog spota, 'definitivno ću odsad raditi više takvih stvari.'
A zašto i ne bi – 'Can't Be Tamed', poguran provokativnim spotom, prodao se u 191.000 primjeraka u prvom tjednu i razvalio mp3 liste, a Suzanne Ross, izvršna producentica TV kanala E!, čudi se što takve nagle promjene više ikoga šokiraju: 'To je neizbježan dio odrastanja u Disneyju. To je formula, očita još od prijašnjih zvijezda: Disney te napravi zvijezdom, ti im napraviš ogromnu količinu novca, a zatim ili izgoriš i nestaneš, ili zakoračiš u stvarni svijet i osvojiš ga.'
Miley se možda nije ugledala na Britney Spears – trenutno jako voli, hm, Lady Gagu, no Ross u svom komentaru za Billboard lijepo primjećuje: 'Izazov je sljedeći – kako ti teen pop idoli mogu odrasti, a da ne otuđe one obožavatelje koji su ih podržavali na putu ka vrhu, kao i roditelje, koji često ulažu novac u glazbu i koncerte? Miley je u dobrom društvu. Nakon što se Britney Spears pojavila na naslovnici Rolling Stonea u ozloglašenim vrućim hlačicama, stvorio se bojkot njezine glazbe, a za 'I'm A Slave 4 You' je privukla dosta negativnih reakcija. No sve dok publika smatra da izvođač kontrolira svoj imidž, vrlo je vjerojatno da će više opraštati. Kada je Christina izbacila 'Dirrty', to je također stvorilo medijsku oluju, ali ona je to zavrtjela u svoju korist kada je ponovo izmislila samu sebe kroz balade.'
Tko zna, možda će i Miley nakon svega objaviti album kršćanskih country balada – prije nego opet, baš kao i Christina, podsjeti na 'stare dane', s još radikalnijim pretvaranjem u sado-mazo bioničku ženu s ball-gagom u gubici, no kako se čini da je za sada uspjela izbjeći zamku Britney Spears i Lindsay Lohan, mediji su sve nervozniji u potrazi za novim vlakom koji ispada iz tračnica. Justin Bieber je još, srećom, previše mlad i zaštićen da bi si priuštio spontano sagorijevanje pred objektivima, ali uvijek se može ubiti tjedan dana ljetne medijske sezone sa zgražanjem nad seksi fotografijama Kendall Jenner, svega 14-godišnje polusestre Kim Kardashian, ili komentiranjem prebrzog odrastanja Taylor Momsen, koja je oduševila kao sedmogodišnjakinja u filmu 'The Grinch', a sada, kao 16-godišnji seks-simbol u korzetima, mrežastim čarapama i halterima poručuje: 'Ja vodim jako odrasli život. Dečka svojih godina pojela bih živog.'